Η Nissan επέλεξε την Κοπεγχάγη για την πρεμιέρα του νέου Leaf, όχι τυχαία. Η πόλη που θεωρείται ένα από τα πιο eco–friendly αστικά κέντρα της Ευρώπης αποτέλεσε το φυσικό φόντο για την έναρξη του τρίτου κεφαλαίου στην ιστορία του ηλεκτρικού hatchback που άνοιξε τον δρόμο της ηλεκτροκίνησης. Δεκαπέντε χρόνια μετά το πρώτο Leaf, το νέο, ολοκαίνουριο μοντέλο, έρχεται με ώριμη τεχνολογική υπόσταση και μια φιλοσοφία που συνδυάζει αποδοτικότητα, απλότητα και ουσία.

Από το 2011, περισσότεροι από 570.000 οδηγοί παγκοσμίως έχουν εμπιστευθεί το Leaf, διανύοντας συνολικά 28 δισεκατομμύρια χιλιόμετρα χωρίς ρύπους. Σήμερα, η τρίτη γενιά στηρίζεται στην πλατφόρμα CMF-EV, την ίδια που χρησιμοποιεί και το Ariya, φέρνοντας αναβαθμισμένη αεροδυναμική, πιο προηγμένη ενεργειακή διαχείριση και τεχνολογίες συνδεσιμότητας που ανταποκρίνονται στο σύγχρονο τρόπο ζωής.

Νέα σχεδιαστική ταυτότητα
Η σχεδίαση του νέου Leaf ολοκληρώθηκε σε 18 μήνες στα στούντιο της Nissan στην Ιαπωνία, με στόχο ένα hatchback που αποπνέει καθαρότητα και ροή. Ο συντελεστής οπισθέλκουσας έχει μειωθεί στο 0,25 (από 0,28 της προηγούμενης γενιάς), αποτέλεσμα κυρίως της επίπεδης κάτω επιφάνειας, της ενεργής μάσκας που ανοίγει ή κλείνει ανάλογα με τις ανάγκες ψύξης της μπαταρίας και της γραμμής που ακολουθεί η οροφή.

Η λεπτομέρεια που κρατά το ενδιαφέρον των ιδιοκτητών είναι τα λεγόμενα «Easter eggs», οι μικρές σχεδιαστικές εκπλήξεις που έχουν αφήσει διακριτικά οι σχεδιαστές μέσα κι έξω από το αυτοκίνητο. Στην περίπτωση του Leaf, όλα είναι αναφορές στο όνομα της Nissan. Οι δύο οριζόντιες και τρεις κάθετες γραμμές που σχηματίζουν τους ιαπωνικούς αριθμούς ni (2) και san (3). Συνολικά, υπάρχουν 23 τέτοια στοιχεία διασκορπισμένα όπου μπορεί να βάλει ο νους και η φαντασία. Μια παιχνιδιάρικη πινελιά σε ένα κατά τα άλλα λιτό και αεροδυναμικό σύνολο.

Εσωτερικό και τεχνολογία
Η καμπίνα του Leaf έχει ανασχεδιαστεί πλήρως, αποπνέοντας αίσθηση μινιμαλισμού που παραπέμπει στο Ariya. Το διπλό ψηφιακό πάνελ των 14,3 ιντσών ενοποιεί τον πίνακα οργάνων και το infotainment, προσφέρει καθαρή εικόνα και άμεση πρόσβαση σε πληροφορίες. Το NissanConnect με Google built-in φέρνει εφαρμογές, φωνητικό έλεγχο μέσω Google Assistant και πλήρη ενσωμάτωση με Google Maps για αυτόματο προγραμματισμό διαδρομών και στάσεων φόρτισης.

Η εφαρμογή NissanConnect App επιτρέπει απομακρυσμένο έλεγχο του αυτοκινήτου. Aπό τον κλιματισμό έως τη ρύθμιση θερμοκρασίας και την κατάσταση φόρτισης, ενώ οι over-the-air ενημερώσεις εξασφαλίζουν ότι το σύστημα παραμένει πάντα σύγχρονο.

Αιχμή του δόρατος στην τεχνολογική εξέλιξη της καμπίνας επιβατών είναι η πανοραμική οροφή με ηλεκτρική θόλωση και ειδική επίστρωση που καταφέρνει να μην επηρεάζεται η θερμοκρασία στο εσωτερικό από το κρύο ή τον ήλιο, να μην μειώνεται το ύψος από κάποιο επιπλέον σκίαστρο και να παραμένει φωτεινή η καμπίνα.

Απόδοση και ηλεκτρική ευφυΐα
Το νέο Leaf διατίθεται με δύο μπαταρίες, 52 kWh και 75 kWh, προσφέροντας αυτονομία έως 622 km (WLTP). Η μέγιστη ισχύς φτάνει τους 218 ίππους και η ροπή τα 355 Nm. Έτσι το Leaf επιταχύνεται από στάση στα 100 χλμ./ώρα σε 7,6 δευτερόλεπτα.

Υποστηρίζει 150 kW DC φόρτιση, που ανακτά περίπου 420 χιλιόμετρα σε μισή ώρα, ενώ διαθέτει Vehicle-to-Load (V2L). Επιπλέον έχει δυνατότητα και Vehicle-to-Grid (V2G) και από το 2026, οι χρήστες στο Ηνωμένο Βασίλειο θα μπορούν να επιστρέφουν ενέργεια στο δίκτυο, αξιοποιώντας το Leaf ως φορητή μονάδα αποθήκευσης.

Η νέα θερμική διαχείριση της μπαταρίας αυξάνει την απόδοση και επιτρέπει πιο σταθερή φόρτιση, ενώ το σύστημα e-Pedal Step, το ProPILOT Assist και το 3D Around View Monitor συνθέτουν μια εμπειρία οδήγησης που ισορροπεί ανάμεσα στην ευκολία και τον έλεγχο.

Οδηγώντας το νέο Nissan Leaf
Οδηγήσαμε το νέο Leaf για περισσότερα από 200 χιλιόμετρα από το κέντρο της πόλης έως το βόρειο τμήμα της Κοπενχάγης που πλησιάζει στην Σουηδία. Η αίσθηση που αποκομίζει κάποιος είναι ηρεμία, με πολύ καλή θέση οδήγησης και εντυπωσιακή ανάρτηση, η οποία αποσβένει τις (ομολογουμένως λίγες) ατέλειες της ασφάλτου με πολύ όμορφο τρόπο. Από την άλλη, το Leaf δεν είναι ένα αργό αυτοκίνητο, ούτε μπορεί να χαρακτηριστεί νωχελικό, παρότι δεν ανήκει στην ομάδα αυτοκινήτων επιδόσεων.

Όταν βρεθεί σε επαρχιακό δρόμο με στροφές (και αν οι συνθήκες το επιτρέπουν) είναι «ζωντανό» και έτοιμο να ακολουθήσει εύκολα έναν ζωηρό ρυθμό.

Παρόλα αυτά, το Leaf κάνει και κάποιους συμβιβασμούς. Ο χώρος πίσω για τους επιβάτες και η οροφή που χαμηλώνει λίγο στο πίσω μέρος επηρεάζουν την άνεση για πολύ ψηλούς επιβάτες σε πιο μακριές διαδρομές. Η ταχύτητα φόρτισης, αν και βελτιωμένη, δεν φτάνει τα πιο «ακραία» επίπεδα του ανταγωνισμού.

Όμως αυτές οι επιλογές αντικατοπτρίζουν ότι η Nissan έχει στρέψει το ενδιαφέρον της στην καθημερινή λειτουργικότητα, όχι στον εντυπωσιασμό. Σε αυτή τη λογική το Leaf αποδίδει καλά. Δεν υπόσχεται σπορ συγκινήσεις, αλλά είναι ένα σβέλτο ηλεκτρικό όχημα που μπορείς να εμπιστευτείς κάθε μέρα.

Μια διαφορετική προσέγγιση για τις γυναίκες οδηγούς
Στο περιθώριο της παρουσίασης στην Κοπεγχάγη, πραγματοποιήθηκε μια αποκλειστική συνεδρία αφιερωμένη στις γυναίκες κριτές του Women’s Worldwide Car of the Year. Η Nissan, απαντώντας σε ερωτήματα που είχαν τεθεί σε προηγούμενη παρουσίαση ειδικά για τα μέλη του WWCOTY στη Ρώμη τον περασμένο Φεβρουάριο, παρουσίασε πρωτοβουλίες που δείχνουν ουσιαστική κατανόηση των αναγκών των γυναικών οδηγών.

Για παράδειγμα, η εταιρεία διατηρεί την ρυθμιζόμενη καθ ύψος ζώνη ασφαλείας (όταν πολλοί άλλοι κατασκευαστές την έχουν καταργήσει) αναγνωρίζοντας τις διαφορετικές αναλογίες (κυρίως) των γυναικείων σωμάτων.

Μέσα από προγράμματα έρευνας ακόμα και στα σπίτια των πελατών, η Nissan καταγράφει τον τρόπο με τον οποίο χρησιμοποιούνται τα αυτοκίνητά της. Έτσι γεννήθηκαν λειτουργίες όπως η ειδοποίηση για το αν το αυτοκίνητο έχει μείνει ξεκλείδωτο, η δυνατότητα απομακρυσμένου κλειδώματος, ο εντοπισμός σε περίπτωση κλοπής και η κοινοχρησία οχήματος μέσω της εφαρμογής.
Απόδειξη ότι αυτό δεν είναι κάτι τυπικό αποτέλεσε η προσέγγιση της υπεύθυνης σε κάθε μία από εμάς για να ρωτήσει αν οδηγούμε με ψηλοτάκουνα παπούτσια και τί άλλο θα θέλαμε να δούμε σε μελλοντικά αυτοκίνητα.