Τελευταία έχει γίνει πολλή συζήτηση για τις κούκλες crash test με γυναικείες αναλογίες. Η Mercedes παρουσιάζει τις δικές της αναλύσεις. Μάλιστα η βράβευση της Dr Astrid Linder από το Women’s Worldwide Car of the Year για την EvaRID, έφερε το θέμα στο προσκήνιο.
Είναι περίπου 1,5 μέτρο ύψος, ζυγίζει 49 κιλά και έχει 150 αισθητήρες σε διάφορα σημεία του σώματος. Έχει υπάρξει οδηγός, συνοδηγός και επιβάτης σε δοκιμές σύγκρουσης της Mercedes-Benz. Το όνομα της Hybrid III 5 και «ειδικεύεται» στις μετωπικές συγκρούσεις. Ενώ μια αντίστοιχης ανατομίας κούκλα, η SID-II έχει σχεδιαστεί ειδικά για πλαϊνές συγκρούσεις. Οι κούκλες για δοκιμές σύγκρουσης με γυναικείο σωματότυπο χρησιμοποιούνται σε crash tests στην Ευρώπη, αφού στις ΗΠΑ η χρήση τους δεν είναι νομικά υποχρεωτική.
120 κούκλες σε 900 δοκιμές σύγκρουσης κάθε χρόνο
Η ασφάλεια είναι ουσιαστικό συστατικό του DNA της Mercedes-Benz. Το Τεχνολογικό Κέντρο της Mercedes-Benz για την Ασφάλεια Οχημάτων στο Σίντελφινγκεν πραγματοποιεί έως και 900 δοκιμές σύγκρουσης αυτοκινήτων και 1.700 δοκιμές σε κινούμενες πλατφόρμες κάθε χρόνο. Σε αυτές συμμετέχουν 120 κούκλες διαφορετικού τύπου. Τα αποτελέσματα των δοκιμών και της έρευνας χρησιμοποιούνται στην ανάπτυξη νέων τεχνολογιών ασφάλειας και στη βελτίωση των συστημάτων.
Tο θέμα των γυναικείων προτύπων είναι αντικείμενο ευρείας δημόσιας συζήτησης τελευταία. Και είναι πολλοί όσοι λένε ότι με ύψος 1,5 μέτρου και βάρος 49 κιλά ο σωματότυπος αποτυπώνει έφηβο και όχι ενήλικη γυναίκα. Σε κάθε περίπτωση η Hanna Paul, Επικεφαλής Ελέγχου ανθρωποειδών στη Mercedes-Benz, αναλύει έξι μύθους σχετικούς με το θέμα:
Τα αυτοκίνητα δεν προστατεύουν τις γυναίκες τόσο καλά όσο προστατεύουν τους άνδρες
Hanna Paul: Aυτό δεν είναι αληθές. Καταρχάς, έχουμε δύο γενικά ευρήματα από τα crash tests. Στην περίπτωση σοβαρών ή θανατηφόρων τραυματισμών, δεν υπάρχουν σημαντικές ανισότητες μεταξύ των φύλων. Μόνο στην περίπτωση ελαφρών τραυματισμών υπάρχουν. Οι γυναίκες είναι πιο ευάλωτες στα πόδια και στα πέλματα, ενώ οι άνδρες στο κεφάλι και στο στήθος.
Υπάρχουν στατιστικά στοιχεία που δείχνουν ότι οι γυναίκες προστατεύονται λιγότερο
Hanna Paul: Τα ατυχήματα που αναφέρουν αυτά τα στατιστικά χρονολογούνται από τη δεκαετία του 1980. Από τότε έχουν αλλάξει πολλά στην παθητική ασφάλεια των οχημάτων. Οι καμπίνες ακόμα και σε μικρά οχήματα, έχουν γίνει πολύ πιο σταθερές. Ταυτόχρονα, σε όλες τις κατηγορίες οχημάτων χρησιμοποιούνται προεντατήρες στις ζώνες ασφαλείας που περιορίζουν την πίεση στο στήθος. Ωστόσο προστατεύονται λιγότερο οι γυναίκες που οδηγούν παλαιότερα, μικρά αυτοκίνητα.
Στα crash tests συμμετέχουν κούκλες με ανδρικό σωματότυπο
Hanna Paul: Στη Mercedes-Benz χρησιμοποιούμε γυναικείες κούκλες σε μετωπικές και πλευρικές συγκρούσεις περισσότερα από 20 χρόνια. Αλλά οι κούκλες δεν είναι άνθρωποι, είναι εργαλεία που μετρούν φυσικές δυνάμεις και τροχιές. Οι δυνάμεις που ασκούνται στις κούκλες μεταφράζονται σε κίνδυνο τραυματισμού και υπολογίζονται τόσο για άνδρες όσο και για γυναίκες. Τα όρια για τις γυναικείες κούκλες είναι χαμηλότερα από αυτά για τις ανδρικές.
Δείτε ακόμα: EvaRID: Η κούκλα δοκιμών σύγκρουσης με γυναικείες αναλογίες
Οι κούκλες δοκιμών σύγκρουσης δεν έχουν αρκετούς τύπους
Hanna Paul: Τα τελευταία χρόνια, ο αριθμός των τύπων κούκλας έχει αυξηθεί σημαντικά. Εν μέρει λόγω των πολλών διαφορετικών τύπων συγκρούσεων που δοκιμάζονται. Η Mercedes-Benz έχει πάνω από 120 κούκλες με διάφορα μεγέθη και βάρη. Από μωρά που ζυγίζουν μόλις 3,5 κιλά, σε παιδιά και εφήβους διάφορων ηλικιών μέχρι γυναίκες και πιο βαριές κούκλες με ανδρικά πρώτυπα. Υπάρχουν επίσης διαφορετικοί τύποι για μετωπικές, πλευρικές και οπίσθιες συγκρούσεις. Ο τύπος για κάθε είδος δοκιμής καθορίζεται από τις προδιαγραφές που ορίζονται με νόμους. Όπως ορίζονται και τα ρούχα τους. Η τεχνολογία των ανθρωποειδών σύγκρουσης βρίσκεται αυτή τη στιγμή υπό γενικευμένη αλλαγή. Η προηγμένη κούκλα THOR αντικαθιστά την κούκλα Hybrid III που χρησιμοποιείται από το 1986.
Όμως η μάρκα αναπτύσσει κούκλες Human Body Models (HBM) που αντιπροσωπεύουν καλύτερα την ανθρώπινη ανατομία, με οστά, μυς και όργανα. Αυτές επιτρέπουν στους ερευνητές να αξιολογήσουν τον πραγματικό τύπο τραυματισμού που είναι πιθανό να υποστεί μέρος του σώματος. Όχι μόνο την σοβαρότητα του.
Οι έγκυες είναι λιγότερο προστατευμένες
Hanna Paul: Πρόσφατη μελέτη του ADAC έδειξε ότι οι κανονικές ζώνες ασφαλείας τριών σημείων προστατεύουν καλά τόσο τις έγκυες γυναίκες όσο και τα έμβρυα σε περίπτωση ατυχήματος. Αρκεί να χρησιμοποιούνται και να φορούνται σωστά.
Οι προσομοιώσεις θα αντικαταστήσουν τις φυσικές δοκιμές σύγκρουσης
Hanna Paul: Είναι αλήθεια ότι η τεχνολογία μπορεί να μειώσει σημαντικά τον αριθμό των δοκιμών με ολόκληρα οχήματα. Ωστόσο, υπάρχουν αρκετοί λόγοι για τους οποίους οι δοκιμές σύγκρουσης είναι απαραίτητες. Και φυσικά απαιτούνται από το νόμο. Στις δοκιμές με ολόκληρα οχήματα μπορούν να χρησιμοποιηθούν αισθητήρες και να δώσουν ολοκληρωμένη και καλύτερη εικόνα για το πώς αναπτύσσεται μια σύγκρουση και πώς συμπεριφέρονται οι κούκλες.