Δώδεκα χρόνια μετά την αρχική του παρουσίαση, το γαλλικό τρέιλερ επέκτασης αυτονομίας, επανεμφανίστηκε με μια φιλόδοξη υπόσχεση: να επιτρέψει στα ηλεκτρικά αυτοκίνητα να διανύσουν επιπλέον 300 χιλιόμετρα, μετά από μόλις 2λεπτη στάση. Η νεοσύστατη εταιρεία Far-a-Day ανακοινώνει εμπορική κυκλοφορία ήδη από το 2026. Η ιδέα είναι ελκυστική στα χαρτιά, ιδιαίτερα για τους ιδιοκτήτες ηλεκτρικών οχημάτων με μικρές μπαταρίες, ή των οποίων η ενεργειακή χωρητικότητα μειώνεται με την πάροδο του χρόνου. Σε σύγκριση με τους τρέχοντες σταθμούς ταχείας φόρτισης, που χρειάζονται περίπου τριάντα λεπτά για να ανακτήσουν περίπου 150 χιλιόμετρα αυτονομίας, η προσέγγιση της αυτόματης αλλαγής ρυμουλκούμενου θα μπορούσε να αλλάξει τα δεδομένα.
Ένα αυτοματοποιημένο σύστημα ανταλλαγής στον αυτοκινητόδρομο
Η Far-a-Day, το όνομα της οποίας συνδυάζει έξυπνα το επώνυμο του φυσικού Michael Faraday και την έκφραση «Far-a-Day», αναπτύσσει αυτοματοποιημένους σταθμούς εναλλαγής, που βρίσκονται στις εισόδους των αυτοκινητοδρόμων. Κάθε ρυμουλκούμενο ζυγίζει 500 κιλά και προσθέτει 1,30 μέτρα στο μήκος του οχήματος. Διαθέτει μπαταρία 60 kWh, που θεωρητικά παρέχει επιπλέον 300 χιλιόμετρα αυτονομίας στον αυτοκινητόδρομο. Η διαδικασία ανταλλαγής περιστρέφεται γύρω από μια προηγούμενη κράτηση, μέσω μιας εφαρμογής smartphone. Μόλις φτάσει στον σταθμό, το αυτοματοποιημένο σύστημα αποσυνδέει το άδειο τρέιλερ και συνδέει αμέσως ένα νέο, πλήρως φορτισμένο. Η όλη διαδικασία, διαρκεί όχι περισσότερο από δύο λεπτά, συγκρίσιμη με έναν παραδοσιακό ανεφοδιασμό καυσίμου.
Μια διφασική κυκλοφορία που ξεκινά το 2026
Η εμπορική στρατηγική της Far-a-Day εκτείνεται σε δύο χρόνια. Το 2026, ένας αρχικός διάδρομος, θα συνδέσει το Παρίσι με το Μπορντό, για να δοκιμαστεί η υπηρεσία σε πραγματικές συνθήκες. Αυτή η πιλοτική φάση, θα επιτρέψει προσαρμογές στις τεχνικές παραμέτρους και αξιολόγηση της δημόσιας λήψης. Το επόμενο έτος, η εταιρεία σχεδιάζει να εγκαταστήσει 30 σταθμούς σε όλη τη Γαλλία, καλύπτοντας, σύμφωνα με τις εκτιμήσεις της, «το 80% των ταξιδιών μεγάλων αποστάσεων». Κάθε σταθμός θα επωφελείται από την ηλιακή ενέργεια χάρη σε 300 τετραγωνικά μέτρα φωτοβολταϊκών πάνελ, που έχουν εγκατασταθεί επί τόπου. Αυτή η προσέγγιση, στοχεύει στη μείωση του αποτυπώματος άνθρακα της υπηρεσίας και στη διασφάλιση ενός βαθμού ενεργειακής ανεξαρτησίας για τις εγκαταστάσεις.
Σημαντική τεχνολογική εξέλιξη από το 2013
Η ιστορία αυτού του ρυμουλκούμενου με δυνατότητα επέκτασης αυτονομίας, χρονολογείται από το 2013, όταν ο μηχανικός Jean-Baptiste Segard, παρουσίασε την πρώτη του έκδοση. Εκείνη την εποχή, το EP Tender, έφερε έναν βενζινοκινητήρα με δυνατότητα επέκτασης αυτονομίας και επέτρεπε σε ένα Renault Zoe να ολοκληρώσει το ταξίδι Παρίσι-Μασσαλία χωρίς διακοπή. Το 2017, το σύστημα συμμετείχε ακόμη και στο ηλεκτρικό ράλι Παρισιού-Βερολίνου, ανταγωνιζόμενο το Tesla Model S της εποχής. Η σημαντική εξέλιξη σημειώθηκε το 2020 με την εγκατάλειψη του κινητήρα εσωτερικής καύσης υπέρ ενός 100% ηλεκτρικού συστήματος. Αυτός ο μετασχηματισμός αποτελεί μέρος της στρατηγικής απαλλαγής από τον άνθρακα για τις μεταφορές και απαντά στις επικρίσεις, σχετικά με τη χρήση ενός κινητήρα εσωτερικής καύσης για την επέκταση της αυτονομίας ενός ηλεκτρικού οχήματος.
| Χαρακτηριστικά | Αποτέλεσμα |
|---|---|
| Βάρος ρυμουλκούμενου | 500 κιλά |
| Χωρητικότητα μπαταρίας | 60 kWh |
| Επιπλέον αυτονομία | 300 χλμ. |
| Χρόνος ανταλλαγής | 2 λεπτά |
| Προστεθέν μήκος | 1,30 μέτρα |
Οι οικονομικές και πρακτικές προκλήσεις του μοντέλου
Η οικονομική βιωσιμότητα του έργου, εγείρει αρκετά ερωτήματα. Η Far-a-Day ανακοινώνει κόστος ηλεκτρικής ενέργειας ισοδύναμο με αυτό των σταθμών ταχείας φόρτισης, μεταξύ 0,30 € και 0,70 € ανά κιλοβατώρα, ανάλογα με τις τρέχουσες συνδρομές. Πιθανότατα θα προστεθεί τέλος υπηρεσίας, το ύψος του οποίου δεν έχει ακόμη αποκαλυφθεί. Τα ρυμουλκούμενα θα κατασκευάζονται στην Τεχνόπολη Magny-Cours, εδραιώνοντας το έργο στο γαλλικό βιομηχανικό τοπίο. Αυτή η στρατηγική τοποθεσία, θα μπορούσε να διευκολύνει συνέργειες με άλλους φορείς ηλεκτρικής κινητικότητας, που είναι εγκατεστημένοι στην περιοχή.
Μετά από δώδεκα χρόνια ανάπτυξης και αρκετές σημαντικές τεχνολογικές εξελίξεις, αυτή η γαλλική λύση επέκτασης της αυτονομίας, είναι έτοιμη για εμπορική κυκλοφορία. Η επιτυχία της, θα εξαρτηθεί σε μεγάλο βαθμό από την υιοθέτηση από τους χρήστες και την ικανότητα της Far-a-Day, να διατηρήσει ένα λειτουργικό και οικονομικά βιώσιμο δίκτυο σταθμών φόρτισης. Η δοκιμή στη διαδρομή Παρίσι-Μπορντό το 2026, θα χρησιμεύσει ως μια πλήρης δοκιμή για αυτήν την εναλλακτική λύση, στην παραδοσιακή φόρτιση.
Πηγή: rouleur-electrique.fr
