Η είσοδος και η άνοδος της BYD στην Ευρώπη και στην Ελλάδα ακολουθούν μια εντυπωσιακή πορεία και το Atto 3 είναι ακρογωνιαίος λίθος.
Καθώς η ηλεκτρική επέλαση κινεζικών εταιρειών συνεχίζεται, η BYD ξεχωρίζει, τόσο σε επιμέρους αγορές, όσο και παγκοσμίως. Χτίζοντας λοιπόν τα όνειρα μας, όπως είναι άλλωστε και η ονομασία της μάρκας (Build Your Dreams) η διαδρομή μας έφερε εμπρός στο ίσως πιο προβεβλημένο μοντέλο της, το Atto 3. Ένα C-SUV με ιδιαίτερα ανταγωνιστική τιμή. Πολλοί θα σπεύσουν να κάνουν μετατροπές συναλλάγματος και να συγκρίνουν την τιμή του μοντέλου στην πατρίδα του και στην Ευρώπη, κάτι που όμως δεν είναι τόσο απλοϊκό και δεν θα αναλύσουμε περισσότερο.
Ακόμα δεν έχουμε δει σχεδόν τίποτα από τη BYD. Μια φίρμα που αποτελείται από υπό-μάρκες με πολλά μοντέλα κάθε μια. Στο σαλόνι αυτοκινήτου της Αθήνας τον περασμένο μήνα είχαμε την ευκαιρία να πάρουμε μια γεύση από κάποια (εντυπωσιακά) δημιουργήματα της. Όμως προς το παρόν στην Ελλάδα μπορούμε να βρούμε αποκλειστικά μοντέλα της οικογένειας «Ocean». Και συγκεκριμένα τα Dolphin, Seal, Seal U, Seal U DM-i και το Atto 3, που πρωταγωνιστεί στην δοκιμή μας. Οι υπόλοιπες υπό-μάρκες της BYD ονομάζονται BAO, Denza, Dynasty, Shark και Yangwang.
Παρότι στην Ελλάδα η μάρκα μετρά μόλις μερικούς μήνες παρουσίας, έχει καταφέρει να ταράξει τα νερά στην αγορά αυτοκινήτου και να μπει πολύ δυναμικά στην συνείδηση και τις πιθανές επιλογές όσων αναζητούν νέο αυτοκίνητο. Είναι χαρακτηριστική η αναρρίχηση της BYD προς την κορυφή των πωλήσεων κάθε μήνα. Μάλιστα, σύμφωνα με τον όμιλο Σφακιανάκη, που αντιπροσωπεύει την μάρκα στη χώρα μας, έως το τέλος του χρόνου θα υπάρχουν συνολικά 10 σημεία πώλησης.
Το αττοδευτερόλεπτο
Αττοδευτερόλεπτο ονομάζεται η μικρότερη μετρήσιμη χρονική περίοδος και έγινε γνωστό στο ευρύ κοινό πρόσφατα, με αφορμή ένα βραβείο Νόμπελ. Το 2023 το Νόμπελ φυσικής πήραν τρείς επιστήμονες (Anne L’Huillier, Pierre Agostini και Ferenc Krausz) οι οποίοι έκαναν μια εργασία πάνω σε αυτά, μετρώντας με λέιζερ την ταχύτητα των ηλεκτρονίων. Αυτή λοιπόν είναι μικρότερη κλίμακα χρόνου που μπορούμε να μετρήσουμε σήμερα και κάθε αττοδευτερόλεπτο έχει διάρκεια 1/1.000.000.000.000.000.000 του δευτερολέπτου! Η BYD απέδειξε ότι έχει ταχύτατα αντανακλαστικά δίνοντας αυτό το όνομα σε ένα από τα πιο σημαντικά μοντέλα της.
Το Atto 3 χρησιμοποιεί τη νέα πλατφόρμα με την ονομασία e-platform 3.0. Έχει μήκος 4,45 μέτρα και βρίσκεται στο κέντρο της κατηγορίας των μεσαίων SUV, η οποία έχει έναν μεγάλο αριθμό ανταγωνιστών από σημαντικές και καταξιωμένες μάρκες διαφόρων εθνικοτήτων. Αυτό όμως δεν φαίνεται να προβληματίζει την BYD, που έχει δημιουργήσει ένα αμάξωμα όμορφο, χωρίς υπερβολές και εξεζητημένα στοιχεία. Μινιμαλιστικό και συνάμα κομψό, ενσωματώνει στοιχεία απαραίτητα για αμιγώς ηλεκτρικά αυτοκίνητα. Όπως η κλειστού τύπου μάσκα και οι ζάντες μειωμένης αεροδυναμικής αντίστασης.
Μέσα από το περιτύλιγμα
Σε αντίθεση με το εξωτερικό, ο…εσωτερικός κόσμος του Atto 3 ξεχειλίζει από ιδιαίτερα στοιχεία. Και δεν αναφερόμαστε στην ηλεκτρικά περιστρεφόμενη οθόνη. Γιατί πλέον η τεράστιες οθόνες αφής (σε αυτή την περίπτωση 15,6 ιντσών) που αλλάζουν από οριζόντιο σε κάθετο προσανατολισμό είτε με το πάτημα ενός πλήκτρου πάνω τους, είτε με φωνητική εντολή είναι για την BYD η κανονικότητα.
Μιλάμε για μια σειρά πολύ ιδιαίτερων στοιχείων, όπως οι αεραγωγοί με τα στρογγυλά κάθετα τμήματα, ο επιλογέας ταχυτήτων που παραπέμπει σε σκάφος ή αεροπλάνο, οι τρείς κόκκινες λαστιχένιες χορδές χαμηλά στις πόρτες και οι στρογγυλές χειρολαβές. Οι οποίες έχουν ενσωματωμένα τα πλαϊνά ηχεία του αυτοκινήτου που παρέχουν εκπληκτική ποιότητα ήχου.
Το σαλόνι είναι ντυμένο με Βιγκάν δέρμα τεσσάρων χρωμάτων, αρχίζοντας από το πολύ ανοιχτό γκρι, περνώντας στο μπλε και ολοκληρώνοντας με λίγο μαύρο μαζί με κόκκινα σιρίτια και ραφές. Τα ηλεκτρικά ρυθμιζόμενα εμπρός καθίσματα έχουν ενσωματωμένο προσκέφαλο. Κάτι που τα κάνει όμορφα και συμπαγή, αλλά μπορεί να προβληματίσει όσους θέλουν να ρυθμίσουν διαφορετικά το πάνω μέρος.
Η μείωση των φυσικών διακοπτών έχει ενσωματώσει έναν μεγάλο αριθμό λειτουργειών στην κεντρική οθόνη, όμως υπάρχουν ακόμα ορισμένα πλήκτρα αφής γύρω από τον επιλογέα στην κεντρική κονσόλα. Μάλιστα από κάτω υπάρχει ένα ράφι που θα μπορούσε να αποτελεί σταθμό φόρτισης, αφού έχει 12V υποδοχή και δύο διαφορετικές θύρες USB μαζί με υποδοχή για κάρτα μνήμης. Γενικά δεν θα λείψει ποτέ ένα σημείο αποθήκευσης μικρών ή και λίγο μεγαλύτερων αντικειμένων, ούτε οι χώροι για όλους τους επιβάτες.
Ηλεκτρικά ανοίγει η πίσω πόρτα και δίνει πρόσβαση σε έναν χώρο 440 λίτρων που αυξάνεται στα 1.338 με κατεβασμένη την πλάτη των πίσω καθισμάτων. Ενώ το δεύτερο πάτωμα του χώρου δημιουργεί μια πρακτική θέση αποθήκευσης των καλωδίων φόρτισης.
Κινητήρας και μπαταρία
Τα πράγματα είναι απλά, το Atto 3 δεν δίνει επιλογές σε κινητήρα και μπαταρία. Διατίθεται μόνο με τον 204ων ίππων ηλεκτροκινητήρα μόνιμου μαγνήτη και μπαταρία 62 kWh. Και με δεδομένο ότι η BYD έχει τις ρίζες της στην κατασκευή μπαταριών, η blade battery του Atto 3 είναι ξεχωριστή και είναι δομικό στοιχείο του αυτοκινήτου. Έτσι το μοντέλο προσφέρει πολύ υψηλότερο επίπεδο ασφάλειας σε σχέση με τις μπαταρίες ιόντων λιθίου, έχει μεγαλύτερη ενεργειακή πυκνότητα, καλύτερη θερμική σταθερότητα και τεχνολογία 400 V. Όλα αυτά με συνολικό βάρος κάτω των δύο τόνων.
Η επιτάχυνση από στάση στα 100 χλμ./ ώρα ολοκληρώνεται σε 7,3 δευτερόλεπτα ενώ είναι δεδομένη η πολιτισμένα εκρηκτική ηλεκτρική εκκίνηση. Αναλόγως με τις εκάστοτε διαθέσεις και ανάγκες, ο οδηγός επιλέγει μεταξύ τριών προγραμμάτων οδήγησης (Eco, Normal και Sport) τα οποία κάνουν αυτόματα τις αντίστοιχες παραμετροποιήσεις. Βέβαια χρειάζεται προσοχή γιατί ναι μεν σε αστικό κύκλο η επίσημη αυτονομία είναι 565 χιλιόμετρα, όμως η κίνηση στον αυτοκινητόδρομο μπορεί εύκολα να ρίξει κατακόρυφα αυτό τον αριθμό. Πάντως η μέγιστη αυτονομία σε μικρό κύκλο WLTP είναι 420 χιλιόμετρα.
Πεντάστερο
Η αξιολόγηση του Atto 3 από τον οργανισμό Euro NCAP κατέληξε σε 5 αστέρια. Σε αυτό το αποτέλεσμα είχε συνεισφορά η πλήρης γκάμα συστημάτων ADAS. Αυτή περιλαμβάνει την ανίχνευση τυφλού σημείου, το hill descent και το προσαρμόσιμο cruise control με αναγνώριση πινακίδων. Έτσι το αυτοκίνητο υποστηρίζει ημιαυτόνομη οδήγηση Επιπέδου 2.
Χωρίς να υστερεί σε διαφορετικές χρήσεις, ξεκάθαρα ο προσανατολισμός του Atto 3 είναι η άνετη και συνετή οδήγηση, με την πλάστιγγα να γέρνει προς την αστική χρήση, παρά τα 204 άλογα της ισχύος του. Η ανάρτηση φροντίζει με περίσσια προσοχή να διακόπτει οτιδήποτε μπορεί να ταράξει την καμπίνα των επιβατών, αλλά αν ο οδηγός αποφασίσει να αλλάξει στιλ, θα ακολουθήσει πρόθυμα. Εκείνο που θα ήταν πολύ χρήσιμο, ειδικά εντός πόλης, είναι η έντονη αναγεννητική πέδηση που καταλήγει σε οδήγηση με ένα πεντάλ.
Η Ελληνική αντιπροσωπεία δίνει 6 χρόνια (ή 150.000 χλμ.) εγγύηση στο Atto 3, 8 χρόνια (ή 150.000 χλμ.) εγγύηση κινητήρα και 8 χρόνια (ή 200.000 χλμ) εγγύηση για τη μπαταρία και 3 χρόνια δωρεάν σέρβις. Επιπλέον η Ελληνική κυβέρνηση (μέσω του προγράμματος Κινούμαι Ηλεκτρικά επιδοτεί το μοντέλο διαμορφώνοντας την τιμή της έκδοσης Comfort από 26.525 ευρώ και της Design ( με επιπλέον ηλεκτρικό άνοιγμα χώρου αποσκευών και οθόνη 15,6”) στα 28.041 ευρώ.
ΤΕΧΝΙΚΑ ΧΑΡΑΚΤΗΡΙΣΤΙΚΑ
KΙΝΗΤΗΡΑΣ: Ηλεκτρικός μόνιμου μαγνήτη
ΑΠΟΔΟΣΗ: 204 PS, 310 Nm
KIBΩΤΙΟ: Αυτόματο μίας σχέσης
ΔΙΑΣΤΑΣΕΙΣ: 4.455 x 1.875 x 1.615 mm
ΧΩΡΟΣ ΑΠΟΣΚΕΥΩΝ: 440-1.338 lt
ΒΑΡΟΣ: 1.750 kg
ΕΠΙΔΟΣΕΙΣ
0-100 km/h: 7,3″
ΤΕΛΙΚΗ ΤΑΧΥΤΗΤΑ: 160 km/h
ΜΕΣΗ ΚΑΤΑΝΑΛΩΣΗ: 16 kWh /100 km
ΕΚΠΟΜΠΕΣ CO2: 0 g/km
AYTONOMIA: 420 km
ΦΟΡΤΙΣΗ
DC 100 kW, 10-80% : 37′
AC 11 kW, 0-100% : 6,5 ώρες