Η Μαρία Μαργαρίτη, υπεύθυνη logistics της Hyundai Motorsport στο WRC, μιλά αποκλειστικά στο carselectric.gr για τη ζωή ανάμεσα σε πτήσεις, φορτηγά και deadlines.
Την συναντήσαμε στο Service Park του Ράλλυ Ακρόπολις, όταν ουσιαστικά η διαδικασία του αγώνα είχε αρχίσει για την ομάδα. Και παρά τις υποχρεώσεις της, μας αφιέρωσε άφθονο χρόνο μιλώντας για τις προκλήσεις της δουλειάς και το τί σημαίνει να κατέχεις νευραλγική θέση σε μια ομάδα που πρωταγωνιστεί στο WRC. Η Μαρία σπούδασε δημοσιογραφία και εργάστηκε σε ελληνικά και ξένα μέσα ενημέρωσης. Με εξειδίκευση στο αυτοκίνητο και το motorsport, απέκτησε πολύτιμη εμπειρία και γνώσεις. Ενώ ξεχώρισε για τη συνέπεια, την ισχυρή εργασιακή ηθική και το υψηλό επίπεδο οργάνωσης που την χαρακτηρίζει. Η ίδια δηλώνει πως όταν αναλαμβάνει κάποιο ζήτημα πιστεύει ότι υπάρχουν λύσεις για ό, τι προκύψει. Κάτι που την κάνει τον κατάλληλο άνθρωπο για την δουλειά!

Από τη γραμματεία του Ακρόπολις στην ομάδα της Hyundai
Η Μαρία Μαργαρίτη δεν ονειρεύτηκε εξ αρχής μια καριέρα στα logistics κάποιας ομάδας στο Παγκόσμιο Πρωτάθλημα Ράλλυ. Έχοντας «γράψει χιλιόμετρα» στα μέσα ενημέρωσης μεταπήδησε στους αγώνες. Αρχικά στο Media team, μετά στο media accreditation και πιο πρόσφατα στη γραμματεία του Ευρωπαϊκού και Παγκόσμιου Ακρόπολις, δίπλα στην Ελένη Φερτάκη. Μια θέση που τελικά βρέθηκε να αναλαμβάνει με απόλυτη επιτυχία μόνη της. «Η Ελένη ήταν ανεπανάληπτη. Δεν υπάρχει άνθρωπος με τη δική της γνώση. Ήμουν τυχερή που δούλεψα δίπλα της, ήταν η καλύτερη δασκάλα που μπορούσα να έχω», λέει με συγκίνηση.

Νωρίτερα είχε ζήσει και εργαστεί για έξι χρόνια στην Τουρκία. Επέστρεψε στην Ελλάδα μαζί με τον σύζυγό της, λίγο πριν το δεύτερο lockdown του Covid. Μέσα σε αυτή τη μετάβαση, ήρθε η ευκαιρία εργασίας στην Hyundai Motorsports. «Ένα μεσημέρι πήρα την πληροφορία ότι άνοιξε μια θέση. Μπήκα στο site, είδα την αγγελία, έστειλα το βιογραφικό και έτσι άρχισαν όλα».
Δείτε ακόμα: Η φωνή του WRC: Συνέντευξη με την Becs Williams

Ενώνοντας τα κομμάτια ενός παγκόσμιου παζλ
Η δουλειά της Μαρίας δεν είναι ούτε απλή ούτε μονοδιάστατη. Επίσημα ο τίτλος της Μαρίας είναι «Head of Logistics Section». Ουσιαστικά είναι υπεύθυνη για την οργάνωση μεταφορών, εισιτηρίων, ξενοδοχείων, εξοπλισμού, φορτηγών, κοντέινερ, προγραμμάτων διατροφής, για 70 έως 100 άτομα, σε κάθε ράλλυ. «Αν κάτσω να σκεφτώ τί κάνω και τί θα γίνει αν κάτι δεν γίνει σωστά ή δεν φτάσει στην ώρα του, θα πάθω κρίση πανικού. Οπότε το πάω βήμα-βήμα και λειτουργεί μια χαρά».
Ως πιο απαιτητικό τομέα ξεχωρίζει την οργάνωση των αποστολών. Υπάρχουν διάφορες ιδιαιτερότητες σε κάθε αγώνα. «Στο Μόντε Κάρλο μπορεί η ομάδα να φτάσει τα 100 άτομα. Οι ασφάλτινοι αγώνες έχουν περισσότερες απαιτήσεις σε κόσμο. Επίσης κάποιες χώρες, όπως η Κένυα, ζητούν και βίζα. Είναι πολλά τα θέματα που πρέπει να διαχειριστώ».

Το Ευαγγέλιο του κάθε αγώνα
Ένα από κυριότερα εργαλεία της δουλειάς της είναι το Rally Guide, το επίσημο εγχειρίδιο κάθε αγώνα. «Το Rally Guide 1 είναι για μένα Ευαγγέλιο. Πρέπει να διαβάσω τα πάντα και να προσέξω πιθανές αλλαγές. Στην Κροατία, άλλαξαν το Service Park και δεν ενημέρωσαν κανέναν. Υπήρχε μόνο μέσα στο Rally Guide. Αν δεν το πρόσεχες, θα έμενες εκτεθειμένος». Ευτυχώς η Μαρία είναι εξαιρετικά προσεκτική και σχολαστική.
Η εμπειρία την έχει διδάξει να μην αφήνει τίποτα στην τύχη. «Συνήθως κλείνω τα ξενοδοχεία μόλις ανακοινωθεί επίσημα το ημερολόγιο των αγώνων κάθε έτους. Υπό κανονικές συνθήκες επιλέγουμε πηγαίνουμε στα ίδια ξενοδοχεία, αλλά υπάρχουν εξαιρέσεις. Στη Σαρδηνία, ας πούμε, χρειάστηκε να αλλάξουμε, γιατί την προγηούμενη χρονιά η υπερειδική περνούσε εμπρός από το ξενοδοχείο μας και δεν μπορούσαμε να φτάσουμε. Εφέτος, με τον φόβο ότι μπορεί να συμβεί ξανά, άλλαξα κατάλυμα». Αυτό μπορεί να συμβεί διότι οι οργανώσεις κάθε αγώνα ανακοινώνουν την τοποθεσία της υπερειδικής κοντά στις ημερομηνίες τέλεσης των αγώνων. Για παράδειγμα στην Αθήνα ανακοινώθηκε στις 20 Μαΐου.

Ράλλυ Ακρόπολις: το πιο προσωπικό ραντεβού
Για τη Μαρία, το Ράλλυ Ακρόπολις είναι μια ιδιαίτερη περίπτωση. «Είναι ο πιο δύσκολος Ευρωπαϊκός αγώνας για μένα. Δεν είναι μόνο η κανονική ευθύνη της δουλειάς. Είναι και το ότι όλοι ξέρουν ότι είμαι ντόπια και έχω ακόμα μεγαλύτερη ευθύνη να λύσω προβλήματα. Η πίεση είναι διπλή, αλλά και η συγκίνηση το ίδιο.»

Η Μαρία το 2024, ανέβηκε στη ράμπα για να παραλάβει το τρόπαιο των κατασκευαστών εκ μέρους της Hyundai. «Ήταν η πρώτη φορά που μου είπαν να το παραλάβω εγώ. Και όταν έγινε, έκλαψα. Δεν το περίμενα. Ήταν η αναγνώριση από την ομάδα, αλλά και μια προσωπική στιγμή, για όλα αυτά τα χρόνια που έχω ζήσει στο Ακρόπολις, από το 2000 μέχρι σήμερα», μας είπε με τα μάτια βουρκωμένα.
Δείτε ακόμα: Nicoletta Russo – Η γυναίκα πίσω από την επικοινωνια της Hyundai Motorsport
Το logistics είναι τέχνη, όχι μια λίστα
Πολλοί πιστεύουν πως το logistics είναι απλώς ένα checklist. Η Μαρία γελάει. «Κάθε αγώνας είναι διαφορετικός. Δεν υπάρχει copy-paste. Έχεις deadlines, άτομα να υπολογίσεις, ειδικές που αλλάζουν τελευταία στιγμή και ακραίες τοποθεσίες». Από το να βρεις ξενοδοχείο στη μέση του πουθενά για το Weather Crew, μέχρι το να μεταφέρεις τρία αγωνιστικά αυτοκίνητα, 16 συνοδευτικά οχήματα, recce cars, βαν (συνολικά περίπου 37 αυτοκίνητα) και εξοπλισμό, όλα έχουν τη δική τους πολυπλοκότητα.
Στα ευρωπαϊκά ράλλυ, η μεταφορά γίνεται με φορτηγά. Εκτός Ευρώπης, αναλαμβάνει συνεργαζόμενη εταιρεία, αλλά «και πάλι, πρέπει να ξέρουμε πότε φεύγει, πού πάει, πότε φτάνει». Ακόμα και το φαγητό περνά εν μέρη από τα χέρια μου. Φτιάχνω πρόγραμμα διατροφής, πότε τρώνε, πού και τι. Όλα μελετημένα. Και πάντα με plan B». Για να καταλάβουμε λίγο καλύτερα το επίπεδο προγραμματισμού, η Μαρία πρέπει να γνωρίζει 4 μήνες νωρίτερα, πόσα και ποια άτομα θα ακολουθήσουν την ομάδα σε έναν αγώνα.
Διαφορετική επαγγελματική κουλτούρα
Έχοντας μεγάλη εργασιακή εμπειρία τόσο στον τύπο (εντός και εκτός Ελλάδας) όσο και στο Motorsport, μπήκαμε στον πειρασμό να ρωτήσουμε τις διαφορές στο εργασιακό περιβάλλον που βιώνει σήμερα ως εργαζόμενη σε μια κορυφαία ομάδα του Παγκοσμίου Πρωταθλήματος Ράλλυ. «Είναι πιο άμεση η αναγνώριση στο εξωτερικό. Αν δει κάποιος ότι δουλεύεις, ότι είσαι οργανωμένος, σε εμπιστεύονται, σε στηρίζουν. Δεν είχα ποτέ παράπονο στην Ελλάδα, αλλά στο εξωτερικό νιώθεις ότι ο επαγγελματισμός έχει αναγνώριση».
Ζώντας με μια βαλίτσα στο χέρι
Η ζωή της μοιάζει να είναι πάντα συναρπαστική, αλλά παράλληλα είναι εξαντλητική. «Από έξω βλέπεις glamour. Στην πραγματικότητα, είμαι μια βαλίτσα στο χέρι. Λείπω μήνες από το σπίτι μου. Το να μένεις συνεχώς σε διαφορετικά μέρη και να μην κοιμάσαι στο κρεβάτι σου, γίνεται κουραστικό κάποιες φορές». Έτσι συνειδητά, λόγω έλλειψης χρόνου, δεν συμμετέχει σε «εξωσχολικές» δραστηριότητες της εταιρείας για τους εργαζόμενους «Θέλω να είμαι σπίτι μου, με τον άντρα μου και τα σκυλιά μας. Οι αγώνες είναι μια συνεχής μετακίνηση, έχω ανάγκη να περνάω χρόνο στον χώρο μου».

Προετοιμάζοντας την επόμενη γενιά
Η Μαρία αντιμετωπίζει με ηρεμία όλες τις καταστάσεις, είναι χαμογελαστή και εξαιρετικά φιλόξενη στο επιβλητικό διώροφο motorhome της ομάδας. Η πιο σημαντική φράση της συνέντευξης έρχεται στο τέλος: «Αν υπάρχει κάτι που σου αρέσει και θέλεις να το κάνεις, κάν’ το τώρα. Μην περιμένεις. Στείλε το βιογραφικό. Το πολύ πολύ να μη σου απαντήσουν. Αλλά αν σου απαντήσουν, ίσως να ζήσεις το όνειρο σου. Δεν έχεις τίποτα να χάσεις».
