Σε μια κίνηση που ξάφνιασε την αυτοκινητοβιομηχανία, ο Hakan Samuelsson, πρώην CEO της Volvo, άφησε τη συνταξιοδότηση, για να επιστρέψει στα 74 του χρόνια στο τιμόνι της εταιρείας. Από τον Απρίλιο έχει ξαναναλάβει καθήκοντα, με στόχο να δώσει νέα πνοή στη σουηδική μάρκα, η οποία δοκιμάζεται από χαμηλές πωλήσεις, προβλήματα λογισμικού και καθυστερήσεις στην παραγωγή.
Η καριέρα του Samuelsson και η Volvo
Απόφοιτος του Βασιλικού Ινστιτούτου Τεχνολογίας στη Στοκχόλμη, ο Samuelsson εργάστηκε σε Scania και MAN, πριν αναλάβει το 2012 τη Volvo Cars. Επί σχεδόν μια δεκαετία, την οδήγησε σε κρίσιμες μεταβάσεις και στη δημόσια εγγραφή της στο χρηματιστήριο το 2021. Μετά την προσωρινή του εμπλοκή με την Polestar το 2022, επιστρέφει για να χαράξει νέα πορεία.
Ο ίδιος περιγράφει το στυλ ηγεσίας του, ως άμεσο και ειλικρινές: «Αν τίποτα άλλο δεν λειτουργεί, πες την αλήθεια». Αυτό σκοπεύει να εφαρμόσει, για να επαναφέρει τη Volvo σε κερδοφορία και να την καταστήσει ηγέτη στα ηλεκτρικά οχήματα.
Προκλήσεις: από το EX90 μέχρι την Polestar
Η καθυστερημένη παρουσίαση του ηλεκτρικού SUV Volvo EX90 και οι απώλειες στη θυγατρική Polestar είναι μόνο η κορυφή του παγόβουνου. «Η βιομηχανία περνά δύσκολες στιγμές, ιδιαίτερα στην Ευρώπη», παραδέχεται ο Samuelsson, τονίζοντας πως ο ανταγωνισμός είναι πλέον πιο έντονος από ποτέ. Στο πρόβλημα προστίθενται οι δασμοί που επέβαλε η κυβέρνηση Trump, αυξάνοντας την πίεση στα οικονομικά της Volvo.
Το τριπλό σχέδιο διάσωσης
Για να αλλάξει την κατάσταση, ο Samuelsson θέτει τρεις προτεραιότητες:
-
Μείωση κόστους – περιορισμός δαπανών και βελτίωση αποδοτικότητας.
-
Ενίσχυση πωλήσεων – καλύτερο μάρκετινγκ, νέα ενέργεια στην αγορά και πιο στοχευμένη ηγεσία.
-
Αναζωογόνηση στρατηγικής – ταχύτερη ηλεκτροκίνηση, επαναφορά στην αυτόνομη οδήγηση και νέα «έργα-φάροι» που θα ξεχωρίζουν τεχνολογικά.
Όπως σημειώνει, «Χρειαζόμαστε ξανά εμβληματικά project, που θα δείχνουν τον δρόμο. Αυτό το έχουμε χάσει».
Η στροφή στην ηλεκτροκίνηση
Οι πωλήσεις ηλεκτρικών μοντέλων της Volvo υποχώρησαν πρόσφατα, κυρίως λόγω των υψηλών δασμών στα εισαγόμενα αυτοκίνητα από την Κίνα. Η μεταφορά της παραγωγής του EX30 στη Γάνδη είναι η απάντηση, ώστε το μικρό ηλεκτρικό SUV να στηρίξει την ανάπτυξη.
Παρά τις δυσκολίες, ο Samuelsson πιστεύει ότι το μέλλον είναι ξεκάθαρο: «Η αυτοκινητοβιομηχανία θα γίνει πλήρως ηλεκτρική. Σε δέκα χρόνια, όλα τα αυτοκίνητα θα είναι ηλεκτρικά και πιο οικονομικά».
Η Volvo θα συνεχίσει να επενδύει σε PHEV μοντέλα ως μεταβατική λύση, μέχρι να βελτιωθεί η υποδομή φόρτισης. Ωστόσο, η στρατηγική κατεύθυνση είναι σταθερή: πλήρης ηλεκτροκίνηση.
Νέοι ανταγωνιστές, νέα πραγματικότητα
Μεγάλες εταιρείες όπως Ford, GM, Toyota και Volkswagen κυριαρχούσαν στο παρελθόν. Τώρα, σύμφωνα με τον Samuelsson, η νέα εποχή θα έχει «δύο ή τρεις πανίσχυρες κινεζικές μάρκες» που θα αλλάξουν τις ισορροπίες. Κάποιες εταιρείες θα προσαρμοστούν, άλλες θα εξαφανιστούν.
Η Geely ως στρατηγικός σύμμαχος
Η κινεζική Geely, βασικός μέτοχος της Volvo, δεν θεωρείται πρόβλημα αλλά ευκαιρία. Ο Samuelsson βλέπει τη συνεργασία αυτή, ως κλειδί απέναντι σε ανταγωνιστές όπως η BYD, η Xiaomi και η Zeekr. Παράλληλα, η Volvo φροντίζει να διατηρεί ανεξαρτησία: τα δεδομένα πελατών, μένουν εντός της εταιρείας και τα αυτοκίνητα δεν ενσωματώνουν κινεζικά εξαρτήματα, ώστε να καθησυχάζονται οι ρυθμιστικές αρχές.
Ωστόσο, η αυξανόμενη «περιφερειοποίηση» της αγοράς και οι δασμοί φέρνουν νέα εμπόδια. Για αυτό η Volvo αποφεύγει την περαιτέρω επέκταση παραγωγής, μέσω κοινών επιχειρήσεων στην Κίνα.
Το μέλλον μετά τον Samuelsson
Παρότι ανέλαβε για διετή θητεία, ο Samuelsson δεν σκοπεύει να παραμείνει μακροπρόθεσμα. Στόχος του είναι να βρεθεί διάδοχος, που θα συνεχίσει το έργο του.
Το μεγάλο στοίχημα της Volvo είναι η ανάπτυξη μιας παγκόσμιας αρχιτεκτονικής για τα μελλοντικά μοντέλα – είτε αμιγώς ηλεκτρικά είτε υβριδικά. Αυτή η πλατφόρμα θα μειώσει το κόστος και θα προσφέρει ευελιξία, για την προσαρμογή σε διαφορετικές αγορές. «Ελάχιστοι ανταγωνιστές έχουν καταφέρει κάτι τέτοιο. Πιστεύω ότι εμείς, μαζί με την Geely, μπορούμε», δηλώνει με αυτοπεποίθηση.
Συνολικά, η επιστροφή του Samuelsson στη Volvo, σηματοδοτεί μια νέα προσπάθεια για σταθερότητα, καινοτομία και ηλεκτρική πρωτοπορία. Το ερώτημα είναι αν η ιστορική σουηδική μάρκα, θα καταφέρει να σταθεί δυνατή, στον πιο σκληρό αγώνα της σύγχρονης αυτοκινητοβιομηχανίας.
Πηγή: Automotive News Europe
