Το Tesla Cybertruck αποτέλεσε από την πρώτη στιγμή ένα από τα πιο τολμηρά και συζητημένα εγχειρήματα της αμερικανικής εταιρείας. Με έναν σχεδιασμό που θύμιζε περισσότερο όχημα επιστημονικής φαντασίας παρά συμβατικό pickup, με αιχμηρές γραμμές και αμάξωμα από ανοξείδωτο ατσάλι, το μοντέλο φιλοδοξούσε να ανατρέψει τα δεδομένα της κατηγορίας. Η αρχική φιλοσοφία της Tesla δεν περιοριζόταν μόνο στη Βόρεια Αμερική, αλλά άφηνε ανοιχτό το ενδεχόμενο μιας μελλοντικής παγκόσμιας παρουσίας, συμπεριλαμβανομένης και της Ευρώπης.
Ωστόσο, αυτή η προοπτική φαίνεται πλέον να απομακρύνεται αισθητά. Σύμφωνα με πρόσφατες τοποθετήσεις στελεχών της Tesla, μια κανονική και μαζική διάθεση του Cybertruck στην ευρωπαϊκή αγορά, δεν θεωρείται πλέον ρεαλιστική. Η πιο χαρακτηριστική δήλωση, προήλθε από τον André Thierig, διευθυντή του εργοστασίου της Tesla στο Grünheide της Γερμανίας, ο οποίος ανέφερε ότι δεν αναμένει να δει το Cybertruck να κυκλοφορεί στους ευρωπαϊκούς δρόμους σε αξιόλογους αριθμούς.
Η συγκεκριμένη τοποθέτηση προκάλεσε εντύπωση, καθώς έρχεται σε αντίθεση με παλαιότερες δηλώσεις του ίδιου του Elon Musk. Το καλοκαίρι του 2020, ο CEO της Tesla είχε αφήσει να εννοηθεί ότι μια μικρότερη, προσαρμοσμένη έκδοση για την Ευρώπη, ήταν «πολύ πιθανή». Ακόμη και το 2024, υπήρχαν αναφορές για ενδεχόμενη έγκριση του μοντέλου ήδη από το 2025. Σήμερα, όμως, τα δεδομένα δείχνουν διαφορετικά.
Κανονιστικά εμπόδια και σχεδιαστικοί περιορισμοί
Το βασικό πρόβλημα για την Ευρώπη, αφορά την ευρωπαϊκή έγκριση τύπου. Όπως παραδέχθηκε ο Thierig, δεν υπάρχουν σαφή ή αξιόπιστα μηνύματα από τις ΗΠΑ για ουσιαστική προσαρμογή του μοντέλου. Το Cybertruck σχεδιάστηκε εξαρχής με γνώμονα τις ανάγκες και τους κανονισμούς της Βόρειας Αμερικής, γεγονός που το φέρνει σε σύγκρουση με τα αυστηρότερα ευρωπαϊκά πρότυπα.
Στην Ευρώπη, η νομοθεσία δίνει ιδιαίτερη βαρύτητα στην ασφάλεια των πεζών και των λοιπών χρηστών του δρόμου, με ζώνες παραμόρφωσης και στρογγυλεμένες επιφάνειες να αποτελούν βασικές απαιτήσεις. Ο αιχμηρός, γωνιώδης σχεδιασμός του Cybertruck, σε συνδυασμό με το σκληρό ανοξείδωτο αμάξωμα, θεωρείται προβληματικός ως προς αυτά τα κριτήρια. Παρά τα προηγμένα συστήματα υποβοήθησης οδηγού, την υψηλή αυτονομία και τις εντυπωσιακές επιδόσεις, τα κανονιστικά εμπόδια παραμένουν καθοριστικά.
Πωλήσεις κάτω από τις προσδοκίες
Πέρα από τα τεχνικά και νομικά ζητήματα, και η εμπορική πορεία του Cybertruck δεν εξελίχθηκε όπως είχε αρχικά προβλεφθεί. Από το αμφιλεγόμενο ντεμπούτο του πρωτοτύπου το 2019, με το περιστατικό των «άθραυστων» παραθύρων που έσπασαν μπροστά στο κοινό, μέχρι τις συνεχείς καθυστερήσεις, στην έναρξη της παραγωγής, το μοντέλο αντιμετώπισε αρκετά εμπόδια.
Η παραγωγή που είχε προγραμματιστεί για το 2021 μετατέθηκε, δίνοντας χρόνο σε ανταγωνιστές όπως η Rivian και η Ford να λανσάρουν νωρίτερα τα δικά τους ηλεκτρικά pickup. Το Ford F-150 Lightning, ειδικά, σημείωσε γρήγορα σημαντική εμπορική επιτυχία.
Παρά τις δηλώσεις του Musk για πάνω από ένα εκατομμύριο προπαραγγελίες και στόχο παραγωγής 250.000 μονάδων ετησίως, η πραγματικότητα αποδείχθηκε πιο σκληρή. Το 2024, οι πωλήσεις του Cybertruck περιορίστηκαν περίπου στις 39.000 μονάδες, ενώ η δυναμική μειώθηκε αισθητά προς το τέλος του έτους. Διαδοχικές ανακλήσεις για τεχνικά ζητήματα, επιβάρυναν περαιτέρω την εικόνα του μοντέλου.
Η πτωτική τάση συνεχίστηκε και το 2025, με εκτιμήσεις να κάνουν λόγο για λιγότερες από 20.000 πωλήσεις συνολικά μέσα στη χρονιά. Ενδεικτικό είναι το γεγονός ότι η Tesla πλέον δεν αναφέρει το Cybertruck ξεχωριστά στις οικονομικές της καταστάσεις, εντάσσοντάς το στην κατηγορία «άλλα οχήματα».
Ένα ευρωπαϊκό μέλλον μόνο σε συμβολικό επίπεδο
Παρά τις δηλώσεις του Musk ότι η ζήτηση παραμένει ισχυρή σε παγκόσμιο επίπεδο, οι ενδείξεις για την Ευρώπη είναι ξεκάθαρες. Στο εργοστάσιο του Grünheide, γίνεται λόγος για μεμονωμένα οχήματα με ειδικές άδειες κυκλοφορίας, έπειτα από τροποποιήσεις, αλλά όχι για μαζική διάθεση. Ένα τέτοιο παράδειγμα με γερμανικές πινακίδες, φαίνεται να αποτελεί την εξαίρεση και όχι τον κανόνα.
Συμπερασματικά, το Tesla Cybertruck, παραμένει ένα εμβληματικό αλλά αμφιλεγόμενο μοντέλο. Για την Ευρώπη, όμως, η παρουσία του φαίνεται να περιορίζεται σε συμβολικό χαρακτήρα, με τα κανονιστικά, τεχνικά και εμπορικά δεδομένα, να καθιστούν απίθανη μια ουσιαστική είσοδό του στην αγορά.
Πηγή: Handelsblatt