Η αγορά μεταχειρισμένων ηλεκτρικών αυτοκινήτων δείχνει να αναπτύσσεται με αργό ρυθμό, όπως αποκαλύπτει η νέα «Μελέτη Μεταχειρισμένων Αυτοκινήτων EV 2025» του ινστιτούτου έρευνας αγοράς UScale. Παρά τον αυξανόμενο αριθμό επιστροφών από leasing, οι περισσότεροι υποψήφιοι αγοραστές, παραμένουν επιφυλακτικοί. Έλλειψη εμπιστοσύνης, περιορισμένη ενημέρωση και ανεπαρκές δίκτυο φόρτισης, αποθαρρύνουν σημαντικά τη ζήτηση.
Οι αγοραστές θέλουν οικονομικά EV, αλλά η αγορά δεν προσφέρει

Η μελέτη δείχνει ότι οι περισσότεροι αγοραστές, στρέφονται σε compact και subcompact ηλεκτρικά όπως τα Renault Zoe και Smart EQ fortwo, που θεωρούνται προσιτές επιλογές. Ωστόσο, η προσφορά παραμένει μικρή, καθώς οι περισσότεροι κατασκευαστές συνεχίζουν να δίνουν έμφαση σε μεσαία και premium μοντέλα. Έτσι δημιουργείται ένα ξεκάθαρο χάσμα μεταξύ ζήτησης και διαθεσιμότητας, αφήνοντας τους αγοραστές να αναζητούν για μήνες, ένα προσιτό ηλεκτρικό όχημα, ή να κάνουν αναγκαστικούς συμβιβασμούς.
Εμπόδια υποδομής

Τα σημαντικότερα εμπόδια που εντοπίζει η μελέτη, σχετίζονται με τεχνικά ζητήματα και ελλιπή υποδομή φόρτισης. Περίπου οι μισοί ερωτηθέντες, θεωρούν ότι οι μακροχρόνιοι χρόνοι φόρτισης, αποτελούν αποτρεπτικό παράγοντα, ενώ το ίδιο ποσοστό επισημαίνει την έλλειψη δημόσιων φορτιστών. Επιπλέον, οι υψηλές τιμές των μεταχειρισμένων EV προκαλούν δισταγμό, όπως και οι ανησυχίες για την κατάσταση της μπαταρίας και τη μελλοντική της αξιοπιστία. Αν και η αυτονομία δεν θεωρείται πλέον το μεγαλύτερο ζήτημα, οι καταναλωτές ζητούν περισσότερη διαφάνεια γύρω από την υγεία της μπαταρίας.
Ο κρίσιμος ρόλος του ελέγχου μπαταρίας

Ένας προαγοραστικός έλεγχος μπαταρίας ,θα μπορούσε να ενισχύσει την εμπιστοσύνη των αγοραστών, ωστόσο σπάνια πραγματοποιείται. Είτε λόγω άγνοιας του κόστους, είτε επειδή οι αντιπρόσωποι δεν το προτείνουν ενεργά, πολλοί καταναλωτές, προχωρούν χωρίς αυτή την πολύτιμη πληροφορία. Ένα πιο διαφανές και οργανωμένο σύστημα αξιολόγησης, θα μπορούσε να αλλάξει τα δεδομένα.
Έλλειψη γνώσης για την ηλεκτροκίνηση – ακόμη και στους αντιπροσώπους

Η μελέτη αποκαλύπτει επίσης ότι η γνώση γύρω από την ηλεκτροκίνηση παραμένει περιορισμένη. Οι αγοραστές μεταχειρισμένων EV, δηλώνουν λιγότερο ενημερωμένοι σε σχέση με αυτούς που αγοράζουν καινούργια. Πολλοί έχουν ελλιπή κατανόηση σχετικά με τη λειτουργία των μπαταριών και τη διαδικασία φόρτισης. Αυτό φέρνει τους αντιπροσώπους αντιμέτωπους με μια διπλή πρόκληση: πρέπει όχι μόνο να πωλούν αυτοκίνητα, αλλά και να εκπαιδεύουν τους πελάτες. Παρόλα αυτά, σύμφωνα με τη μελέτη, οι συμβουλές παραμένουν ανεπαρκείς και συχνά αντιφατικές.
Από το web στο κατάστημα

Παρότι όλο και περισσότεροι ενημερώνονται διαδικτυακά για μοντέλα και τιμές, η τελική αγορά πραγματοποιείται κατά κύριο λόγο, μέσω τοπικών αντιπροσώπων. Οι υποψήφιοι θέλουν δοκιμαστική οδήγηση, προσωπική καθοδήγηση και άμεση εξέταση του οχήματος. Το διαδίκτυο λειτουργεί κυρίως ως εργαλείο προετοιμασίας, όχι ως κανάλι αγοράς.
Το προφίλ των αγοραστών και η σταδιακή μετάβαση

Οι περισσότεροι αγοραστές μεταχειρισμένων ηλεκτρικών διατηρούν το θερμικό τους όχημα ως κύριο μέσο μετακίνησης, ενώ το EV χρησιμοποιείται ως δεύτερο αυτοκίνητο — ιδανικό για την πόλη, ή μικρές αποστάσεις. Αυτή η «δοκιμαστική» προσέγγιση επιτρέπει στους οδηγούς να εξοικειωθούν με την ηλεκτροκίνηση πριν την πλήρη μετάβαση.
Το ενδιαφέρον για κινεζικές μάρκες αυξάνεται, αλλά συνοδεύεται από ανάμικτα συναισθήματα: οι αγοραστές που δίνουν προτεραιότητα στην τιμή είναι πιο θετικοί, ενώ άλλοι παραμένουν διστακτικοί.
Τα συμπεράσματα της μελέτης

Η έρευνα, που βασίζεται σε δείγμα 1.300 αγοραστών στη Γερμανία, καταγράφει με σαφήνεια τη σημερινή εικόνα: η αγορά των μεταχειρισμένων ηλεκτρικών, βρίσκεται σε φάση ωρίμανσης, αλλά η πρόοδος παραμένει αργή. Τα κενά ενημέρωσης, οι υψηλές τιμές και τα προβλήματα υποδομών, εξακολουθούν να εμποδίζουν μια ουσιαστική έκρηξη στη ζήτηση.
Πηγή: Uscale