Τι να πρωτογράψει κανείς για αυτό το fun to drive καυτό Γαλλικό χάτσμπακ, το Peugeot 106 1.6 Rallye 16V. Σημείο αναφοράς σε στρίψιμο και κράτημα, με οδική συμπεριφορά για αντιγραφή και σεμινάριο. Τόσο στην «σπαρτιάτικη» έκδοση Rallye, όσο και στην «χλιδάτη» GTI.
Απέναντι απο τον Γάλλο, στέκονταν ανταγωνιστικά τα: Citroen Saxo Vts, Opel Corsa C Gsi, Renault Clio 2 1,6 16v. Αλλά και τα VW Polo GTI, Fiat Punto Gt και Seat Ibiza 2 16V. Μπορεί o 1600άρης, 16 βάλβιδος κινητήρας του, να μην είχε το ξέφρενο ξέσπασμα του αντίστοιχου V-tec της Honda εκείνης της εποχής. Αλλά μετά τις 4.500 σ.α.λ, έχανες την βελόνα στο στροφόμετρο, μέχρι βαθιά στο κόφτη, γράφοντας ζηλευτές επιδόσεις απο στάση και όχι μόνο.
Προσωπικά θεωρώ, ότι το προηγούμενο 8 βάλβιδο 106 των 1600 κ.εκ, ήταν πιο ομοιογενές και ροπάτο. Ενώ μου άρεσε περισσότερο για την απόκριση στο γκάζι, την αμμεσότητα και την σπιρτάδα του κινητήρα του. Αλλά το 16βάλβιδο καπάκι που «φόρεσε» στη συνέχεια ο ίδιος, με τον κωδικό NFX -TU5J4 κινητήρας, φανέρωσε την κρυμμένη δύναμη του.
Μηχανικά
Παρόλη την υποτετράγωνη δομή του (78,5 mm x 82 mm) για καλύτερη ροπή, αυτή εμφανιζόταν σχετικά ψηλά στις 5.200 σ.α.λ με 14,5 κιλά. Ο 1.587 κ.έκ, 4 κύλινδρος σε σειρά κινητήρας, με την συμπίεση στο 10,8:1 διέθετε έμμεση εγχυση ψεκασμού πολλαπλών σημείων. Και απέδιδε 120 άλογα αρκετά ψηλά στις 6.600 σ.α.λ., με τον κόφτη να επεμβαίνει στις 7.200 σ.α.λ.
Το αντίστοιχο 8 βάλβιδο μικρότερο «αδελφάκι» του, είχε λίγο μικρότερη συμπίεση στο 10,2:1, ενώ απέδιδε 103 άλογα στις 6.200 σ.α.λ. Αλλά απέδιδε αρκετά χαμηλότερα την ροπή των 13,2 κιλών, στις 3.500 σ.α.λ.
Επιδόσεις
Το Peugeot 106 Rallye 16V, ζύγιζε 925 κιλά (870 για το 8V) και είχε 7,9 κιλά ανά ίππο. Έκανε με το κοντής κλιμάκωσης 5άρι σασμάν, τα 0 -100 σε 8,3”, το τετρακοσάρι σε 16” και το χιλιόμετρο σε 29,6”. Τιμές παραπάνω απο αξιοσημείωτες για την εποχή. Στις ενδιάμεσες επιταχύνσεις (ρεμπρίζ) με τέταρτη ταχύτητα, το 16V Peugeot, ήθελε για τα 80-120 μόλις 9,2”. Τέλος η τελική του ταχύτητα άγγιζε τα 205 χλμ/ώρα.
Τον ίδιο κινητήρα «πασπαρτού», μοιράζονταν εκτός απο τα Rallye και GTI και το «ομόσταυλο» Citroen Saxo VTS. Απο τον όμιλο της PSA, που κατασκευάστηκαν απο το 1994 έως και το 2003. Τα φρένα με αεριζόμενους δίσκους μπροστά των 254 χλστ και απλούς μασίφ πίσω ήταν ακούραστα, αποτελεσματικά και με γραμμική αίσθηση.
Οι ζάντες ήταν 14άρες σιδερένιες και 6άρες στο φάρδος, στην έκδοση Rallye και αλουμινένιες της Peugeot στην έκδοση GTI. Ενώ φορούσαν ελαστικά σε διαστάσεις 185/55. Στην υπόλοπη ευρώπη εκτός της έκδοσης Rallye, το αυτοκίνητο ονομαζόταν 106 S16. Οι κλειστές διαδρομές με έντονες στροφές, ήταν αναμφιβήτητα το φόρτε του!
Εργαλείο» αδρεναλίνης
Το αυτοκίνητο μεγαλούργησε στα χέρια εκατοντάδων οδηγών, παίρνοντας αμέτρητες διακρίσεις, στις κατηγορίες Ν2 και Α6 στους ασφάλτινους αγώνες. Τόσο στην Ελλάδα όσο και στην Ευρώπη, αποτελώντας επίσης πραγματικό «σχολείο» για την μύηση νέων στην «αρρένα»!
Το 1600άρι Rallye με 8 ή 16 βαλβίδες, αγαπήθηκε με μανία όπως και στις προηγούμενες εκδόσεις του «καρμπυρατεράτου» 205 rallye αλλά και του 106 1.3 Rallye. Για την απλότητα του, τον στριφτερό του χαρακτήρα, τα «γκάζια» του, καθώς και για τις άπειρες δυνατότητες μετατροπής του κινητήρα του. Στη 16βάλβιδη έκδοση δε, οι βελτιωτές έκαναν «παπάδες» με ατμοσφαιρικές ή ακόμα και με τούρμπο αναβαθμίσεις, βγάζοντας άλογα «παράλογα»!
Συνοψίζοντας
Το 106 rallye 16V, για μένα ήταν το τελευταίο καθαρόαιμο GTI. Μετά απο αυτό, ήρθαν τα υποπλαίσια, τα ηλεκτρονικά βοηθήματα και οι υπόλοιπες άχρωμες ανέσεις. Και τα αυτοκίνητα αυτής της κατηγορίας, έγιναν «μελάτα» και άγευστα, σε ότι αφορά την οδική τους συμπεριφορά.
Τα Peugeot εκείνης της εποχής, τα «φορούσες», με το αυτοκίνητο να στρίβει με τη σκέψη σαν τρένο. Ενώ έκανε με «χειρουργική» ακρίβεια, αυτό που του ζητούσες στις στροφές. Σηκώνοντας συνήθως επιδεικτικά, τον πίσω εσωτερικό του τροχό και επιταχύνοντας ακαριαία στην έξοδο της στροφής.
Ένα κάρτ για μεγάλα παιδιά! Είμαι ευτυχής που κατάφερα να οδηγήσω όλη την γκάμα των Rallye, που μετά το 2003 μόνο κατα το όνομα λέγονται Rallye και όχι GT όπως θα τους ταίριαζε!