Οι αυτοκινητοβιομηχανίες μπορούν επιτέλους να πάρουν μια βαθιά ανάσα, καθώς η Κίνα ανακοίνωσε την άρση των περιορισμών στις εξαγωγές ημιαγωγών και των πολύτιμων υλικών που χρησιμοποιούνται για την παραγωγή τους. Η απόφαση αυτή έρχεται να κατευνάσει τους φόβους για νέα κρίση στην παγκόσμια αλυσίδα εφοδιασμού, που θα μπορούσε να προκαλέσει αναστάτωση, σε ολόκληρη την αυτοκινητοβιομηχανία.
Την Κυριακή, η κινεζική κυβέρνηση, επιβεβαίωσε πως θα επιτρέψει ξανά τις εξαγωγές της Nexperia, της ολλανδο-κινεζικής εταιρείας ημιαγωγών, που προμηθεύει κολοσσούς όπως Volkswagen, Mercedes-Benz, Nissan και BMW. Τα τσιπ της αποτελούν ζωτικό κομμάτι για την τροφοδοσία συστημάτων, από τον εγκέφαλο του αυτοκινήτου (ECU), μέχρι τις οθόνες αφής και τα συστήματα ασφαλείας.
Σύμφωνα με ανάρτηση του Επιτρόπου Εμπορίου και Οικονομικής Ασφάλειας της Ε.Ε., Maroš Šefčovič, το Πεκίνο δεσμεύτηκε να απλοποιήσει τις διαδικασίες εξαγωγής και να παρέχει εξαιρέσεις από τις άδειες για τα τσιπ Nexperia, εφόσον προορίζονται για πολιτική χρήση.
Η εξέλιξη αυτή, έρχεται στο φόντο του εμπορικού πολέμου ΗΠΑ–Κίνας, μετά την επιβολή υψηλών δασμών από την Ουάσινγκτον. Καθώς η Κίνα εξακολουθεί να ελέγχει το μεγαλύτερο μέρος της παγκόσμιας παραγωγής ημιαγωγών, η απαγόρευση εξαγωγών είχε μετατραπεί σε βασικό διαπραγματευτικό όπλο.
Η Nexperia, παρότι παράγει πάνω από τα δύο τρίτα των τσιπ της στην Ευρώπη, πραγματοποιεί το τελικό στάδιο προετοιμασίας τους στην Κίνα. Οι ανησυχίες για την εξάρτηση της Ευρώπης από το Πεκίνο, οδήγησαν την ολλανδική κυβέρνηση να αναλάβει τον έλεγχο της εταιρείας τον Σεπτέμβριο του 2024, αντικαθιστώντας τον Κινέζο διευθύνοντα σύμβουλο Zhang Xuezheng, με Ευρωπαίο αξιωματούχο.
Η απόφαση αυτή εξόργισε το Πεκίνο, το οποίο απάντησε απαγορεύοντας τις εξαγωγές τσιπ της Nexperia, προκαλώντας αναστάτωση στον κλάδο. Ωστόσο, η κατάσταση φαίνεται να αλλάζει μετά από συνάντηση του Ντόναλντ Τραμπ με τον Σι Τζινπίνγκ, η οποία οδήγησε σε σημαντική αποκλιμάκωση.
Πέρα από την αποκατάσταση της προμήθειας τσιπ, η Κίνα ανέστειλε και την απαγόρευση εξαγωγής σπάνιων ορυκτών, που χρησιμοποιούνται στην παραγωγή μικροτσίπ – τουλάχιστον έως το τέλος Νοεμβρίου 2026. Η απόφαση αυτή δημιουργεί σταθερότητα και ελπίδες για ομαλοποίηση στην αγορά.
Η εξέλιξη υπογραμμίζει πόσο κρίσιμα έχουν γίνει τα ημιαγωγά τσιπ για τα σύγχρονα οχήματα. Για παράδειγμα, το πρώτο Volkswagen Golf χρειαζόταν μόλις 30 τσιπ, ενώ το σημερινό μοντέλο ενσωματώνει περίπου 8.000. Το πλήρως ηλεκτρικό ID.7 ξεπερνά τα 18.000!
Δεν είναι τυχαίο, λοιπόν, ότι ο Όμιλος Volkswagen, συνεργάζεται πλέον με τη Rivian Technologies για τη διασφάλιση μακροπρόθεσμης προμήθειας ημιαγωγών υψηλής τεχνολογίας. Αν και η συνεργασία αφορά μελλοντικά μοντέλα, δείχνει καθαρά τη στρατηγική κατεύθυνση της βιομηχανίας.
Η κρίση των μικροτσίπ, δεν είναι κάτι νέο· ξεκίνησε με την πανδημία Covid-19 και επιδεινώθηκε από γεωπολιτικές εντάσεις. Το αποτέλεσμα ήταν τεράστιες καθυστερήσεις στην παραγωγή, που επηρέασαν όχι μόνο τα αυτοκίνητα αλλά και προϊόντα όπως PlayStation και πλυντήρια ρούχων. Εργοστάσια της MINI στην Οξφόρδη, της Renault στη Γαλλία και της General Motors στη Βόρεια Αμερική, αναγκάστηκαν να αναστείλουν τη λειτουργία τους για εβδομάδες. Η σημερινή απόφαση της Κίνας φέρνει επιτέλους μια νότα αισιοδοξίας, προσφέροντας σταθερότητα και ελπίδα, ότι η εποχή των ελλείψεων ίσως πλησιάζει στο τέλος της.
Πηγή: autoexpress.co.uk