100άρα βενζίνη, έχουν ανάγκη συνήθως, μόνο οι αναβαθμισμένοι κινητήρες, ατμοσφαιρικοί ή και τούρμπο. Οταν δηλαδή η σχέση συμπίεσης για ατμοσφαιρικους κινητήρες, υπερβαίνει το οριακό 10,5:1 και πάνω, είναι αναγκαία τα περισσότερα οκτανια. Για να μην έχουμε το φαινόμενο της προανάφλεξης “πειράκια”, με την φθορά και καταστροφή των εμβολων στην πορεία χρήσης.
Καμμία διαφορά στην απόδοση του μοτέρ δεν θα καταλάβει ο ιδιοκτήτης ενός καθημερινού αυτοκινήτου με την χρήση 100αρας. Το αυτοκινητο του ειναι “χρονισμενο” να δουλεύει διχως προβλήματα με την χρήση βενζίνης 95 και 98 οκτανίων.
Στην prive τώρα κατηγορία βελτιωμένων απο το εργοστάσιο supercars, με υψηλή συμπίεση αρκετά πάνω apo to 11,0:1. Σε περίπτωση που ανιχνευθεί βενζίνη λιγότερων οκτανίων, συχνά ενεργοποιείται αυτόματα η λειτουργία «safe» και ασφαλώς μειώνεται η απόδοση για να μην καταστραφεί ο κινητήρας.
Όσο υψηλότερος είναι ο αριθμός των οκτανίων, τόσο μεγαλύτερη είναι και η πίεση που μπορεί να δεχτεί το μείγμα. Πριν εμφανιστούν τα λεγόμενα «πειράκια», που αλλοιώνουν το «συγχρονισμό» του κινητήρα και όχι μόνο.
Όλοι ή σχεδόν όλοι οι κινητήρες, έχουν πλέον ασθητήρα προαναφλέξεων (knock sensor). Που προσαρμόζει την λειτουργία του κινητήρα στον βαθμό οκτανίων του καυσίμου. Ακόμα και αν βάλεις 95άρα σε μοτέρ που θέλει 100άρα βενζίνη, αυτό θα ρίξει την συμπίεση και φυσικά την απόδοση. Φυσικά ουτε λόγος για το ανάποδο. Το καλύτερο που έχουμε να κάνουμε είναι να βάζουμε καύσιμα καλής ποιότητας, με τις προδιαγραφές που ορίζει ο κατασκευαστής.
Οκτάνιο αυτός ο άγνωστος!
Για τη μέτρηση του αριθμού οκτανίων της βενζίνης, χρησιμοποιούνται ειδικοί μονοκύλινδροι κινητήρες εσωτερικής καύσης. Με δυνατότητα μεταβολής της σχέσης συμπίεσης από 4:1 μέχρι 10:1. Ο αριθμός οκτανίων, είναι ένα από τα βασικότερα χαρακτηριστικά της βενζίνης. Όπως η πτητικότητα, το ιξώδες και η ειδική της βαρύτητα. Αποτυπώνει χημικά, την κατ’ όγκο περιεκτικότητα ισοοκτανίου σε ένα μείγμα με επτάνιο.
100άρα βενζίνη: Συνοψίζοντας
Σε ένα ατμοσφαιρικό μοτερ με κανονική συμπίεση,που δεν χτυπάει πειράκια με απλή αμόλυβδη, το να βάλεις 100αρα δεν έχει νόημα. Καθώς όσο αβάνς ήταν να δώσει το έδωσε. Αντίθετα, σε ατμοσφαιρικό μοτερ με υψηλή συμπίεση, η χρήση 100αρας έχει οφέλη καθώς δίνει περισσότερο αβάνς και κάποια παραπάνω άλογα.
Στους turbo κινητήρες δε, η χρήση 100αρας σε κάθε περίπτωση δίνει αρκετά περισσότερο αβάνς. Και αρκετά παραπάνω άλογα. Αυτό συμβαίνει διότι με τις συμπιέσεις που δουλεύουν τα σύγχρονα turbo μοτερ, δεν υπάρχει περίπτωση να πιάσεις το μέγιστο αβάνς με απλή αμόλυβδη.
Επίσης, στους κινητήρες αυτούς έχεις χαμηλότερη κατανάλωση, καθώς η 100αρα είναι ανθεκτικότερο καύσιμο απο την απλή. Συνεπώς δεν χρειάζεται τόσο πλούσιο μείγμα για μην χτυπάει πειράκια το αυτοκίνητο. Καλές βόλτες!