Ο δεύτερος κύκλος του προγράμματος «Κινούμαι Ηλεκτρικά» θα ξεκινήσει από τον Απρίλιο του 2022. Με αναδρομική ισχύ από τον Δεκέμβριο του 2021 και αύξηση στο 30% της επιδότησης για αγορά ηλεκτρικού οχήματος.
Τα προνόμια του προγράμματος απολαμβάνουν, όπως και στον πρώτο κύκλο, τόσο τα φυσικά πρόσωπα όσο και επιχειρήσεις ή ιδιοκτήτες ταξί. Ο συνολικός προϋπολογισμός του προγράμματος αγγίζει τα 50 εκατ. ευρώ. Σχετικά με την πρώτη φάση του «Κινούμαι Ηλεκτρικά», αυτή έκλεισε με 19.000 αιτήσεις και τζίρο 70 εκατ. ευρώ για την αγορά.
Τι περιλαμβάνει η δεύτερη φάση του «Κινούμαι Ηλεκτρικά»
– Αύξηση σε 30% (από 20%) του ποσοστού της επιδότησης για αγορά νέων ηλεκτρικών αυτοκινήτων για τα φυσικά πρόσωπα και του μέγιστου ποσού σε 8.000 ευρώ (από 6.000 ευρώ).
– Επιβράβευση της απόσυρσης παλαιού οχήματος με 1.000 ευρώ και της αγοράς έξυπνου οικιακού φορτιστή με 500 ευρώ.
– Αύξηση του ποσοστού επιδότησης για την αγορά ηλεκτρικών δικύκλων και τρικύκλων κατηγορίας L5e έως και L7e από 20% σε 40%. Αντίστοιχα και για το μέγιστο ποσό επιδότησης από 800 ευρώ σε 3.000 ευρώ.
– Το ποσοστό επιδότησης για τα ηλεκτρικά δίκυκλα L1e έως L4e παραμένει στο 20%. Το μέγιστο ποσό επιδότησης θα είναι 800 ευρώ.
– Για τα ηλεκτρικά οχήματα της κατηγορίας L, προαιρετική επιδότηση ως μέρος του βασικού εξοπλισμού του οχήματος, για αγορά δεύτερης μπαταρίας με ποσό 300 ευρώ.
– Το ποσοστό της επιδότησης για την αγορά ηλεκτρικού ποδηλάτου παραμένει σταθερό στο 40%, με μέγιστο ποσό τα 800 ευρώ.
– Προσαύξηση της ενίσχυσης κατά 1.000 ευρώ για την αγορά ηλεκτρικών μικροαυτοκινήτων, για τους νέους έως 29 ετών.
– Προσαύξηση κατά 4.000 ευρώ, για την κάθε αγορά ηλεκτρικού αυτοκινήτου στα νησιά, στο πλαίσιο της πρωτοβουλίας GR–Eco Islands.
Ειδική μέριμνα για τα Άτομα με Αναπηρία
Σημαντική διαφοροποίηση σε σχέση με την πρώτη φάση του προγράμματος αποτελεί και η μέριμνα για τα Άτομα με Αναπηρία. Με επιπλέον 1.000 ευρώ για τις οικογένειες που έχουν τουλάχιστον τρία εξαρτώμενα τέκνα. Επί της ουσίας 1.000 ευρώ ανά εξαρτώμενο τέκνο, έναντι των συνολικά 1.000 ευρώ του παρελθόντος.
Τι ισχύει για τις επιχειρήσεις και τα ηλεκτρικά οχήματα
– Αύξηση του ποσοστού της επιδότησης σε 30% από 20%, με μέγιστο ποσό τα 8.000 ευρώ.
– Τέλος στον περιορισμό του αριθμού των οχημάτων προς επιδότηση για κάθε εταιρεία. Σε αντίθεση με τον πρώτο κύκλο του προγράμματος και τον περιορισμό των 3 ή 6 οχημάτων (σε νησιά).
– Καμία εταιρεία δεν θα έχει την υποχρέωση να εξαγοράσει τα οχήματα στο τέλος της περιόδου της χρονομίσθωσης (leasing). Επίσης πλέον θα μπορούν να αποσύρουν ίσο αριθμό οχημάτων με αυτόν που αντιστοιχεί στα οχήματα της επιδότησης τους. Το ποσό ανά όχημα είναι 1.000 ευρώ.
– Επιδότηση σε εταιρείες ταχυμεταφορών, διανομών και τουριστικές εταιρείες και για την αγορά ηλεκτρικών ποδηλάτων.
– Ενίσχυση σε εταιρείες αντιπροσώπων, εμπόρων και εισαγωγέων αυτοκινήτων για την αγορά ηλεκτρικών αυτοκινήτων επίδειξης (test drive). Με ποσοστό επιδότησης 30% και μέγιστο ποσό τα 8.000 ευρώ ανά αυτοκίνητο.
Επιδότηση έως 22.500 ευρώ για την αγορά ηλεκτρικού ταξί
Οι ιδιοκτήτες ταξί έχουν την δυνατότητα επιδότησης έως 22.500 ευρώ για την αντικατάσταση των συμβατικών ταξί με ηλεκτροκίνητα. Ουσιαστικά, η αντικατάσταση των ταξί αφορά ένα διαφορετικό πρόγραμμα συνολικού προϋπολογισμού 40 εκατ. ευρώ από το ταμείο ανάκαμψης. Με στόχο από το 2025 να κυκλοφορούν μόνο ηλεκτροκίνητα ταξί στο κέντρο της Αθήνας και της Θεσσαλονίκης.
Τέλος, σημαντικό ρόλο για την επίτευξη των κλιματικών στόχων, καθώς και της ανάπτυξης της ηλεκτροκίνησης, διαδραματίζει το δίκτυο φόρτισης των οχημάτων. Όχι μόνο ως προς την ποιότητα των εγκαταστάσεων, όσο και ως προς τη γεωγραφική κατανομή. Στόχος του Υπουργείου Μεταφορών είναι το 2025 να υπάρχουν 12.000 σημεία φόρτισης και αντίστοιχα 25.000 το 2030.