Το Ευρωπαϊκό Παρατηρητήριο Εναλλακτικών Καυσίμων, ρώτησε τους ευρωπαίους καταναλωτές για τη στάση τους απέναντι στα ηλεκτρικά αυτοκίνητα. Σύμφωνα με την έρευνα, το ένα τρίτο των ερωτηθέντων, είναι πρόθυμοι να στραφούν σε ηλεκτρικό αυτοκίνητο εντός πέντε ετών. Μακροπρόθεσμα, το ποσοστό είναι περισσότερο από το μισό.
Το Ευρωπαϊκό Παρατηρητήριο Εναλλακτικών Καυσίμων (EAFO) δημοσίευσε το Consumer Monitor 2023 και ανέλυσε τη στάση των ευρωπαίων πολιτών για τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα σε δώδεκα χώρες της ΕΕ. Σε αυτή τη βάση, η αρχή έχει συντάξει δώδεκα εκθέσεις χωρών και μια συγκεντρωτική ανάλυση για την Ευρώπη. Οι συμμετέχοντες στην έρευνα, η οποία διεξήχθη τον Οκτώβριο του 2023, προέρχονταν από το Βέλγιο, τη Δανία, τη Γαλλία, τη Γερμανία, την Ουγγαρία, την Ιταλία, τη Λιθουανία, το Λουξεμβούργο, την Ολλανδία, τη Σλοβενία, την Ισπανία και τη Σουηδία.
Η EAFO κάνει διάκριση μεταξύ οδηγών ηλεκτρικών αυτοκινήτων και οδηγών BEV μεταξύ των ερωτηθέντων. Ένα βασικό εύρημα της συγκεντρωτικής ανάλυσης, είναι ότι οι Ευρωπαίοι είναι γενικά υπέρ της ηλεκτροκίνησης. Αν και η τιμή για τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα είναι ένα σημαντικό εμπόδιο, το 57 τοις εκατό των οδηγών μη ηλεκτρικών αυτοκινήτων, σκέφτεται να αγοράσει ένα ηλεκτρικό αυτοκίνητο στο μέλλον.
Είναι ενδιαφέρον ότι τα στοιχεία διαφέρουν από χώρα σε χώρα. Στο Βέλγιο, για παράδειγμα, μόνο το 22 τοις εκατό δήλωσε ότι θέλει να αποκτήσει ένα ηλεκτρικό όχημα μέσα στα επόμενα πέντε χρόνια. Συν τοις άλλοις είναι το δέκα τοις εκατό, που θα αγοράσει ένα σε πέντε έως δέκα χρόνια και ένα άλλο 12 τοις εκατό, που θέλουν να πάρουν ένα EV, «αλλά χωρίς χρονικό πλαίσιο στο μυαλό». Συγκρίνετε αυτό με τη Γαλλία, όπου το 33 τοις εκατό των μη-BEV οδηγών που ερωτήθηκαν, θέλουν να αποκτήσουν ένα ηλεκτρικό αυτοκίνητο τα επόμενα πέντε χρόνια, το 8 τοις εκατό θέλει να αποκτήσει ένα σε πέντε έως δέκα χρόνια και μόνο το 6 τοις εκατό θέλει να αγοράστε ένα ηλεκτρικό όχημα «χωρίς ένα χρονικό πλαίσιο στο μυαλό».
Ωστόσο, αυτό σημαίνει ότι το συμπέρασμα είναι ότι το 44 και το 47 τοις εκατό των μη-BEV οδηγών που ερωτήθηκαν ενδιαφέρονται για τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα μεσοπρόθεσμα έως μακροπρόθεσμα. Στην Ιταλία, για παράδειγμα, αυτό το τελικό αποτέλεσμα είναι πολύ υψηλότερο. Εκεί, το 65 τοις εκατό λέει ότι θα αγοράσει ένα ηλεκτρικό αυτοκίνητο στο μέλλον. Στην Ισπανία, είναι ακόμη και 70 τοις εκατό.
Με βάση τα συμπληρωμένα ερωτηματολόγια, η EAFO δημιούργησε αρχικά μια εικόνα του τυπικού Ευρωπαίου οδηγού BEV. Πρόκειται κυρίως για άνδρες ηλικίας από 35 έως 55 ετών που μένουν σε μονοκατοικία, έχουν μεσαίο εισόδημα (2.000 έως 3.999 ευρώ) και υψηλό επίπεδο εκπαίδευσης. Αντίθετα, οι οδηγοί που δεν ανήκουν στο BEV τείνουν να είναι γυναίκες που ζουν σε διαμέρισμα με πτυχίο δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης.
Μεταξύ των οδηγών που δεν ανήκουν στο BEV, ωστόσο, το 57 τοις εκατό λέει ότι θα αγόραζε ένα ηλεκτρικό αυτοκίνητο βραχυπρόθεσμα, μεσοπρόθεσμα ή μακροπρόθεσμα. Το 18 τοις εκατό είναι αναποφάσιστοι και το 25 τοις εκατό το αποκλείει. Εάν ο χρονικός ορίζοντας για την αγορά ενός ηλεκτρικού αυτοκινήτου επικεντρωθεί στα επόμενα πέντε χρόνια, το 33% των Ευρωπαίων ερωτηθέντων εξακολουθεί να λέει ότι το εξετάζει.
Σύμφωνα με το EAFO Monitor, το 29 τοις εκατό των οδηγών που δεν είναι BEV είναι ήδη «εξοικειωμένοι» ή «πολύ εξοικειωμένοι» με τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα, ενώ ένα τρίτο (37%) περιγράφει τον εαυτό του ως «ενδιαφέρον για τα BEV». Τα στοιχεία για τη Γερμανία διαφέρουν ελαφρώς. Ελαφρώς περισσότεροι άνθρωποι σκέφτονται να αγοράσουν ένα BEV εντός πέντε ετών (37%) από τον μέσο όρο της ΕΕ δώδεκα χωρών. Ωστόσο, η εξοικείωση με τα EV (30%) και το ενδιαφέρον (36%) είναι τόσο καλή όσο ο μέσος όρος.
Το είκοσι εννέα τοις εκατό των Γερμανών, Γάλλων και Ολλανδών ερωτηθέντων αποκλείουν το ενδεχόμενο ηλεκτρικού αυτοκινήτου στο μέλλον. Αυτό είναι ελαφρώς μεγαλύτερο από τον μέσο όρο των δώδεκα χωρών που συμμετείχαν στην έρευνα. Στο Βέλγιο και το Λουξεμβούργο, είναι ακόμη και 35 τοις εκατό. Στην Ιταλία, από την άλλη πλευρά, μόνο το 19 τοις εκατό των οδηγών εκτός BEV που ερωτήθηκαν αποκλείουν το ενδεχόμενο να έχουν ηλεκτρικό αυτοκίνητο.
Το πιο σημαντικό πλεονέκτημα των ηλεκτρικών αυτοκινήτων από την άποψη των ερωτηθέντων είναι ότι θεωρούνται καλύτερα για το κλίμα. Το μεγαλύτερο μειονέκτημα είναι το κόστος αγοράς. Η έκθεση EAFO υπολόγισε τη διάμεση τιμή που είναι διατεθειμένοι να πληρώσουν οι Ευρωπαίοι οδηγοί για ένα BEV (μεταχειρισμένο ή καινούργιο) στα 20.000 ευρώ. Αυτό είναι ακόμα περισσότερο από ό,τι είναι διατεθειμένοι να ξοδέψουν για έναν κινητήρα εσωτερικής καύσης (15.000 ευρώ).
Στη Γερμανία, οι καταναλωτές είναι διατεθειμένοι να πληρώσουν ακόμη και 25.000 ευρώ (μέση αξία). Στην Ουγγαρία, οι άνθρωποι είναι πρόθυμοι να ξοδέψουν έως και 5.000 ευρώ για ένα νέο ή μεταχειρισμένο ICE και έως και 10.000 ευρώ για ένα νέο ή μεταχειρισμένο μοντέλο BEV.
Όσον αφορά την αυτονομία, οι Ευρωπαίοι ερωτηθέντες θα ήθελαν περισσότερα από 500 χλμ (47%) ή 300 έως 500 χλμ (34%). Συγκεκριμένα, μεταξύ εκείνων με ηλεκτρικό αυτοκίνητο, το 84 τοις εκατό δήλωσε ότι η αυτονομία τους είναι συνήθως ή πάντα επαρκής. Συγκεκριμένα, το 6 τοις εκατό των Ευρωπαίων οδηγών BEV δήλωσε αυτονομία έως και 200 χιλιομέτρων, 41 τοις εκατό μεταξύ 201 και 400 χιλιομέτρων και 53 τοις εκατό περισσότερα από 401 χιλιόμετρα. Στη Γερμανία, έως και το 93 τοις εκατό των οδηγών BEV είναι ικανοποιημένοι με την αυτονομία τους.
Εν τω μεταξύ, το πιο συχνά χρησιμοποιούμενο μέρος για επαναφόρτιση είναι ένας σταθμός φόρτισης στο σπίτι (55 τοις εκατό των ερωτηθέντων σε καθημερινή βάση ή πολλές φορές την εβδομάδα). Εάν προσθέσετε φόρτιση σε μια οικιακή πρίζα, αυτό το ποσοστό αυξάνεται στο 80 τοις εκατό. Οι δημόσιοι σταθμοί κανονικής ή γρήγορης φόρτισης (18% και 10%, αντίστοιχα) χρησιμοποιούνται λιγότερο συχνά σε καθημερινή βάση, ή αρκετές φορές την εβδομάδα.
Στη Γερμανία, το ποσοστό των οικιακών φορτιστών είναι χαμηλότερο (47%), πιθανώς και επειδή περισσότεροι άνθρωποι στη χώρα νοικιάζουν διαμερίσματα σε σύγκριση με άλλες χώρες της ΕΕ. Από την άλλη πλευρά, η χρέωση στην εργασία είναι πιο δημοφιλής (27%) από τον εθνικό μέσο όρο (20%). Το ίδιο ισχύει και για το Βέλγιο, για παράδειγμα.
Ωστόσο, στη Δανία είναι το αντίστροφο. 78 τοις εκατό φόρτιση στο σπίτι χρησιμοποιώντας έναν σταθμό φόρτισης τοίχου κιβωτίου και ένα άλλο 35 τοις εκατό συνδέει το EV του σε μια πρίζα στο σπίτι. 38 τοις εκατό χρέωση στο χώρο εργασίας τους. Στην Ιταλία, επίσης, το 54 τοις εκατό των ερωτηθέντων σημείωσαν ότι χρησιμοποιούν σταθμό φόρτισης τοίχου στο σπίτι και το 25 τοις εκατό χρησιμοποιούν οικιακή πρίζα.
Σχεδόν το ένα τρίτο των Ευρωπαίων οδηγών BEV δεν χρειάστηκε ποτέ να περιμένουν σε δημόσιους σταθμούς φόρτισης. Και όταν ταξιδεύουν στο εξωτερικό, το 60% των ερωτηθέντων αξιολόγησε την εμπειρία φόρτισης ως «εύκολη» ή «πολύ εύκολη».
Η EAFO έχει συγκεντρώσει περαιτέρω ενδιαφέρουσες πληροφορίες για τους οδηγούς ηλεκτρικών αυτοκινήτων. Για παράδειγμα, το 96 τοις εκατό των Ευρωπαίων οδηγών BEV χρησιμοποιούν το όχημά τους καθημερινά ή πολλές φορές την εβδομάδα. Το ηλεκτρικό τους αυτοκίνητο είναι κυρίως καινούργιο (74%) και ιδιόκτητο (69%). Ένας στους πέντε μισθώσεις (20%) και ένας στους δέκα είναι εταιρικό αυτοκίνητο (11%).
Λίγο λιγότεροι από τους μισούς οδηγούς ηλεκτρικών αυτοκινήτων (44%) γνωρίζουν τι είναι το όχημα σε δίκτυο (V2G) και τα δύο τρίτα (68%) ενδιαφέρονται να αγοράσουν ένα όχημα με δυνατότητα V2G. Στη Γερμανία, το ποσοστό των νέων αυτοκινήτων (86%) είναι σημαντικά υψηλότερο από τον υπολογιζόμενο μέσο όρο της ΕΕ, αλλά το ποσοστό της ιδιωτικής ιδιοκτησίας είναι χαμηλότερο (61%). Μεγαλύτερο ρόλο παίζουν το leasing (27%) και τα εταιρικά αυτοκίνητα (12%).
Οι περισσότεροι ερωτηθέντες θεωρούν ότι το μπόνους αγοράς είναι το πιο αποτελεσματικό κίνητρο για την αύξηση των πωλήσεων ηλεκτρικών αυτοκινήτων. Ταυτόχρονα, φοβούνται ότι θα μπορούσαν να είναι διαθέσιμες πολύ λίγες ιδιωτικές και δημόσιες επιλογές φόρτισης AC. Σε μικρότερο βαθμό, οι συμμετέχοντες στην έρευνα δήλωσαν επίσης ότι πολύ λίγοι δημόσιοι σταθμοί γρήγορης φόρτισης, θα μπορούσαν να δημιουργήσουν πρόβλημα.
Με το Consumer Monitor, που δημοσιεύεται για δεύτερη συνεχή χρονιά, η EAFO στοχεύει να κατανοήσει καλύτερα τη στάση των καταναλωτών απέναντι στα ηλεκτρικά αυτοκίνητα με μπαταρία, την ηλεκτρική τους κινητικότητα και τη συμπεριφορά φόρτισης και τις προκλήσεις που αντιλαμβάνονται οι άνθρωποι σε αυτό το πλαίσιο. Σύμφωνα με τους αναλυτές, οι υπεύθυνοι λήψης πολιτικών αποφάσεων και άλλοι ενδιαφερόμενοι μπορούν να χρησιμοποιήσουν τα αποτελέσματα για να αντλήσουν τάσεις, ανάγκες και ευκαιρίες για να οδηγήσουν τη μετάβαση.
Όσον αφορά τη μεθοδολογία, η αρχή διεξήγαγε μια διαδικτυακή έρευνα σε κλειστό πάνελ για να διασφαλίσει την αντιπροσωπευτικότητα του γενικού πληθυσμού, συμπεριλαμβανομένων των οδηγών εκτός BEV και BEV. Για να βελτιωθεί η ανάλυση μεταξύ των οδηγών BEV, ξεκίνησε μια πανομοιότυπη διαδικτυακή έρευνα μέσω του συνεργάτη της EAFO, AVERE και άλλων εξωτερικών συμμετεχόντων. Ο συνολικός αριθμός έγκυρων απαντήσεων ανήλθε σε 19.080, εκ των οποίων οι 17.034 συμπληρώθηκαν από οδηγούς εκτός BEV και 2.046 από οδηγούς BEV.
Πηγή: electrive.com