Οι παρανοήσεις σχετικά με τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα τον χειμώνα είναι επίμονες. Ωστόσο, η πραγματικότητα στο δρόμο, λέει μια πολύ διαφορετική ιστορία, όπως αποδεικνύεται από το Hyundai Ioniq 5 και τη λειτουργία χιονιού που διαθέτει. Αυτή η τεχνολογία, που είναι πλέον ευρέως διαδεδομένη σε πολλά ηλεκτρικά οχήματα, μεταμορφώνει κυριολεκτικά την οδηγική συμπεριφορά, όταν οι συνθήκες επιδεινώνονται.
Ίσως αναρωτιέστε πώς ένα όχημα με άμεση ροπή μπορεί να ανταγωνιστεί τα παραδοσιακά πρότυπα σε ολισθηρούς δρόμους; Η απάντηση βρίσκεται στην εξελιγμένη ηλεκτρονική διαχείριση, που φέρνει επανάσταση στην προσέγγιση της χειμερινής οδήγησης. Η λειτουργία χιονιού του Ioniq 5, απεικονίζει τέλεια αυτήν την τεχνολογική εξέλιξη, η οποία επανατοποθετεί τα ηλεκτρικά οχήματα, σε απροσδόκητους ηγέτες στην χειμερινή ασφάλεια.
Πώς λειτουργεί η λειτουργία χιονιού στο Hyundai Ioniq 5
Η λειτουργία χιονιού του Hyundai Ioniq 5, βασίζεται σε τρεις βασικούς τεχνολογικούς πυλώνες. Πρώτον, το σύστημα μαλακώνει σημαντικά την απόκριση του γκαζιού. Ενώ η κανονική πίεση θα απέδιδε άμεσα 320 ίππους και 605 Nm ροπής, η λειτουργία χιονιού φιλτράρει αυτήν την ισχύ, για να αποτρέψει το σπινάρισμα των τροχών. Αυτή η διαμόρφωση αποδεικνύεται κρίσιμη επειδή, σε αντίθεση με τους κινητήρες εσωτερικής καύσης, οι ηλεκτροκινητήρες αποδίδουν τη μέγιστη ροπή τους, από τις πρώτες κιόλας στροφές.
Η αναγεννητική πέδηση, υφίσταται επίσης σημαντικές τροποποιήσεις. Υπό κανονικές συνθήκες, αυτό το σύστημα μπορεί να ασκήσει σημαντική επιβράδυνση όταν απελευθερώνεται το γκάζι. Η λειτουργία χιονιού, μειώνει αυτήν την αναγέννηση για να αποτρέψει το μπλοκάρισμα των τροχών, ένα ιδιαίτερα επικίνδυνο φαινόμενο σε ολισθηρές επιφάνειες. Επιπλέον, αυτή η λειτουργία, δεν μπορεί να ρυθμιστεί χειροκίνητα όσο η λειτουργία χιονιού παραμένει ενεργοποιημένη, διασφαλίζοντας έτσι μια σταθερή συμπεριφορά του οχήματος. Συνοψίζοντας λοιπόν έχουμε:
- Μαλάκωμα της απόκρισης του γκαζιού για την αποφυγή ολίσθησης των τροχών
- Μείωση της αναγεννητικής πέδησης για την αποφυγή μπλοκαρίσματος των τροχών
- Κλείδωμα τετρακίνησης με κατανομή ροπής 50-50 (σε εκδόσεις AWD)
- Βελτιστοποίηση αλγορίθμων ελέγχου πρόσφυσης
Συγκριτική απόδοση ηλεκτρικών αυτοκινήτων σε χειμερινές συνθήκες
Τα πλεονεκτήματα των ηλεκτρικών οχημάτων τον χειμώνα, δεν περιορίζονται μόνο στη λειτουργία χιονιού. Η κατανομή βάρους παίζει κρίσιμο ρόλο: η μπαταρία 77,4 kWh του Ioniq 5, τοποθετημένη στο πάτωμα, χαμηλώνει σημαντικά το κέντρο βάρους και βελτιώνει την πρόσφυση. Αυτή η διαμόρφωση, παρέχει σταθερότητα συγκρίσιμη με τα καλύτερα σπορ sedan, αλλά με μεγαλύτερη προσβασιμότητα.
Οι δοκιμές πεδίου, αποκαλύπτουν εκπληκτική απόδοση. Κατά τη διάρκεια χιονοθύελλας που παρέλυσε πολλά σχολεία στο Οχάιο, το Ioniq 5, εξοπλισμένο με στάνταρ ελαστικά παντός καιρού, διατήρησε αξιοσημείωτη πρόσφυση. Αυτή η απόδοση, οφείλεται στον ηλεκτρονικό έλεγχο ακριβείας χιλιοστού, ικανό να ρυθμίζει τη ροπή που παρέχεται σε κάθε τροχό 100 φορές ανά δευτερόλεπτο.
| Κατασκευαστής | Εμπλεκόμενα μοντέλα | Όνομα λειτουργίας | Ειδικά χαρακτηριστικά |
|---|---|---|---|
| Hyundai/Kia/Genesis | Ioniq 5, EV6 , GV70 Ηλεκτροκίνητα | Λειτουργία χιονιού | AWD 50-50, μειωμένη αναγέννηση |
| General Motors | Bolt, Lyriq , Hummer EV | Λειτουργία χιονιού | Προηγμένη διαχείριση πρόσφυσης |
| Nissan | Ariya, Leaf | Λειτουργία χιονιού | Βελτιστοποιημένος έλεγχος πρόσφυσης |
| Tesla | Model S, 3, X, Y | Λειτουργία ολίσθησης επιφάνειας | Άδεια ελεγχόμενης ολίσθησης |
Περιορισμοί και συστάσεις για τη βελτιστοποίηση της χειμερινής οδήγησης
Παρά τις τεχνολογικές αυτές εξελίξεις, εξακολουθούν να υπάρχουν ορισμένοι περιορισμοί. Η αποτελεσματικότητα της λειτουργίας χιονιού, εξαρτάται σε μεγάλο βαθμό από την ποιότητα των ελαστικών. Ένα Ioniq 5 εξοπλισμένο με χειμερινά ελαστικά 235/55 R19, θα ξεπερνά σταθερά σε απόδοση το ίδιο όχημα, που είναι εξοπλισμένο με ελαστικά παντός καιρού, ανεξάρτητα από τα ενσωματωμένα ηλεκτρονικά βοηθήματα. Η σύνθεση του ελαστικού και το σχέδιο πέλματος, παραμένουν οι κύριοι παράγοντες για την πρόσφυση στο χιόνι και τον πάγο.
Η προσέγγιση της Tesla, διαφέρει σημαντικά με τη λειτουργία «Ολισθηρή Επιφάνεια». Σε αντίθεση με άλλους κατασκευαστές που δίνουν προτεραιότητα στην πρόληψη της περιστροφής των τροχών, η Tesla επιτρέπει την ελεγχόμενη περιστροφή των τροχών για να απεγκλωβίσει το όχημα από καταστάσεις εμπλοκής. Αυτή η φιλοσοφία αποδεικνύεται σχετική σε ορισμένα πλαίσια, αλλά απαιτεί υψηλό επίπεδο δεξιοτήτων του οδηγού.
Ο «εκδημοκρατισμός» αυτών των τεχνολογιών, επανατοποθετεί ουσιαστικά τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα, στο χειμερινό οικοσύστημα της αυτοκινητοβιομηχανίας. Το Ioniq 5 και οι ανταγωνιστές του αποδεικνύουν ότι, πέρα από τις περιβαλλοντικές παραμέτρους, υπερέχουν σε τομείς που παραδοσιακά προορίζονται για οχήματα με κινητήρα εσωτερικής καύσης. Αυτή η τεχνολογική εξέλιξη, σε συνδυασμό με τη συνεχή βελτίωση των μπαταριών ιόντων λιθίου σε κρύο καιρό, διαμορφώνει ένα αυτοκινητιστικό τοπίο, όπου οι χειμερινές προκαταλήψεις, σταδιακά αποτελούν παρελθόν.
Πηγή: rouleur-electrique.fr