Η ευρωπαϊκή αγορά ηλεκτρικών αυτοκινήτων, κατέγραψε σημαντική άνοδο τον Οκτώβριο, με 173.173 νέα ηλεκτρικά αυτοκίνητα (BEV) να πωλούνται στις χώρες της ΕΕ. Σύμφωνα με τα στοιχεία της ACEA, αυτό μεταφράζεται σε αύξηση 38,6% σε σχέση με τον ίδιο μήνα του 2023. Παρόλα αυτά, η εικόνα δεν είναι ομοιόμορφη σε όλες τις χώρες και τους κατασκευαστές – και αυτό αποκαλύπτει ενδιαφέρουσες ανισορροπίες.
Συνολικά, στις ευρωπαϊκές αγορές σημειώθηκαν 916.609 νέες πωλήσεις σε όλα τα συστήματα κίνησης, με τα BEV να καταλαμβάνουν μερίδιο 18,9%. Στην ευρύτερη Ευρώπη (συμπερ. UK & EFTA) πωλήθηκαν 225.399 ηλεκτρικά αυτοκίνητα, καταγράφοντας ανάπτυξη 32,9% και μερίδιο 20,6%.
Ωστόσο, το μεγαλύτερο μέρος των πωλήσεων επικεντρώνεται σε λίγες χώρες: Γερμανία, Βέλγιο, Ολλανδία και Γαλλία, οι οποίες συνδυαστικά συγκεντρώνουν το 65% όλων των BEV. Η Γερμανία διατηρεί την πρωτιά με 52.425 νέα ηλεκτρικά οχήματα, ακολουθούμενη από τη Γαλλία (34.108) και το Ηνωμένο Βασίλειο (36.830), το οποίο όμως καταγράφεται εκτός ΕΕ.
Οι μειώσεις περιορίζονται κυρίως σε μικρές αγορές. Η Εσθονία είδε μόνο 77 πωλήσεις, με πτώση 35,3%. Η Μάλτα υποχώρησε κατά 34%, ενώ η Ελλάδα σημείωσε 799 νέα BEV, παρουσιάζοντας μείωση 13% σε σχέση με τον Οκτώβριο 2023. Σε μεγαλύτερες αγορές, όπως η Σουηδία και το Βέλγιο, οι απώλειες ήταν οριακές.
Ραγδαία Ανάπτυξη στην Ανατολική Ευρώπη
Η πιο εντυπωσιακή εικόνα ωστόσο προέρχεται από την Ανατολική Ευρώπη, όπου χώρες όπως η Πολωνία, Σλοβενία και Σλοβακία σημειώνουν εκρηκτική άνοδο:
-
Πολωνία: 4.812 νέα BEV (+319,9%)
-
Σλοβενία: 687 πωλήσεις (+208,1%)
-
Σλοβακία: 403 πωλήσεις (+125,1%)
Ανάπτυξη πάνω από τον μέσο όρο σημειώθηκε και στη Βουλγαρία (+84,6%), Ρουμανία (+80,4%) και Κροατία (+69,6%).
Από την αρχή του έτους μέχρι και τον Οκτώβριο, οι πωλήσεις BEV στην ΕΕ φτάνουν τα 1.473.447 οχήματα, με συνολικό μερίδιο αγοράς 16,4%. Στην Ευρώπη συνολικά, ο αριθμός αυτός αγγίζει τα 2,02 εκατομμύρια, με μερίδιο 18,3%.
Παρά την αύξηση 25,7% στα BEV, η ACEA θεωρεί πως η πρόοδος είναι ακόμη ανεπαρκής για το επίπεδο της ενεργειακής μετάβασης.
Η άνοδος των υβριδικών και η υποχώρηση βενζίνης–ντίζελ
Την ίδια στιγμή, η αγορά στρέφεται όλο και περισσότερο προς τα υβριδικά:
-
Τα PHEV καταγράφουν τη μεγαλύτερη άνοδο όλων των τεχνολογιών στην ΕΕ: +43,2% τον Οκτώβριο.
-
Τα υβριδικά συνολικά μετρούν 316.068 πωλήσεις τον ίδιο μήνα και 3,11 εκατομμύρια από την αρχή του έτους, αποτελώντας τη μεγαλύτερη κατηγορία.
Η ACEA όμως επισημαίνει ότι τα στατιστικά είναι παραπλανητικά, αφού στην κατηγορία υβριδικά, συμπεριλαμβάνονται και τα mild hybrid, τα οποία λειτουργούν κυρίως ως οχήματα εσωτερικής καύσης, με ελάχιστη ηλεκτρική υποστήριξη.
Οι Κατασκευαστές: Volkswagen στην κορυφή – Tesla υπό πίεση
Στο επίπεδο των ομίλων, η Volkswagen Group παραμένει στην κορυφή με 264.069 πωλήσεις (+7,9%), ενώ η μάρκα Volkswagen καταγράφει 105.408 οχήματα (+5,9%). Ωστόσο, αυτά τα νούμερα περιλαμβάνουν και μη ηλεκτρικά οχήματα.
Η μεγάλη προσοχή στρέφεται στην Tesla, η οποία περνά πιο «αδύναμη» περίοδο. Ο Οκτώβριος, ως πρώτος μήνας τριμήνου, είναι παραδοσιακά χαμηλός για την εταιρεία. Έτσι, μετά τα 25.656 νέα Tesla του Σεπτεμβρίου, τον Οκτώβριο πωλήθηκαν μόνο 5.647 οχήματα. Αυτό αντιστοιχεί σε πτώση 48% σε σχέση με πέρυσι.
Από την αρχή του έτους, η Tesla έχει πουλήσει 117.000 οχήματα στην ΕΕ, δηλαδή 39,2% λιγότερα από την αντίστοιχη περσινή περίοδο (192.439). Το Model Y εξακολουθεί να βρίσκεται ψηλά στις περισσότερες αγορές, αλλά η συνολική εικόνα δείχνει σημαντική υποχώρηση.
Το πώς θα εξελιχθούν οι μήνες Νοέμβριος και Δεκέμβριος θα κρίνει το τελικό αποτέλεσμα, όπως συμβαίνει κάθε χρόνο. Το 2025 όμως φαίνεται να είναι χρονιά επιβράδυνσης για την Tesla.
Πηγή: acea.auto