Τα τελευταία χρόνια, η αγορά των μεταχειρισμένων ηλεκτρικών αυτοκινήτων βιώνει μια εντυπωσιακή μεταμόρφωση. Εκεί όπου κάποτε οι πωλήσεις τέτοιων οχημάτων ήταν σποραδικές και περιορισμένες, πλέον καταγράφονται 15.000 έως 20.000 μεταβιβάσεις κάθε μήνα. Ένας αριθμός που λίγα χρόνια πριν θα θεωρούνταν αδιανόητος. Αυτή η αλλαγή οφείλεται κυρίως στο γεγονός ότι πολλά ηλεκτρικά αυτοκίνητα, τα οποία αποκτήθηκαν μέσω κυβερνητικών επιδοτήσεων ή χρησιμοποιήθηκαν ως εταιρικά/μισθωμένα οχήματα, αρχίζουν να εισέρχονται δυναμικά, στη δευτερογενή αγορά.

Το φαινόμενο αυτό ανοίγει νέους επιχειρηματικούς δρόμους, ιδιαίτερα για τους ανεξάρτητους εμπόρους αυτοκινήτων, που μπορούν πλέον να επωφεληθούν από την αυξανόμενη προσφορά. Παράλληλα όμως, έρχονται αντιμέτωποι με νέες αβεβαιότητες και προκλήσεις.
Τεχνολογικές εξελίξεις και υποτίμηση αξίας
Η τεχνολογία των ηλεκτρικών οχημάτων εξελίσσεται με ταχύτατους ρυθμούς. Νεότερα μοντέλα προσφέρουν μεγαλύτερη αυτονομία, καλύτερες επιδόσεις και βελτιωμένα λογισμικά. Αυτό έχει ως αποτέλεσμα την ταχεία απαξίωση, πολλών παλαιότερων ηλεκτρικών μοντέλων, με αντίστοιχες επιπτώσεις στην αγοραία τους αξία. Οι ανεξάρτητοι αντιπρόσωποι δυσκολεύονται να προσαρμοστούν σε αυτό το περιβάλλον, κυρίως λόγω έλλειψης εμπειρίας, τεχνικών γνώσεων και εξειδικευμένων εργαλείων αξιολόγησης, όπως η διάγνωση της κατάστασης της μπαταρίας.
Οι επιφυλάξεις των εμπόρων και οι νέες πρωτοβουλίες
Ο Ansgar Klein, εκπρόσωπος της Ομοσπονδιακής Ένωσης Ανεξάρτητων Εμπόρων Μηχανοκίνητων Οχημάτων (BVfK), επισημαίνει ότι η πλειονότητα των εμπόρων, παραμένει διστακτική απέναντι στην αγορά ηλεκτρικών. Αν και κάποιοι πρωτοπόροι ασχολήθηκαν από νωρίς και με συνέπεια, πολλοί άλλοι ακόμη δεν έχουν σαφές πλάνο δράσης.
![]()
Ως απάντηση σε αυτή την κατάσταση, ο σύνδεσμος BVfK προχωρά στην καθιέρωση μιας νέας «ετικέτας εγγύησης» για τα μεταχειρισμένα ηλεκτρικά αυτοκίνητα. Η πρωτοβουλία αυτή, στοχεύει στην ενίσχυση της εμπιστοσύνης των καταναλωτών και στην παροχή μεγαλύτερης ασφάλειας στις συναλλαγές. Ταυτόχρονα, αποτελεί μέρος μιας ευρύτερης εκστρατείας ενημέρωσης και στήριξης των ανεξάρτητων εμπόρων, ώστε να ανταποκριθούν στις απαιτήσεις της νέας εποχής.
Μεταβολή στο ρόλο των αντιπροσώπων
Η σημασία των ανεξάρτητων αντιπροσώπων στην αγορά των μεταχειρισμένων αυτοκινήτων αυξάνεται. Πλέον, κατέχουν περίπου το 34% του συνόλου των πωλήσεων, ποσοστό αυξημένο σε σχέση με το παρελθόν. Οι ιδιωτικές πωλήσεις υποχωρούν, ενώ και οι εξουσιοδοτημένες αντιπροσωπείες έχουν ενισχύσει τη δραστηριότητά τους. Παρά τη δυναμική αυτή, τόσο οι ανεξάρτητοι έμποροι, όσο και οι εισαγωγείς, εμφανίζονται συγκρατημένοι όσον αφορά τα ηλεκτρικά οχήματα.

Ο πρόεδρος των ανεξάρτητων εισαγωγέων, August Schürenstedt, δηλώνει ότι λίγα μέλη της ομοσπονδίας του, έχουν αποκτήσει ουσιαστική εμπειρία με ηλεκτρικά αυτοκίνητα και αυτή περιορίζεται σε μεμονωμένα μοντέλα. Η ένωση σχεδιάζει τώρα μια νέα στρατηγική, με σκοπό την εισαγωγή ηλεκτρικών οχημάτων από τις ΗΠΑ και την Κίνα, απευθείας στα μέλη της. Αν και βρίσκονται σε διαπραγματεύσεις με ενδεχόμενο συνεργάτη, οι πολιτικές αβεβαιότητες (όπως δασμοί και κανονισμοί εισαγωγής), καθυστερούν την υλοποίηση.
Η ανταγωνιστικότητα των κινέζων κατασκευαστών
Παρά τη φήμη τους για ανταγωνιστικές τιμές, οι κινεζικές εταιρείες δεν έχουν ακόμη κατορθώσει να εδραιωθούν δυναμικά στην ευρωπαϊκή αγορά. Οι τιμές των οχημάτων τους δεν είναι σημαντικά χαμηλότερες, από εκείνες των ευρωπαϊκών ή ιαπωνικών μοντέλων. Ένας βασικός λόγος, είναι η ανησυχία γύρω από τη σταθερότητα του ρυθμιστικού πλαισίου της Ε.Ε., καθώς και οι συζητήσεις για ενδεχόμενους εμπορικούς φραγμούς.
Προσαρμογή στις νέες απαιτήσεις
Η αγορά αλλάζει ραγδαία και με τον συνεχώς αυξανόμενο αριθμό μεταχειρισμένων ηλεκτρικών αυτοκινήτων, είναι πλέον κρίσιμο για τους αντιπροσώπους να προσαρμοστούν. Αυτό σημαίνει εξοικείωση με τεχνικά ζητήματα, όπως η κατάσταση της μπαταρίας, η ανάλυση της υπολειμματικής αξίας, η διαχείριση λογισμικών και οι εγγυήσεις. Παράλληλα, απαιτούνται νέες υπηρεσίες υποστήριξης για τους πελάτες, όπως πληροφορίες για σημεία φόρτισης και οδηγίες για την ορθή χρήση του οχήματος.

Οι καταναλωτές επίσης πρέπει να ξεπεράσουν τις αναστολές τους. Πολλοί είναι εξοικειωμένοι με τα αυτοκίνητα εσωτερικής καύσης και διστάζουν να στραφούν στην ηλεκτροκίνηση, ειδικά όταν πρόκειται για μεταχειρισμένα. Επομένως, είναι καθοριστικής σημασίας να προσφέρονται αξιόπιστα προϊόντα με τεκμηριωμένες πληροφορίες και εγγυήσεις που θα χτίσουν την εμπιστοσύνη του αγοραστικού κοινού.
Πηγή: Automobilwoche




