Η GAC, ένας από τους μεγαλύτερους ομίλους της κινεζικής αυτοκινητοβιομηχανίας, κάνει ένα ακόμη βήμα προς την ευρωπαϊκή αγορά, επιβεβαιώνοντας την πρόθεσή της να γίνει βασικός παίκτης στον χώρο της ηλεκτροκίνησης. Η κρατική εταιρεία με ιστορία 70 ετών, έχει ήδη παρουσία σε χώρες όπως η Πορτογαλία, η Φινλανδία και η Πολωνία, μέσω του μεγαλύτερου Aion V, και πλέον προετοιμάζει το έδαφος για την άφιξή της και στη Γερμανία. Παράλληλα με αυτή τη στρατηγική επέκταση, η GAC επιλέγει να στοχεύσει όχι απλώς σε μικρές κατηγορίες, αλλά σε μοντέλα μαζικών πωλήσεων, με στόχο να δημιουργήσει μια πραγματικά ανταγωνιστική γκάμα, για τον Ευρωπαίο αγοραστή.

Σε αυτό το πλαίσιο εντάσσεται και το νέο Aion UT, ένα πλήρως ηλεκτρικό compact αυτοκίνητο κατηγορίας C, το οποίο ήδη κυκλοφορεί στην Ασία και αναμένεται να φτάσει στην Ευρώπη το 2026. Με την πρώτη ματιά, γίνεται ξεκάθαρο ότι οι σχεδιαστές είχαν από την αρχή στο μυαλό τους το ευρωπαϊκό κοινό. Η GAC διαθέτει κέντρο σχεδιασμού στο Μιλάνο, κάτι που εξηγεί γιατί το UT ακολουθεί μια αισθητική άμεσα συμβατή με τις προτιμήσεις της αγοράς μας. Το γενικό περίγραμμα του αμαξώματος, θυμίζει έντονα το VW ID.3, με το οποίο άλλωστε θα ανταγωνιστεί άμεσα. Ωστόσο, δεν λείπουν οι λεπτομέρειες που το κάνουν να ξεχωρίζει, όπως οι στρογγυλεμένοι προβολείς με μια «καρτουνίστικη» σχεδιαστική προσέγγιση, στοιχεία που προσδίδουν έναν πιο φρέσκο και νεανικό χαρακτήρα.

Το UT έχει διαστάσεις που το καθιστούν εξαιρετικά λειτουργικό για καθημερινές μετακινήσεις μέσα στην πόλη. Με μήκος 4,27 μέτρων, πλάτος 1,85 και ύψος περίπου 1,58, παραμένει ευέλικτο και εύκολο στην οδήγηση. Το μεγάλο μεταξόνιο των 2,75 μέτρων, παρόμοιο με αυτό του ID.3, αξιοποιείται στην πράξη, για τη βελτιστοποίηση των εσωτερικών χώρων. Περνώντας στο εσωτερικό, ο χώρος αποσκευών εντυπωσιάζει με την πρώτη ματιά, καθώς τα 440 λίτρα είναι περισσότερα από όσα προσφέρει ο γερμανός ανταγωνιστής. Αν και δεν έχουν ακόμη αποκαλυφθεί επίσημα τα λίτρα με την αναδίπλωση της δεύτερης σειράς καθισμάτων, η αρχική εντύπωση είναι ιδιαίτερα θετική.
Δείτε ακόμα: GAC AION V – Έφτασε στην Ελλάδα, δείτε τιμές και εκδόσεις
Στην πίσω σειρά καθισμάτων, ο χώρος για τα πόδια είναι άνετος ακόμη και για ψηλούς επιβάτες. Ωστόσο, το ύψος του αυτοκινήτου σε συνδυασμό με τη στάνταρ πανοραμική οροφή, αφήνει περιορισμένα περιθώρια ακριβώς πάνω από το κεφάλι, με αποτέλεσμα ένας επιβάτης ύψους 1,85 μέτρων να αισθάνεται ότι αγγίζει την οροφή. Αυτό αποτελεί σημείο που ίσως να απαιτήσει κάποια αναθεώρηση, για την ευρωπαϊκή έκδοση.

Περνώντας στο τεχνικό κομμάτι, το Aion UT εξοπλίζεται με μια μπαταρία τεχνολογίας LFP χωρητικότητας 60 kWh. Η εργοστασιακή αυτονομία φτάνει έως τα 420 χιλιόμετρα, σύμφωνα με το πρότυπο WLTP. Η σύντομη δοκιμαστική οδήγηση που πραγματοποιήθηκε δεν επέτρεψε την πλήρη επαλήθευση της πραγματικής αυτονομίας, ωστόσο η καταναλωτική συμπεριφορά του αυτοκινήτου στην πράξη, έδειξε μια απόκλιση από τις επίσημες τιμές. Η GAC δηλώνει κατανάλωση 16 kWh/100 χλμ., όμως κατά τη διάρκεια της δοκιμής, σε διαδρομή αυτοκινητοδρόμου, το σύστημα έδειξε 19,8 kWh. Αυτό σημαίνει ότι η πραγματική αυτονομία πιθανότατα θα είναι χαμηλότερη των θεωρητικών 420 χλμ.

Η μέγιστη ταχύτητα φόρτισης φτάνει τα 130 kW. Σε αυτό το σημείο, οι Ευρωπαίοι ανταγωνιστές διατηρούν ακόμη ένα μικρό προβάδισμα. Το VW ID.3, μετά την τελευταία αναβάθμιση, φορτίζει μεταξύ 145 και 185 kW, ανάλογα με την έκδοση. Η GAC αναφέρει ότι το UT μπορεί να φορτίσει από το 30% στο 80% σε περίπου 24 λεπτά, χρόνος ικανοποιητικός αλλά όχι κορυφαίος για τα δεδομένα της κατηγορίας. Αξίζει επίσης να σημειωθεί ότι η εταιρεία μετρά τον χρόνο από το 30%, και όχι από το 10% όπως συνηθίζεται, κάτι που πιθανότατα «στρογγυλεύει» ευνοϊκά το αποτέλεσμα. Στην καθημερινή χρήση, πάντως, η φόρτιση θα είναι απόλυτα λειτουργική, με την υποδοχή φόρτισης τοποθετημένη εύκολα προσβάσιμα, στο δεξί εμπρός μέρος του οχήματος.

Κάτω από το καπό, το UT διαθέτει έναν ηλεκτροκινητήρα απόδοσης 136 PS, με ροπή 176 Nm, ο οποίος κινεί τους μπροστινούς τροχούς. Παρά το βάρος των περίπου 1.500 κιλών, η δύναμη αυτή επαρκεί για μια σβελτή και ευχάριστη αίσθηση στην πόλη και μια αξιοπρεπή επιτάχυνση μέχρι τα 130 χλμ./ώρα. Η τελική ταχύτητα φτάνει τα 160 χλμ./ώρα, αν και στο ταχύμετρο της δοκιμής άγγιξε στιγμιαία τα 166 χλμ./ώρα. Οι λειτουργίες οδήγησης, επιτρέπουν κάποιες διαφοροποιήσεις στον τρόπο απόδοσης, με τις διαφορές να είναι εμφανείς μεταξύ των Eco και Normal.

Η γενικότερη οδηγική αίσθηση, ωστόσο, φανερώνει ότι το αυτοκίνητο έχει ρυθμιστεί περισσότερο προς την άνεση, παρά προς τη δυναμική οδήγηση. Η ανάρτηση είναι μάλλον υπερβολικά μαλακή και το αποτέλεσμα είναι ότι σε γρήγορες αλλαγές πορείας, το αυτοκίνητο «πλέει» ενώ στις στροφές, παρατηρούνται αισθητές κλίσεις. Ο θόρυβος του αέρα γίνεται αντιληπτός πάνω από τα 100 χλμ./ώρα, γεγονός που επίσης δείχνει ότι το UT έχει σχεδιαστεί κυρίως ως καθημερινό αυτοκίνητο πόλης και λιγότερο ως όχημα μεγάλων ταξιδιών. Το σύστημα διεύθυνσης είναι ελαφρύ, αλλά ίσως υπερβολικά ασαφές γύρω από την ευθεία, κάτι που δεν θα ικανοποιήσει τους ενθουσιώδεις οδηγούς.

Περνώντας στο εσωτερικό, η διάταξη του πιλοτηρίου δείχνει αρκετά σύγχρονη. Η κεντρική οθόνη των 14,6 ιντσών τραβά το βλέμμα, ενώ ο ψηφιακός πίνακας οργάνων των 8,8 ιντσών πίσω από το τιμόνι, παρέχει όλες τις βασικές πληροφορίες. Το λογισμικό είναι κατανοητό, αλλά σε ορισμένα σημεία απαιτεί ακόμη βελτίωση, κυρίως στον τομέα των μεταφράσεων και των μικρών γραφικών. Παράλληλα, το σύστημα φωνητικού ελέγχου ενεργοποιείται με το «Hey Baby», κάτι που, ενώ μπορεί να μοιάζει χαριτωμένο στην κινεζική αγορά, ακούγεται μάλλον αμήχανο για τον μέσο Ευρωπαίο οδηγό. Σε αρκετές περιπτώσεις, μάλιστα, η αναγνώριση των εντολών, δεν ήταν ιδιαίτερα επιτυχημένη.

Η ποιότητα των υλικών του εσωτερικού είναι ένα ακόμη σημείο που ενδεχομένως θα χρειαστεί προσαρμογές για την ευρωπαϊκή αγορά. Αν και η συναρμολόγηση είναι στιβαρή και χωρίς τριγμούς, τα υλικά έχουν μια εμφανώς οικονομική αίσθηση. Η συνθετική δερμάτινη ταπετσαρία δεν πείθει πλήρως, ενώ τα σκληρά πλαστικά κυριαρχούν. Παρ’ όλα αυτά, το λιλά χρώμα του δοκιμαστικού οχήματος, δημιουργεί μια ευχάριστη διαφοροποίηση από τις καθιερωμένες σκούρες αποχρώσεις, που συναντάμε στην κατηγορία.

Από άποψη πρακτικότητας, το UT προσφέρει αρκετές ευχάριστες λύσεις. Η διπλή ασύρματη βάση φόρτισης είναι ιδιαίτερα χρήσιμη, ενώ τα μπροστινά καθίσματα ανακλίνονται πλήρως, δημιουργώντας έναν χώρο, που μπορεί να αξιοποιηθεί ακόμη και για σύντομες στιγμές χαλάρωσης ή μικρο-κατασκήνωση στο αυτοκίνητο.

Συνολικά, το GAC Aion UT, δείχνει να έχει τα βασικά χαρακτηριστικά που αναζητά ο Ευρωπαίος αγοραστής: μοντέρνο σχεδιασμό, άνεση, επαρκείς χώρους και ανταγωνιστική αυτονομία. Από την άλλη πλευρά, χρειάζεται βελτιώσεις στην ανάρτηση, το λογισμικό και την «ακουστική» άνεση. Το σημαντικότερο, όμως, είναι το ζήτημα της τιμής. Για να μπορέσει να σταθεί απέναντι σε ανταγωνιστές όπως το VW ID.3, θα πρέπει η βασική του τιμή να τοποθετηθεί σημαντικά κάτω από τις 30.000 ευρώ. Μόνο έτσι θα καταφέρει να αποκτήσει πραγματικό έδαφος, σε μια αγορά που γίνεται όλο και πιο απαιτητική.
Τεχνικά χαρακτηριστικά GAC Aion UT (Ευρωπαϊκή έκδοση – εκτίμηση)
| Στοιχείο | Τιμή |
|---|---|
| Κίνηση | Εμπρός |
| Ισχύς | 100 kW / 136 PS |
| Ροπή | 176 Nm |
| Τελική ταχύτητα | 160 χλμ./ώρα |
| Αυτονομία WLTP | 420 χλμ. |
| Μπαταρία | 60 kWh LFP |
| DC φόρτιση | 130 kW |
| Χρόνος φόρτισης | 30→80% σε ~24 λεπτά |
| Τιμή (εκτίμηση) | 30.000 € |
Πηγή: electrive.com