Τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα (EVs) είναι γενικά πιο «ανθεκτικά» από τα παραδοσιακά βενζινοκίνητα ή πετρελαιοκίνητα οχήματα, αλλά όπως κάθε τεχνολογία, έχουν τα δικά τους όρια και προκλήσεις. Ας δούμε αναλυτικά τι επηρεάζει τη μακροχρόνια απόδοσή τους:
Η καρδιά του ηλεκτρικού: Η μπαταρία
Η μπαταρία είναι το πιο κρίσιμο στοιχείο σε ένα EV – και το πιο ακριβό.
-
Διάρκεια ζωής: Συνήθως αντέχει 8 έως 15 χρόνια, ανάλογα με τη χρήση και το περιβάλλον. Σε πολλές περιπτώσεις, EVs που έχουν φτάσει τα 300.000 έως 500.000 χλμ. εξακολουθούν να λειτουργούν κανονικά, με μικρή απώλεια στην αυτονομία.
-
Φθορά με τον καιρό: Όπως και στα smartphones, η μπαταρία σταδιακά “γερνά”. Συνήθως, μετά από 8–10 χρόνια, η χωρητικότητα μπορεί να έχει πέσει στο 70–80% του αρχικού επιπέδου. Αυτό σημαίνει λιγότερη αυτονομία, αλλά το αυτοκίνητο παραμένει απολύτως λειτουργικό.
-
Προστασία της μπαταρίας: Οι σύγχρονοι κατασκευαστές τοποθετούν εξελιγμένα συστήματα ψύξης και διαχείρισης της ενέργειας, που παρατείνουν τη ζωή της.
-
Εγγυήσεις: Οι περισσότερες εταιρείες προσφέρουν 8 χρόνια ή 160.000 χλμ. εγγύηση για τη μπαταρία. Πολλοί ιδιοκτήτες συνεχίζουν να τη χρησιμοποιούν, πολύ μετά τη λήξη της εγγύησης.
Μηχανικά και ηλεκτρονικά μέρη
Τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα, έχουν λιγότερα κινούμενα εξαρτήματα σε σχέση με τα συμβατικά.
-
Ο ηλεκτροκινητήρας είναι εξαιρετικά ανθεκτικός. Δεν έχει βαλβίδες, μπουζί, μπεκ ή ιμάντες. Συνήθως αντέχει εκατοντάδες χιλιάδες χιλιόμετρα χωρίς σοβαρές φθορές.
-
Κιβώτιο ταχυτήτων: Τα EVs λειτουργούν συνήθως με μονή ταχύτητα, οπότε δεν υπάρχει παραδοσιακό κιβώτιο που να χρειάζεται συντήρηση.
-
Αναγεννητική πέδηση: Το φρενάρισμα γίνεται κυρίως μέσω του ηλεκτροκινητήρα, κάτι που μειώνει τη φθορά στα φρένα και αυξάνει το χρόνο ζωής των τακακιών.
Συντήρηση – Πολύ λιγότερη από τα συμβατικά αυτοκίνητα
Τα ηλεκτρικά δεν χρειάζονται:
-
αλλαγές λαδιών
-
φίλτρα καυσίμου
-
σύστημα εξάτμισης
-
συμπλέκτη
Αυτό σημαίνει λιγότερα σέρβις και χαμηλότερο κόστος συντήρησης.
Ωστόσο, χρειάζονται:
-
έλεγχο αναρτήσεων, ελαστικών και φρένων
-
έλεγχο ψυκτικού υγρού για τη μπαταρία (σε μερικά μοντέλα)
-
ενημερώσεις λογισμικού (πολλές φορές εξ αποστάσεως)
Κλίμα και χρήση: Παίζουν ρόλο
-
Θερμά ή πολύ ψυχρά κλίματα μπορεί να μειώσουν την απόδοση της μπαταρίας με τον καιρό.
-
Φόρτιση στο 100% ή εκφόρτιση στο 0% συχνά, μπορεί να φθείρει τη μπαταρία πιο γρήγορα.
-
Η ταχεία φόρτιση (DC fast charging) είναι χρήσιμη, αλλά όταν γίνεται πολύ συχνά, μπορεί να επιταχύνει τη γήρανση της μπαταρίας.
Πραγματικά παραδείγματα
-
Tesla Model S 2012 με πάνω από 500.000 χλμ. εξακολουθεί να λειτουργεί, με αλλαγή μπαταρίας μετά τα 400.000 χλμ.
-
Nissan Leaf 2013 με 200.000 χλμ. έχει πέσει σε αυτονομία 70% αλλά συνεχίζει να κινείται κανονικά.
-
Hyundai Kona EV και Kia e-Niro έχουν δείξει εξαιρετική μακροχρόνια αξιοπιστία και ελάχιστα προβλήματα, ακόμα και μετά από 5+ χρόνια.
Μεταπώληση και κόστος αντικατάστασης μπαταρίας
-
Το κόστος αντικατάστασης της μπαταρίας σήμερα κυμαίνεται από 4.000 έως 15.000 €, αλλά πέφτει σταθερά κάθε χρόνο.
-
Η αξία μεταπώλησης ενός EV εξαρτάται πολύ από: την υπολειπόμενη χωρητικότητα της μπαταρίας και το ιστορικό συντήρησης
Συμπέρασμα: Πόσο αντέχει ένα EV;
Με σωστή χρήση:
-
Μπορεί να διαρκέσει 10–20 χρόνια ή 300.000–500.000 χλμ.
-
Απαιτεί λιγότερη συντήρηση και έχει μικρότερο κόστος χρήσης.
-
Η κύρια ανησυχία είναι η υποβάθμιση της μπαταρίας, αλλά πλέον οι περισσότερες είναι αρκετά ανθεκτικές.