Είχα πρόσφατα την ευκαιρία να οδηγήσω ένα Skoda Fabia τρίτης γενιάς (Mk3) του 2016. Κάποιοι μπορεί να το θεωρούσαν μια βαρετή εμπειρία, ωστόσο για μένα είχε μια ιδιότυπη γοητεία. Δεν υπήρξε κάτι που να με ενθουσίασε ιδιαίτερα, αλλά το πιο σημαντικό ήταν, πως τίποτα δεν με εκνεύρισε – και αυτό από μόνο του είναι σπάνιο στις μέρες μας. Σήμερα, τα περισσότερα καινούργια αυτοκίνητα, είναι υποχρεωμένα από τη νομοθεσία να ενσωματώνουν πληθώρα ηλεκτρονικών συστημάτων υποβοήθησης, που συχνά καταλήγουν να παρεμβαίνουν υπερβολικά στην οδήγηση. Σε αντίθεση με αυτά, το Fabia έμοιαζε αναζωογονητικά απλό: έβαζες το κλειδί, έβαζες ταχύτητα και ξεκινούσες.
Κι όμως, η απλότητα δεν σήμαινε απουσία τεχνολογίας. Το αυτοκίνητο διέθετε Apple CarPlay, κάτι που με εξέπληξε ευχάριστα. Αρκούσε να συνδέσω το κινητό στην υποδοχή USB για να έχω άμεση πρόσβαση σε χάρτες, με πλοήγηση σε πραγματικό χρόνο και πληροφορίες κυκλοφορίας. Το CarPlay, εμφανιζόταν στην 6,5 ιντσών οθόνη αφής του συστήματος πολυμέσων Skoda Bolero, το οποίο προσέφερε επίσης Bluetooth και ραδιόφωνο DAB. Παρά το μικρό του μέγεθος με βάση τα σημερινά δεδομένα, η οθόνη ήταν ευκρινής και έγχρωμη, επαρκής για καθημερινή χρήση.
Η απουσία εκνευριστικών ηλεκτρονικών και η παρουσία βασικών σύγχρονων τεχνολογιών μέσω smartphone, με έκαναν να σκεφτώ σοβαρά: μήπως έχουμε ήδη περάσει στην παρακμή του αυτοκινήτου; Εάν ένα supermini δεκαετίας μπορεί να προσφέρει όλες τις ανέσεις που χρειάζομαι, τότε γιατί να ξοδέψει κανείς υπέρογκα ποσά για τα σημερινά πιο περίπλοκα μοντέλα;
Ένα ακόμη στοιχείο που με έπεισε ότι η δεκαετία του 2010 ίσως ήταν η «χρυσή εποχή» της αυτοκινητοβιομηχανίας είναι η θύρα OBD (On-Board Diagnostics). Μέσω αυτής, ένας απλός αναγνώστης μπορεί να συνδεθεί και να εμφανίσει κωδικούς σφαλμάτων, ενημερώνοντας τον οδηγό αν κάτι δεν πάει καλά. Με μια μικρή αναζήτηση στο διαδίκτυο, μπορείς εύκολα να καταλάβεις αν η βλάβη απαιτεί συνεργείο, ή αν διορθώνεται οικονομικά, αποφεύγοντας αχρείαστες διαγνώσεις και δαπανηρές επισκευές.
Αντίθετα, τα σημερινά αυτοκίνητα, έχουν μετατραπεί σε κινούμενους υπολογιστές με μόνιμη συνδεσιμότητα, ενημερώσεις λογισμικού και «κλειδωμένα» συστήματα, τα οποία κάνουν την επεξεργασία ή επισκευή τους πολύ πιο περίπλοκη. Αυτό σημαίνει ότι, ενώ προσφέρουν περισσότερη άνεση και δυνατότητες, συχνά συνοδεύονται από υψηλότερα κόστη και απογοητεύσεις.
Το Skoda Fabia Mk3 μου απέδειξε πως ένα παλαιότερο αυτοκίνητο, μπορεί να συνδυάζει το καλύτερο και των δύο κόσμων: αρκετή τεχνολογία για να μην νιώθεις ότι μένεις πίσω, αλλά χωρίς την πολυπλοκότητα και τα περιττά ηλεκτρονικά, που συχνά «χαλάνε» την εμπειρία της οδήγησης.
Ίσως τελικά, η απλότητα – σε συνδυασμό με λίγη σύγχρονη ευκολία – να είναι αυτό που χρειαζόμαστε περισσότερο πίσω από το τιμόνι.
Πηγή: autoexpress.co.uk