Όταν η σχέση δύο ανδρών, ιδιαίτερα ισχυρών «άλφα» προσωπικοτήτων, μετατρέπεται από φιλία σε εχθρότητα, ο δημόσιος πόνος είναι έντονος. Αυτή η δυναμική εμφανίζεται ξεκάθαρα στην αντιπαράθεση του Προέδρου των ΗΠΑ, Ντόναλντ Τραμπ, με τον επιχειρηματικό γίγαντα και πλουσιότερο άνθρωπο του κόσμου, σύμφωνα με το Forbes, Έλον Μασκ.
Αρχή της σύγκρουσης: Φόροι, πολιτική και υψηλό Εγώ
Η «έκρηξη» ήρθε όταν ο Μασκ επέκρινε ανοιχτά τη φορολογική/προϋπολογιστική πολιτική του Τραμπ, κατηγορώντας τη νέα νομοθεσία, ότι ενίσχυσε το εθνικό χρέος αντί να το μειώσει. Ο Τραμπ αντέδρασε άμεσα, υποστηρίζοντας πως ο Μασκ ένιωσε ότι πλήττονταν άμεσα τα οικονομικά του συμφέροντα, καθώς η εξαγορά ηλεκτρικών αυτοκινήτων της Tesla έχασε φορολογικές διευκολύνσεις. Ο Μασκ δεν έμεινε άπραγος – αντέτεινε πως τα κατάφερνε μόνος του πολύ καλύτερα, ανακοινώνοντας ακόμα και την πρόθεσή του να δημιουργήσει δικό του πολιτικό κόμμα.
Το κύμα επιπτώσεων: Απόσυρση εμπιστοσύνης και οικονομικές απώλειες
Το διαδίκτυο έγινε πεδίο μάχης και για τη Tesla, το κόστος ήταν υψηλό. Οπαδοί της Tesla, άλλαξαν στάση: αυτοκόλλητα με το σύνθημα «το αγόρασα αυτό πριν τρελαθεί ο Έλον» στόλισαν τα αυτοκίνητά τους. Οι πωλήσεις “πάγωσαν”, τα αποθέματα αυξήθηκαν και η μετοχή συνετρίβη: στις 5 Ιουνίου είχαμε μια «Μαύρη Πέμπτη» – πτώση άνω του 14%, κάτω από τα 285 $, με συνολικές απώλειες περίπου 153 δισ. $ σε κεφαλαιοποίηση. Η εικόνα του Μασκ και της εταιρείας του, μόλις άλλαξε δραματικά.
Κριτική για αφοσίωση και στρατηγική
Οι επικρίσεις προς τον Μασκ κλιμακώθηκαν: πολλοί θεωρούν πως έχει χάσει το ενδιαφέρον για τη Tesla – την πρωταρχική του εταιρεία – υπερτονίζοντας τις φιλοδοξίες της SpaceX για αποίκηση στον Άρη. Επιχειρηματικοί κύκλοι και αναλυτές στην Wall Street, όπως ο Jed Dorsheimer από τη William Blair, σημείωσαν πως οι επενδυτές απαιτούν έναν CEO αφοσιωμένο στην εταιρεία του.
Οι ίδιοι αναλυτές επισημαίνουν την πτώση πωλήσεων στην εγχώρια αγορά: στην Αγγλία το Bloomberg ανέφερε πως η Tesla πούλησε 255.000 οχήματα τους πρώτους έξι μήνες του 2025, μειωμένα κατά 13% από το προηγούμενο έτος – με μείωση 16,7% μόνο το 2ο τρίμηνο. Εν τω μεταξύ, εταιρείες όπως η General Motors, κερδίζουν έδαφος στην αγορά ηλεκτρικών.
Διεθνής πίεση: Κίνα – Ευρώπη – Γερμανία
Η επιδείνωση των πωλήσεων είναι εμφανής και στην Κίνα: το μερίδιο της Tesla στα EV μειώθηκε από περίπου 7% πριν σε 5,5% έως τον Ιούνιο του 2025 . Μάιος 2025: μόλις 38.588 παραγγελίες – πτώση 30% σε ετήσια βάση! Το Model Y παραμένει το κορυφαίο SUV, αλλά μόνο ως μικρή εξαίρεση. Και στην Ευρώπη, η εικόνα είναι εξίσου ανησυχητική: στη Γερμανία, οι πωλήσεις τον Ιούνιο περιορίστηκαν σε 1.860 οχήματα – πτώση 60% σε έναν χρόνο. Το πρώτο εξάμηνο του 2025 έκλεισε με μείωση 58,2% στις νέες πωλήήσεις. Σε πανευρωπαϊκό επίπεδο, η πτώση άγγιξε το 52,6% τον Απρίλιο, ενώ το πρώτο τετράμηνο, υπήρξε μείωση 46,1%. Ο Μασκ αναγνωρίζει επισήμως πως η Ευρώπη είναι «προβληματική περιοχή».
Βραχυπρόθεσμες και μεσοπρόθεσμες προκλήσεις
Η πτώση στις πωλήσεις των τριών κρίσιμων αγορών (ΗΠΑ, Κίνα, Ευρώπη) καθρεφτίζεται και στην παγκόσμια εικόνα: το πρώτο εξάμηνο 2025 αποδόθηκε σε 720.803 πωλήσεις (13% κάτω από τα 830.776 του 2024) . Οι προβλέψεις για το 2025, δείχνουν πτώση περίπου 8% με 1,65 εκατομμύρια οχήματα συνολικά. Η ιστοσελίδα InsideEVs υπογραμμίζει το Σχέδιο Grünheide (Γερμανία), όπου το εργοστάσιο δουλεύει με 5.000 μονάδες/εβδομάδα (~250.000/έτος) – με απολύσεις 14.000 υπαλλήλων παγκοσμίως και 400 μόνο στη Γερμανία. Οι προσωρινοί εργαζόμενοι αποχώρησαν νωρίτερα. Ταυτόχρονα, το πρώην στρατιωτικό αεροδρόμιο Neuhardenberg, χρησιμοποιείται ως αποθηκευτικός χώρος, ενώ τα σχέδια επέκτασης έχουν ανασταλεί.

Ο συμβουλευτικός οίκος Arthur D. Little, μέσω του Klaus Schmitz, τονίζει πως ένα εργοστάσιο δεν μπορεί να λειτουργήσει με υποβαθμισμένη παραγωγή – και προειδοποιεί ότι η τρέχουσα χρήση της δυναμικότητας, μπορεί να αποδειχθεί επικίνδυνη, ακόμα κι αν δεν προαποφασίζονται νέες απολύσεις άμεσα. Σημειώνεται ότι έχει ήδη ξεκινήσει η κυκλοφορία του ανανεωμένου Model Y στο εργοστάσιο Grünheide – με πρώτο αντίκτυπο στις πωλήσεις.
Συμπεράσματα και προοπτικές
-
Δημόσια εικόνα και εμπιστοσύνη: Ο δημόσιος διαξιφισμός Τραμπ–Μασκ τραυμάτισε την εικόνα της Tesla, μειώνοντας την εμπιστοσύνη των πελατών.
-
Πτώση πωλήσεων: Καταγεγραμμένη σε ΗΠΑ, Κίνα και Ευρώπη, με συνέπειες στην αποθεματοποίηση και τα εργοστάσια.
-
Στρατηγική και εξέλιξη: Η εταιρεία πρέπει να αντιμετωπίσει τη φθορά των παλαιών πλατφορμών Model S/X/Y, τον αυξανόμενο ανταγωνισμό – ειδικά σε λογισμικό, αυτόνομη οδήγηση και σχεδιασμό και να επενδύσει στην ανανέωσή τους.
-
Οικονομικό και λειτουργικό βάρος: Η διαχείριση αποθεμάτων, η αναστολή επεκτάσεων και οι απολύσεις, αποτελούν προσωρινά μέτρα – όμως οι παγκόσμιες πωλήσεις και ο συγκεκριμένος χειρισμός του εργοστασίου στο Grünheide, αποτελούν δοκιμασία βιωσιμότητας.
Η σύγκρουση Τραμπ–Μασκ, απεδείχθη πολύ πιο σοβαρή από πολιτική αντιπαράθεση. Προκάλεσε λειτουργικές, οικονομικές και στρατηγικές παρενέργειες, που υπογραμμίζουν τη δυσκολία ισορρόπησης προσωπικών φιλοδοξιών, δημόσιας εικόνας και επιχειρηματικής συνέπεια, ιδιαίτερα σε τομείς υψηλού ανταγωνισμού όπως η ηλεκτρική κινητικότητα και η αυτονομία.
Πηγή: elektroauto-news.net




