Η Daimler Buses θέλει να ηλεκτρίσει τις υπεραστικές συγκοινωνίες. Το eIntouro, το οποίο ο κατασκευαστής παρουσίασε στο πολυήμερο «Daimler Buses eMobility Days 2.0», πρόκειται να εγγυηθεί μια επιτυχημένη πρεμιέρα στις υπεραστικές μετακινήσεις. Το eIntouro, είναι ένα λεωφορείο «ψηλού ορόφου» που βασίζεται στο πετρελαιοκίνητο Intouro. Όσον αφορά την ηλεκτρική κίνηση με μπαταρία, το νέο υπεραστικό λεωφορείο σχετίζεται λιγότερο με το ηλεκτρικό αστικό λεωφορείο Citaro της Mercedes και πιο στενά με το ηλεκτρικό φορτηγό μεγάλων αποστάσεων Mercedes eActros 600. Και τα δύο οχήματα χρησιμοποιούν την ίδια μπαταρία LFP.
Ένας σύντομος ορισμός των υπεραστικών λεωφορείων: τόσο τα αστικά λεωφορεία όσο και τα υπεραστικά λεωφορεία, είναι οχήματα M3 (το «M» σημαίνει μεταφορά επιβατών, «3» για μέγιστο επιτρεπόμενο βάρος άνω των 5 τόνων), αλλά χωρίζονται σε Κλάση I και II. Η κατηγορία I, περιλαμβάνει οχήματα με όρθιο χώρο, που επιτρέπουν τη μεταφορά επιβατών σε διαδρομές με πολλές στάσεις, δηλαδή αστικά λεωφορεία. Η κλάση II, από την άλλη πλευρά, περιλαμβάνει οχήματα για μεγαλύτερες διαδρομές με καθήμενους επιβάτες. Ενώ τα οχήματα της κατηγορίας I υπόκεινται στην Οδηγία για τα καθαρά οχήματα και μπορούν να πωλούνται μόνο στην ΕΕ με μηδενικές εκπομπές από το 2035, τα οχήματα της κατηγορίας II υπόκεινται στα πρότυπα CO2, για βαρέα επαγγελματικά οχήματα.
Χωρητικότητα 414 kWh για αυτονομία έως 500 χλμ
Έχοντας αυτό το υπόβαθρο, ας ρίξουμε μια ματιά στα δεδομένα: το Mercedes-Benz eIntouro είναι εξοπλισμένο με ηλεκτρική κεντρική μονάδα κίνησης, με ισχύ 435 PS και έως δύο πακέτα μπαταριών, με συνδυασμένη χωρητικότητα 414 kWh, για αυτονομία έως και 500 χιλιόμετρα. Το υπεραστικό λεωφορείο, μπορεί να φορτιστεί μέσω βύσματος CCS τύπου 2 με ισχύ έως 300 kW. Επομένως, η πλήρης αναπλήρωση των μπαταριών, θα διαρκούσε μιάμιση ώρα. Με εγκατεστημένη μόνο μία μπαταρία, η πλήρης φόρτιση διαρκεί 70 λεπτά.
Οι μπαταρίες με χημεία LFP και 207 kWh η καθεμία, καθώς και πολλά εξαρτήματα υψηλής τάσης, είναι ίδιες με αυτές του ηλεκτρικού φορτηγού eActros 600 της μητρικής εταιρείας Daimler Truck, εκτός από το ότι στο φορτηγό μεγάλων αποστάσεων, είναι εγκατεστημένα τρία πακέτα με 621 kWh, δηλαδή μία μπαταρίαπαραπάνω, από τη μέγιστη διαμόρφωση του eIntouro. Σύμφωνα με τον Till Oberwöder, Διευθύνοντα Σύμβουλο της Daimler Buses, η εγκατάσταση των πανομοιότυπων μπαταριών, είναι μέρος της στρατηγικής κοινών ανταλλακτικών, που ακολουθεί η Daimler Buses με την Daimler Truck.
eIntouro: Χημεία LFP, όπως στο ηλεκτρικό φορτηγό eActros 600
Η πρώτη μπαταρία, βρίσκεται πάντα στο χώρο πίσω από τον μπροστινό άξονα για λόγους κατανομής βάρους. Η προαιρετική δεύτερη μπαταρία, βρίσκεται στον πρώην χώρο του κινητήρα στο πίσω μέρος. Οι μονάδες αποθήκευσης ενέργειας, παρέχουν τάση λειτουργίας 800 βολτ. Σύμφωνα με την Daimler Buses, η εταιρεία επέλεξε τη χημεία LFP, επειδή «αποδίδει πολύ καλά όσον αφορά την ημερολογιακή γήρανση», η οποία θα έχει ως αποτέλεσμα μια διάρκεια ζωής έως και 15 χρόνια. Επιπλέον, σε αντίθεση με άλλες τεχνολογίες κυψελών μπαταρίας, πάνω από το 95% της εγκατεστημένης χωρητικότητας, μπορεί να χρησιμοποιηθεί με την τεχνολογία LFP, συνεχίζει ο κατασκευαστής με έδρα τη Στουτγάρδη.
«Αυτό επιτρέπει μεγαλύτερες αποστάσεις με την ίδια εγκατεστημένη χωρητικότητα μπαταρίας». Όσον αφορά την δηλωμένη αυτονομία των 500 χιλιομέτρων, ωστόσο, πρέπει να σημειωθεί ότι, σύμφωνα με τους υπεύθυνους, η αυτονομία εξαρτάται «από το στυλ οδήγησης, την τοπογραφία και τις καιρικές συνθήκες». Με άλλα λόγια, μπορεί να διαφέρει.
Οι πελάτες μπορούν να επιλέξουν από τέσσερις διαφορετικές θέσεις για τις υποδοχές φόρτισης στο eIntouro: Εμπρός, πίσω και δεξιά και αριστερά πίσω, από τον μπροστινό άξονα, με το πολύ δύο υποδοχές φόρτισης ανά όχημα.
eIntouro: Δύο μήκη για να διαλέξετε
Η Daimler Buses, συνδυάζει γνωστά εξαρτήματα. Χρησιμοποιεί την κεντρική μονάδα Cetrax της ZF ως ηλεκτροκινητήρα. Η κινητήρια ισχύς στο eIntouro, μεταφέρεται στον κινητήριο άξονα RO 440, ο οποίος είναι ενσωματωμένος, μέσω ενός πλήρως αυτόματου κιβωτίου τριών ταχυτήτων, που είναι ενσωματωμένο, στη μονάδα μετάδοσης κίνησης. Σύμφωνα με τη Daimler Buses, «η διαμόρφωση σημαίνει ότι μεγάλο ποσοστό ανταλλακτικών, μοιράζεται με το συμβατικό Intouro, επιτρέποντας έτσι υψηλό επίπεδο διαθεσιμότητας και οικονομικής απόδοσης κατά τη λειτουργία».
Το eIntouro θα είναι διαθέσιμο σε δύο εκδόσεις, με μήκος 12,2 ή 13,1 μέτρα. Η Daimler Buses, δεν έχει ακόμη αποκαλύψει εάν θα υπάρξει αργότερα έκδοση K και L (10,7 και 14,9 μέτρα), όπως συμβαίνει με το συμβατικό Intouro. Οι δύο έτοιμες εκδόσεις, θα έχουν 50 έως 63 θέσεις και σύμφωνα με την Daimler Buses, θα προσφέρουν εξίσου χώρο με τις αντίστοιχες ντίζελ.
Προαιρετική τουαλέτα στο λεωφορείο 13 μέτρων
Η μελλοντική ηλεκτρική έκδοση, δύσκολα διακρίνεται από την θερμική Intouro. Στο εσωτερικό, το ηλεκτρικό λεωφορείο, έχει αρθρωτό σχεδιασμό, για να υποστηρίζει διαφορετικές παραλλαγές καθισμάτων και επίπεδα εξοπλισμού, ώστε να καλύψει ένα ευρύ φάσμα απαιτήσεων, «από υπεραστικό λεωφορείο με βάση το κόστος, έως μια άνετη έκδοση για εκδρομές και σύντομα ταξίδια». Διαθέτει πόρτα μονής πτέρυγας μπροστά και είσοδο μονής ή διπλού πλάτους στη μέση. Η έκδοση 13 μέτρων, μπορεί επίσης να εξοπλιστεί με δεξαμενή νερού μπροστά από την πίσω είσοδο. Ένας ανελκυστήρας αναπηρικού αμαξιδίου στη δεξιά πλευρά, διατίθεται επίσης προαιρετικά και για τις δύο παραλλαγές μήκους.
Σύμφωνα με την Daimler Buses, το πιλοτήριο θα πρέπει να είναι λειτουργικό, όσον αφορά την άνεση και την κατασκευή. Τα όργανα αντιστοιχούν στις ίδιες οθόνες με αυτές του eCitaro. Ο κατασκευαστής υπόσχεται ένα ολοκληρωμένο πακέτο βοηθών οδήγησης, όπως το Frontguard Assist, το Traffic Sign Assist, το σύστημα παρακολούθησης πίεσης ελαστικών (TPM) και το σύστημα Attention Assist (AtAs). Ως εναλλακτική λύση στην κάμερα οπισθοπορείας, οι εταιρείες μπορούν επίσης να επιλέξουν ένα σύστημα κάμερας 360° ως στάνταρ.
Δυνατότητα over-the-air ενημερώσεων για πρώτη φορά
Η Daimler Buses, δίνει έμφαση σε μια νέα αρχιτεκτονική ηλεκτρονικών, που είναι εγγενής στο eIntouro, η οποία επιτρέπει τις over-the-air ενημερώσεις για πρώτη φορά. Οι ενημερώσεις ελέγχονται μέσω ενός ψηφιακού εργαλείου, που ονομάζεται «Omniplus On Portal». «Εάν υπάρχει διαθέσιμη ενημέρωση, ο διαχειριστής του στόλου, λαμβάνει ένα μήνυμα και στη συνέχεια μπορεί να αποδεσμεύσει μεμονωμένα οχήματα, για την ενημέρωση. Δεν απαιτείται σύνδεση στο διαδίκτυο κατά την εγκατάσταση. Επιπλέον, η δυνατότητα ενημέρωσης, δεν περιορίζεται στις απαραίτητες ενημερώσεις ασφαλείας. Γενικές ενημερώσεις λογισμικού, λειτουργίες μετασκευής και τροποποιημένες ρυθμίσεις, όπως για το χειριστήριο της πόρτας, μπορούν επίσης να εγκατασταθούν με αυτόν τον τρόπο.
«Αυτό μειώνει τον αριθμό των επισκέψεων στο συνεργείο και βελτιώνει τη διαθεσιμότητα των οχημάτων», λέει ο κατασκευαστής. Μετά το ντεμπούτο της στο eIntouro, η τεχνολογία θα χρησιμοποιηθεί σε όλα τα μελλοντικά μοντέλα λεωφορείων της εταιρείας. Και: «Με το Mercedes-Benz eIntouro, η Daimler Buses έγινε ο πρώτος κατασκευαστής λεωφορείων στην Ευρώπη, που παρουσίασε ένα λεωφορείο, που είναι συμβατό με ενημερώσεις over-the-air».
eIntouro: Τα βιβλία παραγγελιών ανοίγουν το πρώτο τρίμηνο του 2025
Οι πελάτες μπορούν να παραγγείλουν το νέο ηλεκτρικό υπεραστικό λεωφορείο, από το χαρτοφυλάκιο της Daimler στις αρχές του 2025, με την εταιρεία να ανακοινώνει την παγκόσμια πρεμιέρα του οχήματος της σειράς, για το Busworld στις Βρυξέλλες τον Οκτώβριο του 2025. Οι πρώτες παραδόσεις πελατών, προγραμματίζονται στη συνέχεια από το 2026. Ο Διευθύνων Σύμβουλος Till Oberwörder τονίζει ότι το όχημα, με την ιδιαίτερη οδήγησή του σε σύγκριση με τα ηλεκτρικά αστικά λεωφορεία, είναι πολύ κατάλληλο για μεγαλύτερες αποστάσεις και υψηλότερες μέσες ταχύτητες.
Ωστόσο, σύμφωνα με τον Oberwörder, η χρηστικότητα του ηλεκτρικού υπεραστικού λεωφορείου, εξαρτάται όχι μόνο από την τεχνολογία του λεωφορείου αλλά και από τις επιλογές εξωτερικής φόρτισης: «Όπως το eCitaro, οι πελάτες μας θα φορτίζουν κατά κύριο λόγο το eIntouro τα βράδια, στο αμαξοστάσιο.
Ωστόσο, μπορείτε επίσης να χρησιμοποιήσετε το eIntouro για εκδρομές και σύντομα ταξίδια, με την προϋπόθεση ωστόσο, ότι υπάρχουν διαθέσιμοι επαρκείς σταθμοί φόρτισης σε περιοχές εξυπηρέτησης, τουριστικά αξιοθέατα, αθλητικές εγκαταστάσεις ή λούνα παρκ. Η απαίτηση για υποδομή, θα αυξηθεί ακόμη περισσότερο και πρέπει να αναπτυχθεί με ταχύτερους ρυθμούς. Αυτή είναι η έκκλησή μας προς τους υπεύθυνους χάραξης πολιτικής και όλους τους εμπλεκόμενους».
Πηγή: daimlertruck.com