Η Νορβηγία είναι η χώρα με τις περισσότερες πωλήσεις ηλεκτρικών αυτοκινήτων παγκοσμίως. Τώρα, έχει σημειωθεί ένα ακόμη ρεκόρ: το 96,4 % όλων των νέων αυτοκινήτων που ταξινομήθηκαν στη Νορβηγία τον Σεπτέμβριο ήταν αμιγώς ηλεκτρικά. Φαίνεται ότι ο στόχος της Νορβηγίας για 100 % ταξινομήσεις ηλεκτρικών οχημάτων έως το 2025 είναι εφικτός.
Τα 12.495 νέα ηλεκτρικά αυτοκίνητα τον Σεπτέμβριο σημαίνουν ότι το μερίδιο αγοράς του 94,3 % από τον Αύγουστο του 2024 κράτησε μόνο λίγο. Τον Σεπτέμβριο 12.966 νέα αυτοκίνητα βγήκαν στο δρόμο στη Νορβηγία. Αυτό σημαίνει ότι μόνο 471 από αυτά δεν ήταν ηλεκτρικά.
Η νορβηγική οδική αρχή OFV αποδίδει αυτή την εξέλιξη σε δύο παράγοντες. «Οι πωλήσεις νέων αυτοκινήτων το 2024 έχουν μέχρι στιγμής χαρακτηριστεί από μεγάλες διακυμάνσεις και σχετικά χαμηλά ποσοστά πωλήσεων», λέει ο διευθυντής του OFV Øyvind Solberg Thorsen. «Τώρα βλέπουμε κάποια οικονομική ανάκαμψη, η οποία θα μπορούσε να οδηγήσει περισσότερους ανθρώπους να επισκέπτονται τις αντιπροσωπείες αυτοκινήτων». Και ένα μεγάλο πλοίο γεμάτο από Tesla, πολλά από τα οποία είχαν παραγγελθεί εδώ και πολύ καιρό, «συνέβαλε ξεκάθαρα στην αύξηση των ταξινομήσεων τον Σεπτέμβριο», σύμφωνα με το OFV.
Σε σύγκριση με τον Σεπτέμβριο του 2023, όταν μόλις 9.000 νέα ηλεκτρικά οχήματα ταξινομήθηκαν, η αύξηση ήταν 25,4%. Αυτό είναι σημαντικό γιατί το περιβάλλον έχει αλλάξει. «Παρά την εισαγωγή του ΦΠΑ στα ηλεκτρικά αυτοκίνητα με τιμή πάνω από μισό εκατομμύριο νορβηγικές κορώνες και τις αλλαγές των συνθηκών για τη χρήση ηλεκτρικών αυτοκινήτων, συμπεριλαμβανομένων των οδών των μέσων μαζικής μεταφοράς και των σταθμών διοδίων, οι έμποροι πωλούν σχεδόν μόνο ηλεκτρικά αυτοκίνητα αυτές τις μέρες». λέει ο OFV.
Εκτός από τα 12.495 αμιγώς ηλεκτρικά αυτοκίνητα, τον Σεπτέμβριο πουλήθηκαν και 146 plug-in υβριδικά (145 βενζινοκίνητα και ένα πετρελαιοκίνητο PHEV). Με 142 οχήματα, τα υβριδικά βενζίνης εξακολουθούν να αντιπροσωπεύουν το 1,1 % του μεριδίου αγοράς, ενώ τα αμιγώς πετρελαιοκίνητα μοντέλα εξακολουθούν να αντιστοιχούν στο 1,0 % με 135 νέες ταξινομήσεις. Μόνο 48 βενζινοκίνητα ταξινομήθηκαν, που αντιστοιχεί σε μερίδιο αγοράς 0,4%. Μόνο τα οχήματα με κυψέλες καυσίμου τα πήγαν χειρότερα: Σύμφωνα με το OFV, ούτε μία μονάδα δεν ταξινομήθηκε πρόσφατα.
Με άλλα λόγια, με 96,4 %, η Νορβηγία έχει σχεδόν επιτύχει τον πολιτικό στόχο όλα τα νέα αυτοκίνητα να είναι αμιγώς ηλεκτρικά από την 1η Ιανουαρίου 2025. Μέχρι στιγμής, τα τελευταία αυτοκίνητα βενζίνης και ντίζελ δεν έχουν πληγεί σοβαρά. «Θα είναι συναρπαστικό να παρακολουθούμε την εξέλιξη για τα επιβατικά αυτοκίνητα τους επόμενους τρεις μήνες», λέει ο Solberg Thorsen. Παρά το ρεκόρ του Σεπτεμβρίου, το μέσο ετήσιο μερίδιο των EVs είναι 88%.
Μια ματιά στα δέκα κορυφαία μοντέλα αποκαλύπτει το προαναφερθέν φορτίο της Tesla. Δεν είναι ασυνήθιστο για το Model Y να συγκαταλέγεται στα καλύτερα πουλημένα οχήματα στη Νορβηγία. Τον Σεπτέμβριο, το ηλεκτρικό SUV ήταν στην πρώτη θέση με 2.107 μονάδες. Ωστόσο, το Tesla Model 3 βρίσκεται στη δεύτερη θέση με 2.067 νέες ταξινομήσεις.
Το δίδυμο της Tesla ακολουθεί σε μεγάλη απόσταση το Volvo EX30, το οποίο καθιερώθηκε στην πρώτη τριάδα της Νορβηγίας με 803 νέα αυτοκίνητα. Το Skoda Enyaq πωλήθηκε πρόσφατα 702 φορές, ακολουθούμενο από τα Toyota bZ4X (659), VW ID.4/ID.5 (485), Nissan Ariya (385), VW ID.3 (324), BMW i4 (274) και Hyundai Kona (265). Στο 2,0 %, ακόμη και στη δέκατη θέση το Kona πέτυχε υψηλότερο μερίδιο αγοράς, από όλα τα νέα αυτοκίνητα με κινητήρες εσωτερικής καύσης μαζί.