Αυτό το στοιχείο είναι βασικό για τα EVs τον χειμώνα

Χάνουν πράγματι τα EVs αυτονομία τον χειμώνα; πόσο επηρεάζει το κρύο τις μπαταρίες και ποιος ο ρόλος της αντλίας θερμότητας;

Ακούστε το άρθρο

Η σκέψη της μετάβασης σε ένα ηλεκτρικό αυτοκίνητο, συχνά συνοδεύεται από εύλογες ανησυχίες, με κυριότερη την απόδοση σε χαμηλές θερμοκρασίες. Ο χειμώνας παραμένει για πολλούς οδηγούς το «τεστ αντοχής» της ηλεκτροκίνησης, καθώς είναι γνωστό ότι το κρύο επηρεάζει αρνητικά την αυτονομία. Πόσο όμως σοβαρό είναι αυτό το φαινόμενο στην πράξη και ποιοι παράγοντες καθορίζουν τις απώλειες; Σύμφωνα με πρόσφατη ανάλυση της Recurrent, μιας εταιρείας που ειδικεύεται στη μελέτη δεδομένων μπαταριών ηλεκτρικών οχημάτων, η απάντηση δεν είναι μονοδιάστατη. Όλα τα EVs, χάνουν μέρος της αυτονομίας τους τον χειμώνα, όμως η έκταση αυτής της απώλειας διαφέρει αισθητά από μοντέλο σε μοντέλο – και σε μεγάλο βαθμό εξαρτάται από ένα κρίσιμο εξάρτημα: την αντλία θερμότητας.

Πόση αυτονομία χάνουν τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα στο κρύο;

Τα δεδομένα της Recurrent δείχνουν ότι, κατά μέσο όρο, τα ηλεκτρικά οχήματα διατηρούν περίπου το 78% της ονομαστικής τους αυτονομίας, σε παγωμένες συνθήκες. Με απλά λόγια, ένα ηλεκτρικό αυτοκίνητο που προσφέρει 480 χιλιόμετρα αυτονομίας σε ήπιες θερμοκρασίες, τον χειμώνα ενδέχεται να περιοριστεί κοντά στα 370–380 χιλιόμετρα. Αν και αυτή η μείωση δεν είναι αμελητέα, δεν ισχύει το ίδιο για όλα τα μοντέλα. Η μελέτη, η οποία ανέλυσε 34 σύγχρονα ηλεκτρικά αυτοκίνητα, κατέγραψε μεγάλες αποκλίσεις: το πιο αποδοτικό μοντέλο διατηρούσε έως και το 88% της αυτονομίας του στους 0°C, ενώ το λιγότερο αποδοτικό έπεφτε στο 69%. Αυτή η διαφορά δεν είναι τυχαία και σχετίζεται άμεσα με την τεχνολογία θέρμανσης, τη χημεία της μπαταρίας και τη συνολική ενεργειακή απόδοση του οχήματος.

Αντλία θερμότητας: Ο καθοριστικός παράγοντας

Σε αντίθεση με τα απλά συστήματα ηλεκτρικής θέρμανσης που καταναλώνουν απευθείας ενέργεια από την μπαταρία, η αντλία θερμότητας λειτουργεί πολύ πιο αποδοτικά. Αντλεί θερμότητα από τον εξωτερικό αέρα – ακόμη και σε θερμοκρασίες κάτω από το μηδέν – και τη μεταφέρει στην καμπίνα των επιβατών. Το πλεονέκτημά της είναι εντυπωσιακό: απαιτεί έως και τρεις φορές λιγότερη ενέργεια, σε σύγκριση με τη συμβατική ηλεκτρική θέρμανση. Έτσι, περιορίζεται η κατανάλωση ρεύματος και διατηρείται μεγαλύτερο ποσοστό αυτονομίας.

Παράλληλα, η αντλία θερμότητας λειτουργεί και αντίστροφα το καλοκαίρι, αποβάλλοντας τη θερμότητα από το εσωτερικό του αυτοκινήτου προς το περιβάλλον, με αποτέλεσμα πιο αποδοτικό κλιματισμό. Σε μοντέλα όπως το Kia EV6, η χρήση θέρμανσης ή κλιματισμού μπορεί να επηρεάσει την αυτονομία κατά 15 έως 20 χιλιόμετρα, κάτι που δείχνει πόσο σημαντικός είναι ο ρόλος της συγκεκριμένης τεχνολογίας.

Τι άλλο επηρεάζει την απόδοση τον χειμώνα;

Η αντλία θερμότητας δεν είναι ο μόνος παράγοντας. Υπάρχουν και άλλες παράμετροι που παίζουν καθοριστικό ρόλο στη χειμερινή απόδοση ενός ηλεκτρικού αυτοκινήτου:

  • Χημεία μπαταρίας: Οι μπαταρίες LFP (λιθίου-σιδήρου φωσφορικού) είναι πιο ευαίσθητες στο κρύο, σε σχέση με τις NCM (νικελίου-κοβαλτίου-μαγγανίου).

  • Θερμική διαχείριση: Τα συστήματα προθέρμανσης της μπαταρίας, βοηθούν στη διατήρηση της ιδανικής θερμοκρασίας λειτουργίας, μειώνοντας τις απώλειες.

  • Στυλ οδήγησης: Η επιθετική οδήγηση, αυξάνει σημαντικά την κατανάλωση, ειδικά σε χαμηλές θερμοκρασίες.

  • Προθέρμανση κατά τη φόρτιση: Η θέρμανση της καμπίνας ενώ το όχημα είναι συνδεδεμένο στο ρεύμα, μειώνει την κατανάλωση εν κινήσει.

  • Πίεση ελαστικών: Το κρύο μειώνει φυσικά την πίεση, αυξάνοντας την αντίσταση κύλισης και την κατανάλωση.

  • Βοηθητικός εξοπλισμός: Θερμαινόμενα καθίσματα και τιμόνι καταναλώνουν λιγότερη ενέργεια, από τη γενική θέρμανση της καμπίνας.

Ο σωστός προγραμματισμός κάνει τη διαφορά

Τον χειμώνα, ο σωστός σχεδιασμός των διαδρομών, γίνεται ακόμη πιο σημαντικός. Παρότι τα δίκτυα ταχυφόρτισης αναπτύσσονται με γρήγορους ρυθμούς, είναι συνετό να προβλέπεται επιπλέον χρόνος, για μεγάλα ταξίδια. Ευτυχώς, τα περισσότερα σύγχρονα ηλεκτρικά αυτοκίνητα, διαθέτουν έξυπνα συστήματα πλοήγησης, που λαμβάνουν υπόψη τις καιρικές συνθήκες, την πραγματική κατανάλωση και τις διαθέσιμες στάσεις φόρτισης.

Συμπέρασμα

Αν ζείτε σε περιοχή με βαρύ χειμώνα και σκέφτεστε την αγορά ηλεκτρικού αυτοκινήτου, η παρουσία αντλίας θερμότητας, θα πρέπει να αποτελεί βασικό κριτήριο επιλογής. Πρόκειται για μια τεχνολογία που πλέον γίνεται ολοένα και πιο διαδεδομένη και έχει αλλάξει ουσιαστικά την καθημερινή χρήση των ηλεκτρικών οχημάτων. Με τη σωστή τεχνολογία και λίγη προσαρμογή στην οδήγηση, η μειωμένη αυτονομία τον χειμώνα μετατρέπεται σε μια διαχειρίσιμη ιδιαιτερότητα – όχι σε λόγο αποφυγής της ηλεκτροκίνησης.

Πηγή: rouleur-electrique.fr