Ένα αυτοκίνητο δεν είναι απλώς μια ευκολία ή και ένα μέσο μεταφοράς σε μεγάλες αποστάσεις. Για τους περισσότερους ανθρώπους σε όλο τον κόσμο, το αυτοκίνητο είναι και ελευθερία. Τίποτα δεν άλλαξε τόσο δραστικά τον κόσμο όπως το αυτοκίνητο. Ας δούμε και τα 20 πιο σημαντικά μέχρι το 1980, που άλλαξαν τον κόσμο.
1. Ford Model T 1908
Το αυτοκίνητο κυκλοφόρησε το 1908 και ήταν άβολο στην οδήγηση ακόμη και με τα πρότυπα της εποχής. Αλλά η επανάσταση ήταν ο τρόπος με τον οποίο και κατασκευάστηκε. Δηλαδή σε μαζική παραγωγή και σε μια γραμμή συναρμολόγησης ενός αυτοκινήτου και σε ένα μόνο χρώμα. Το μαύρο. Σύντομα και τα μισά από όλα τα αυτοκίνητα που πωλήθηκαν στις ΗΠΑ ήταν Model T. Κατασκευασμένο σε 12 χώρες και σε τέσσερις ηπείρους και σε αριθμούς που ανέρχονται συνολικά σε 15 εκατομμύρια.
2. Cadillac Type 53 1916
Αντικατέστησε το Type 51, που διέθετε και τον πρωτοποριακό κινητήρα L-head, τον πρώτο V8 μαζικής παραγωγής στον κόσμο. Αλλά ενώ προηγουμένως τα πρώτα αυτοκίνητα λειτουργούσαν με μοχλούς, χειρολαβές και πεντάλ, η Cadillac είχε μοχλό ταχυτήτων, αλλα και χειρόφρενο ανάμεσα στα μπροστινά καθίσματα. Όπως και τρία πεντάλ για τον συμπλέκτη, το φρένο και το γκάζι. Είχε επίσης και μια ηλεκτρική μίζα ζωτικής σημασίας, καθώς η χειροκίνητη και με μανιβέλα μίζα ενός οκτακύλινδρου κινητήρα, θα ήταν ιδιαίτερα κουραστική και σίγουρα επικίνδυνη .
3. Lancia Lambda 1922
Το Ιταλικό αυτοκίνητο διέθετε πρωτοποριακές καινοτομίες για την εποχή, όπως ανεξάρτητη ανάρτηση και μονοκόκ κατασκευή, ενώ είχε επίσης και κινητήρα σε διάταξη V.
4. BMW 328 1936
Η BMW έχτισε τη φήμη της ξεκινώντας απο αυτό το μοντέλο. Η προσοχή στη λεπτομέρεια ήταν και το σύνθημα του 328, με το οποίο ένα όμορφο roadster, έγινε και ένα από τα πιο σεβαστά προπολεμικά αυτοκίνητα. Η έξυπνη δουλειά της κυλινδροκεφαλής και η αεροδυναμική παγκόσμιας κλάσης, αλλά και η αυστηρή προσοχή στην εξοικονόμηση βάρους. Δημιούργησαν ένα αυτοκίνητο που ήταν ελαφρύ και διασκεδαστικό και ικανό να φτάνει τα 160 χλμ/ώρα, με χωρητικότητα κινητήρα μόλις 2 λίτρων.
5. Volkswagen Type 1 1938
Το γνωρίζουμε καλύτερα και ως «σκαθάρι». Παραγγέλθηκε από τον Χίτλερ, σχεδιάστηκε από τον Φέρντιναντ Πόρσε και πρωταγωνίστησε σε πάρα πολλές ταινίες ως «Herbie». Ενώ περίπου 65 χρόνια μετά και το πρώτο αυτοκίνητο, είχαν κατασκευαστεί πάνω από 21 εκατομμύρια «σκαταβαίοι».
6. Willys MB 1941
Πολλά αυτοκίνητα με την αντισυμβατικότητα και την καινοτομία ή την πρωτοτυπία τους, έχουν εμπνεύσει δεόντως και άλλους. Ίσως και με μοναδικό τρόπο, διέθετε τόσο τον σπαρτιατικό σκοπό μιας πολεμικής μηχανής, όσο και τις ασυνήθιστες ιδιότητες της διασκέδασης και της ελευθερίας, αλλά και της απόδρασης.
7. Jaguar XK120 1948
Μια νέα εταιρεία με νέο όνομα κάνει ξαφνικά την εμφάνισή της και με ένα νέο αυτοκίνητο. Έχει έναν ολοκαίνουργιο με διπλό εκκεντροφόρο 6 κύλινδρο διαμήκη κινητήρα και πάει γρήγορα: 190 χλμ/ώρα. Σε μια εποχή που τα περισσότερα αυτοκίνητα στο δρόμο δυσκολεύονται και να φτάσουν τη μισή ταχύτητα. Αυτή ήταν και η πρόταση της Jaguar XK120 και το 1948, ήταν αναμφισβήτητα το πιο επιθυμητό αυτοκίνητο.
8. Land Rover 1948
Ένα αυτοκίνητο κατασκευασμένο και με αμάξωμα αλουμινίου, επειδή υπήρχαν πολλά σκραπ μετά τον πόλεμο και διαμορφωμένο έτσι, ώστε να έχει όσο το δυνατόν λιγότερες καμπύλες. Για εξοικονόμηση κόστους και εργαλείων και είχε ως αποτέλεσμα μια διάρκεια ζωής σχεδόν 70 ετών. Αποτελούσε το πιο καθοριστικό off-roader, που έκανε και τα περισσότερα για να σώσει ζωές σε μακρινά και απρόσιτα μέρη του πλανήτη, από οποιοδήποτε άλλο αυτοκίνητο.
9. Mercedes-Benz 300SL 1954
Ελαφρύ και όμορφο, με τις χαρακτηριστικές πόρτες του gullwing, ενώ και η αεροδυναμική του και ο κινητήρας των 3 λίτρων με άμεσο ψεκασμό και 220 ίππους, ήταν κυριολεκτικά δεκαετίες μπροστά από την εποχή του. Με την τελική του ταχύτητα στα 225 χλμ/ώρα, να έχει βγει φαινομενικά κατευθείαν από ταινία επιστημονικής φαντασίας.
10. Citroën DS 1955
Ήταν λαμπρό και με την επαναστατική υδροπνευματική ανάρτησή του, πρωτοπόρο και καινοτόμο, ιδιαίτερα άνετο, αλλά και αρκετά όμορφο Έτσι ώστε να θεωρείται δίκαια ένα έργο τέχνης από μόνο του. Τόσο καλό πράγματι, που 60 χρόνια και μετά τη γέννησή του, η Citroen μετέτρεψε το όνομα και σε δικό της εμπορικό σήμα.
11. Toyota Crown 1957
To Crown ήταν και το πρώτο Ιαπωνικό αυτοκίνητο που πουλήθηκε στις ΗΠΑ. Όμως, έχοντας και την αίσθηση ότι τα κόμπακτ αυτοκίνητα όπως το Crown ήταν και η προοπτική του μέλλοντος της Αμερικής, οι Αμερικανικές αυτοκινητοβιομηχανίες άρχισαν να φτιάχνουν και τα δικά τους συμπαγή αυτοκίνητα.
12. Fiat 500 1957
Το 500ράκι της Fiat, ήταν και η απόλυτη εξέλιξη της νέας φιλοσοφίας των μικρών αυτοκινήτων της εποχής. Μπορεί να ήταν μικροσκοπικό και φθηνό, αλλά τα καλύτερα μυαλά της Ιταλίας ήταν πίσω από αυτό, αφού και αυτό το εμβληματικό σχήμα, ήταν έργο του Dante Giacosa. Και ο μικρός δικύλινδρος κινητήρας του, ήταν του σχεδιαστή κινητήρων της Ferrari F1 Aurelio Lampredi .
13. Trabant 1957
Το ανατολικογερμανικό Trabant, διέθετε και αξιόπιστη κινητικότητα όσο και χρηστικότητα. Ήταν ο δικός τους «σκαραβαίος», το αμάξι του λαού, λίγο πριν εμφανιστεί και στη σκηνή το Lada 2105. Επίσης ήταν και πολύ ανθεκτικό, αφού τα μέρη του αμαξώματος απο Duroplast, το έκαναν ιδιαίτερα περιζήτητο από τους Ανατολικογερμανούς. Κατασκευάστηκαν περίπου 3,7 εκατομμύρια.
14. Morris Mini Minor 1959
Το μίνι του σχεδιαστή Αλέκου Ισιγόνη, έκανε άριστη χρήση του περιορισμένου χώρου από οποιοδήποτε άλλο αυτοκίνητο στην ιστορία. Δεν ήταν σε καμία περίπτωση και το πρώτο αυτοκίνητο με κίνηση στους μπροστινούς τροχούς, αλλά ήταν το πρώτο που τελειοποίησε και αυτή την τεχνολογία. Ξεκινώντας έτσι μια επανάσταση, που άλλαξε τον τρόπο σχεδίασης σχεδόν όλων των κόμπακτ μικρών αυτοκινήτων.
15. Ford Mustang 1964
Το αυθεντικό «Pony Car» και με την μεγαλύτερη επιρροή στην αμερικανική σκηνή «μυϊκών» αυτοκινήτων, ακόμη και απο την Corvette. Απίστευτα βολικό και καλύτερο στην οδήγηση από οποιοδήποτε αυτοκίνητο των Η.Π.Α. που κατασκευάστηκε μέχρι και εκείνη την εποχή. Και το σημαντικότερο, ήταν ένα ιδανικό πρότζεκτ για μετατροπές. Ένας σωστός θρύλος.
16. Lamborghini Miura 1966
Η Lamborghini Miura ‘ισως και να είναι το καλύτερο σπορ αυτοκίνητο που βγήκε ποτέ στην παραγωγή. Αλλά ήταν και κάτι περισσότερο από ένα όμορφο supercar, αφού τοποθετώντας τον θηριώδη κινητήρα V12 των 4 λίτρων πίσω από τον οδηγό, ήταν επίσης και μια επανάσταση. Που άλλαξε τον τρόπο σχεδίασης αυτών των «επικών» αυτοκινήτων.
17. Range Rover 1970
Δεν υπήρχε κανένα SUV μεγαλύτερης προβολής, από το αρχικό Land Rover. Το Range Rover έδειξε ότι ήταν δυνατό όχι μόνο να είναι ιδανικό και αποτελεσματικό στη λάσπη, το χιόνι και την άμμο, αλλά και οι επιβάτες του να αισθάνονται άνετα και «χλιδάτα».
18. Porsche 911 Turbo 1974
Ήταν η Porsche που τελειοποίησε την τεχνολογία του τούρμπο για πρώτη φορά σε αυτοκίνητο παραγωγής. Αυτό έδειξε να το καταφέρνει και μέσα απο τους αγώνες. Με την Porsche 917/30 των 1100 ίππων. Η οποία το 1973, κέρδισε όλους τους αγώνες. Το 1974, η 911 Turbo, έφερε και την καινοτομία στην τεχνολογία τούρμπο, που εξελίσσεται μέχρι και σήμερα
19. Volkswagen Golf GTi 1975
Ήταν το Golf που έγινε το αρχέτυπο GTI και στη συνέχεια δημιούργησε και ένα ολόκληρο «κίνημα» στην αυτοκινητοβιομηχανία. Και ήταν τόσο απλό: ένας ελαφρά μεγαλύτερος κινητήρας, λίγη σφικτότερη ανάρτηση και μια ελαφρώς επιθετική εμφάνιση .
20. Audi Quattro 1980
Το Quattro με την τετρακίνηση, έδειξε ότι μπορεί και να διευρύνει την ικανότητα των αυτοκινήτων να παραμένουν στο δρόμο. Παρέχοντας υψηλά επίπεδα πρόσφυσης σε ένα αυτοκίνητο επιδόσεων. Δημιούργησε έναν θρύλο στον οποίο η Audi οφείλει πολύ και απο το πρεστίζ της μέχρι σήμερα.