Πόσο εύκολο είναι να πιάσουν φωτιά τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα; Μύθοι και αλήθειες

Είναι τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα πιο επικίνδυνα από αυτά με κινητήρα εσωτερικής καύσης; Αναλύουμε επίσημα στατιστικά από Πολωνία και Σουηδία

Ακούστε το άρθρο

Ο δημόσιος διάλογος γύρω από την ασφάλεια των ηλεκτρικών οχημάτων (EVs), έχει γίνει έντονος τα τελευταία χρόνια, με πολλούς να εκφράζουν ανησυχίες για τις πυρκαγιές που ενδέχεται να προκαλέσουν. Πόσες φορές έχετε ακούσει κάποιον να υποστηρίζει με βεβαιότητα ότι τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα είναι… «κινητές βόμβες»; Συνήθως, τέτοιες απόψεις στηρίζονται περισσότερο στον φόβο για το άγνωστο και λιγότερο σε δεδομένα. Όμως, οι αριθμοί δεν λένε ψέματα. Νέα δεδομένα από την Κρατική Πυροσβεστική Υπηρεσία της Πολωνίας, τα οποία δημοσίευσε ο Σύνδεσμος Νέας Κινητικότητας (PSNM), δείχνουν μια διαφορετική πραγματικότητα: τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα, δεν είναι περισσότερο επιρρεπή σε πυρκαγιές από τα παραδοσιακά αυτοκίνητα με κινητήρα εσωτερικής καύσης (ICE).

Τι έδειξε η έρευνα στην Πολωνία

Κατά το πρώτο εξάμηνο του έτους, στην Πολωνία σημειώθηκαν 4.712 πυρκαγιές σε οχήματα:

  • 4.636 από αυτές αφορούσαν αυτοκίνητα εσωτερικής καύσης (ποσοστό 98,4%).

  • 54 περιπτώσεις αφορούσαν υβριδικά ή plug-in υβριδικά οχήματα.

  • Μόλις 23 περιστατικά καταγράφηκαν σε ηλεκτρικά οχήματα, δηλαδή λιγότερο από 0,5%.

Παράλληλα, σύμφωνα με τα στοιχεία, το μερίδιο αγοράς των ηλεκτρικών αυτοκινήτων στην Πολωνία μέχρι τον Ιούλιο ανερχόταν σε 8%. Αυτό σημαίνει ότι το ποσοστό των πυρκαγιών σε EVs είναι δυσανάλογα μικρό, σε σχέση με την παρουσία τους στους δρόμους.

Πυρκαγιές ανά 1.000 οχήματα

Για να υπάρχει μια πιο δίκαιη σύγκριση, οι ειδικοί υπολόγισαν τις πυρκαγιές ανά 1.000 καταχωρημένα οχήματα:

  • Οχήματα εσωτερικής καύσης: 0,23 πυρκαγιές ανά 1.000 οχήματα.

  • Ηλεκτρικά οχήματα (EV): 0,23 πυρκαγιές ανά 1.000 οχήματα – ίδιο ποσοστό.

  • Υβριδικά / Plug-in υβριδικά: Μόλις 0,04 πυρκαγιές ανά 1.000.

Αυτό δείχνει ότι τα EVs δεν είναι πιο επικίνδυνα από τα υπόλοιπα αυτοκίνητα. Αντιθέτως, τα δεδομένα δείχνουν παρόμοια ή και χαμηλότερα ποσοστά κινδύνου.

Τι δείχνει η μακροπρόθεσμη εικόνα (2020–2025)

Η Κρατική Πυροσβεστική Υπηρεσία της Πολωνίας συγκέντρωσε και στοιχεία για την πενταετία 2020–2025:

  • Σύνολο πυρκαγιών σε οχήματα: 51.142

  • Από αυτά:

    • 50.833 ήταν σε αυτοκίνητα με κινητήρα εσωτερικής καύσης (99,39%)

    • 222 σε υβριδικά/plug-in

    • Μόλις 87 σε ηλεκτρικά (0,17%)

Τα στοιχεία αυτά ενισχύουν ακόμη περισσότερο την ιδέα, ότι τα EVs δεν αποτελούν αυξημένο πυροκίνδυνο στον δρόμο.

Τι φταίει όταν πιάνει φωτιά ένα ηλεκτρικό όχημα;

Αν και οι πυρκαγιές σε EVs είναι σπάνιες, υπάρχει ενδιαφέρον στο τι τις προκαλεί. Η πολωνική υπηρεσία προσδιόρισε τις εξής βασικές αιτίες:

  1. Ηλεκτρική δυσλειτουργία (όχι απαραίτητα στη μπαταρία)

  2. Φωτιά από εξωτερική πηγή που μεταφέρθηκε στο EV

  3. Τροχαία ατυχήματα

  4. Θερμική διαφυγή μπαταρίας – παρούσα στο 50% των περιπτώσεων

Το ενδιαφέρον είναι ότι στις μισές περιπτώσεις, η μπαταρία υψηλής τάσης δεν ήταν η αιτία, διαψεύδοντας τον διαδεδομένο φόβο ότι «όταν καεί ένα EV, φταίει πάντα η μπαταρία».

Αντίστοιχα δεδομένα από τη Σουηδία

Δεν είναι μόνο η Πολωνία που δείχνει αυτά τα αποτελέσματα. Στη Σουηδία, το 2022:

  • Υπήρχαν 611.000 ηλεκτρικά οχήματα.

  • Καταγράφηκαν 23 πυρκαγιές σε EVs, δηλαδή ποσοστό 0,004%.

  • Παράλληλα, σημειώθηκαν 3.400 πυρκαγιές σε παραδοσιακά αυτοκίνητα από τα 4,4 εκατομμύρια οχήματα – ποσοστό 0,08%.

Το συμπέρασμα είναι παρόμοιο: τα EVs δεν καίγονται συχνότερα από τα υπόλοιπα.

Τι γίνεται όταν πραγματικά καεί ένα EV;

Εδώ έρχεται η σημαντική διάκριση. Όταν τελικά πάρει φωτιά ένα ηλεκτρικό όχημα, τα πράγματα είναι πολύ πιο περίπλοκα από ένα παραδοσιακό αυτοκίνητο. Η μπαταρία υψηλής τάσης, αν αναφλεγεί, χρειάζεται:

  • Εξειδικευμένο εξοπλισμό

  • Βύθιση του οχήματος στο νερό για ώρες

  • Συνεχή ψύξη για να αποτραπεί το φαινόμενο θερμικής διαφυγής

Δυστυχώς, πολλές πυροσβεστικές υπηρεσίες δεν διαθέτουν τα μέσα για τέτοιες διαδικασίες.

Συμπέρασμα: Είναι τα EVs πιο επικίνδυνα;

Η απάντηση, βάσει στοιχείων, είναι όχι. Τα ηλεκτρικά οχήματα δεν παρουσιάζουν υψηλότερο ποσοστό πυρκαγιάς από τα αυτοκίνητα εσωτερικής καύσης. Οι περισσότερες περιπτώσεις πυρκαγιάς δεν οφείλονται καν στη μπαταρία.

Ωστόσο, όταν προκύψει πρόβλημα, οι επιπτώσεις είναι πιο δύσκολες στην αντιμετώπιση, κάτι που απαιτεί εκπαίδευση και εξοπλισμό από τις αρχές.

Αντί λοιπόν να δαιμονοποιούμε τα EVs, είναι πιο λογικό να ενισχύσουμε τις υποδομές και την πρόληψη, ώστε όλα τα οχήματα να είναι ασφαλή – ανεξαρτήτως καυσίμου.

Πηγή: insideevs.com