Το Cupra Formentor δεν το καταλαβαίνεις κοιτώντας τους αριθμούς αλλά αν βιώσεις την αίσθηση που αφήνει σε κάθε διαδρομή με τον σπορ χαρακτήρα, την ευκολία και το υβριδικό σύστημα.
Από τη στιγμή που η Cupra εμφανίστηκε ως αυτόνομο brand, υποσχέθηκε μοντέλα που δεν αρκούνται στην ωμή ισχύ, αλλά μεταφέρουν στο δρόμο ένα πιο εκλεπτυσμένο, «σκεπτόμενο» πάθος για την οδήγηση. Το Formentor, το πρώτο μοντέλο που σχεδιάστηκε εξαρχής για τη φίρμα Cupra, είναι η πιο πειστική απόδειξη. Έχει εμφάνιση που δεν περνά απαρατήρητη, τεχνολογία αιχμής και, κυρίως, ένα σασί που λαχταρά στροφές.
Το αυτοκίνητο της δοκιμής μας ανήκει στην έκδοση 1.5 eTSI των 150 ίππων, με ήπια-υβριδικό 48 V σύστημα που τοποθετείται στο κέντρο της γκάμας ως το «κερασάκι στην τούρτα» για όσους αποζητούν σπορ αίσθηση χωρίς υπερβολές σε κόστος κτήσης ή χρήσης. Η ανανέωση του μοντέλου, στα τέλη του 2024, έφερε φρέσκια σχεδίαση, μεγαλύτερες οθόνες και ραφιναρισμένα δυναμικά χαρακτηριστικά. Κρατώντας ζωντανή τη φλόγα που το καθιέρωσε στην κατηγορία των C-SUV.
«Shark face» με μεσογειακό ταμπεραμέντο
Το Formentor μοιάζει περισσότερο με κουπέ hatch που… ψήλωσε, παρά με κλασικό SUV. Στο φρεσκαρισμένο πρόσωπό του, η μάσκα «ρύγχος καρχαρία» και οι τριγωνικοί full-LED προβολείς χαρίζουν έντονο βλέμμα, ενώ το νέο, φωτιζόμενο έμβλημα υπενθυμίζει ότι έχουμε να κάνουμε με μια premium-σπορ πρόταση. Στο πλάι, οι χαρακτηριστικές νευρώσεις και το χαμηλό καπό βοηθούν στο να δείχνει πιο πλατύ από ότι πραγματικά είναι, κάτι που κολακεύει ακόμη και τις βασικές εκδόσεις του Formentor.

Πίσω, η φωτεινή LED «γραμμή» από φανάρι σε φανάρι πλέον έχει animation καλωσορίσματος και φωτιζόμενο σήμα Cupra. Ενώ οι μακρόστενες απολήξεις εξάτμισης δηλώνουν ότι το fun δεν λείπει, ακόμη κι αν μιλάμε για την «μικρή» έκδοση των 150 PS.

Tech-lounge με οδηγικό focus
H χαμηλά τοποθετημένη πόρτα μας βάζει μέσα στον…εσωτερικό κόσμο του Formentor. H θέση οδήγησης θυμίζει τα παλιά, καλά hot hatch. Με νέα, βαθιά καθίσματα τύπου μπάκετ που κρατούν το σώμα σταθερό στη θέση του χωρίς να κουράζουν.

Ο ψηφιακός πίνακας οργάνων με διαγώνιο 10,9’’ και η μεγάλη κεντρική οθόνη 12,9’’ του infotainment έχουν ανασχεδιασμένα μενού, πιο γρήγορη απόκριση και στάνταρ ασύρματη σύνδεση Android Auto και Apple CarPlay. Η μπάρα αφής για θερμοκρασία και ένταση ηχείων παραμένει, όμως τώρα φωτίζεται ώστε να είναι ευανάγνωστη και τη νύχτα.

Οι χάλκινες ραφές, τα μαλακά πλαστικά με μικροΐνες και ο μίνι επιλογέας του DSG κιβωτίου χαρίζουν ποιοτική αίσθηση. Φυσικά δεν απουσιάζει η πρακτικότητα, με πολλές μικρές θήκες διάσπαρτες εντός της καμπίνας. Και για μεγαλύτερα αντικείμενα, ο χώρος αποσκευών 450 λίτρων με διπλό δάπεδο είναι υπέρ-αρκετός, ωστόσο φτάνει στα 1.505 λίτρα με τα πίσω καθίσματα αναδιπλωμένα.
150 ήπια υβριδικοί ίπποι, αλλά με υπογραφή Cupra
Ο γνώριμος 1.5 TSI Evo2, με μεταβλητή γεωμετρία τουρμπίνας, αποδίδει ισχύ 150 ίππων και 250 Nm ροπής. Το ήπια-υβριδικό κύκλωμα 48 V ενεργοποιεί τη λειτουργία coasting και υποστηρίζει το ACT που απενεργοποιεί 2 κυλίνδρους σε χαμηλό φορτίο, ρίχνοντας την πραγματική κατανάλωση κάτω από τα 5 λίτρα για 100 χιλιόμετρα κίνησης όσο ο οδηγός επιδιώκει την οικονομία ή γύρω στα 8,3-8,5 λίτρα/100 χιλιόμετρα αν μπέι στον πειρασμό του «Cupra mode».

Το 0-100 χλμ./ώρα ολοκληρώνεται σε 9 δευτερόλεπτα ενώ η τελική αγγίζει τα 205 χλμ./ώρα, τιμές που στη θεωρία μοιάζουν λογικές για τα 150 άλογα του Formentor. Βέβαια στην πράξη η αίσθηση είναι πιο έντονη από τους αριθμούς: το μοτέρ ξυπνά από τις 1.800 σ.α.λ., ο μπάσος ήχος φτιάχνει τη διάθεση και το 7ρι DSG ανεβοκατεβάζει με απόλυτη ακρίβεια, μέσω paddles.

Ψυχή Hatch-back σε σώμα C-SUV
Εδώ το Formentor ανοίγει παιχνίδι. Το τιμόνι χάρη στο «Progressive Steering» είναι ελαφρύ στο παρκάρισμα, αλλά αποκτά ουσία όσο ανεβάζει ρυθμό ο χειριστής, θυμίζοντας τα αγαπημένα παλιά GTI.
Η ανάρτηση (γόνατα MacPherson μπροστά, πολλαπλών συνδέσμων πίσω) έχει σαφώς σφιχτή βασική ρύθμιση, αλλά φιλτράρει λακκούβες με ώριμο έλεγχο απόσβεσης. Στο «Comfort» κυλά με premium ρύθμιση, στο «Sport» σφίγγει και μειώνει τις κλίσεις και στο «Cupra» επιτρέπει στους μυημένους της οδήγησης να «παίξουν» περισσότερο.

Το πλαίσιο μεταφέρει πληροφορίες στον οδηγό χωρίς να γίνεται κουραστικό για κανέναν από τους επιβάτες, την ώρα που το μπλοκέ στέλνει ροπή στον εξωτερικό εμπρός τροχό για να βοηθήσει το αυτοκίνητο να κρατηθεί στο εσωτερικό των στροφών.
Στην καθημερινότητα, το ίδιο setup δείχνει την άλλη, ώριμη πλευρά του: σε άσχημο οδόστρωμα έχει τους ενοχλητικούς κραδασμούς (που δεν αγαπήσαμε στα παλιά GTI) ενώ στον αυτοκινητόδρομο ταξιδεύει άνετα και χωρίς θορύβους κύλισης και αεροδυναμικούς.
Συνολικά, το Formentor 1.5 eTSI προσφέρει ένα από τα πιο ευχάριστα πακέτα οδήγησης στην κατηγορία και δίνει την επιλογή του VZ με τα 310 άλογα σε όσους νιώθουν ότι δεν τους είναι αρκετή αυτή η έκδοση.

Value-for-fun
Στην ελληνική αγορά, η τιμή εκκίνησης της mild-hybrid έκδοσης 150 PS DSG αρχίζει από τις 34.990 € με πλούσιο βασικό εξοπλισμό, ο οποίος περιλαμβάνει 3-ζωνικό κλιματισμό, ζάντες 18’’ και φώτα full-LED Matrix. Η Cupra δίνει σε όλα τα μοντέλα της εγγύηση 5 χρόνων ή 100.000 χιλιομέτρων και 8ετη κάλυψη στο ηλεκτρικό σύστημα 48 V.
Με αυτά τα χρήματα έχεις πρόσβαση σε ένα μοντέλο που έχει πολύ ιδιαίτερη εμφάνιση, με χαμηλή κατανάλωση, ήπια υβριδικό και με την αίσθηση των παλαιών hot hatchback που αγαπήσαμε. Διαμορφώστε το δικό σας Cupra Formentor εδώ.

ΤΕΧΝΙΚΑ ΧΑΡΑΚΤΗΡΙΣΤΙΚΑ
KΙΝΗΤΗΡΑΣ: Ήπια υβριδικός, βενζίνης 1.498 cc
ΑΠΟΔΟΣΗ: 150 PS/ 5.000-6.000 rpm, 250 Nm/ 1.500-3.500 rpm
KIBΩΤΙΟ: Αυτόματο διπλού συμπλέκτη 7 σχέσεων
ΔΙΑΣΤΑΣΕΙΣ: 4451 x 1839 x 1528 mm
ΧΩΡΟΣ ΑΠΟΣΚΕΥΩΝ: 420 – 1.505 lt
ΒΑΡΟΣ: 1.463 kg
ΕΠΙΔΟΣΕΙΣ
0-100 km/h: 9,0″
ΤΕΛΙΚΗ ΤΑΧΥΤΗΤΑ: 205 km/h
ΜΕΣΗ ΚΑΤΑΝΑΛΩΣΗ: 5,9 lt/100 km
ΕΚΠΟΜΠΕΣ CO2: 134 g/km
