Η ασύρματη φόρτιση ηλεκτρικών οχημάτων έρχεται, αλλά με αργά βήματα γιατί αντιμετωπίζει προκλήσεις. Μεταξύ τους οι αργές ταχύτητες και έλλειψη χρημάτων για υποδομές. Ενώ και οι αυτοκινητοβιομηχανίες δεν ασχολούνται πολύ.
Αν για να αλλάξετε κανάλι στην τηλεόρασή σας, έπρεπε να χρησιμοποιήσετε μια συσκευή που συνδέεται με ένα καλώδιο στην οθόνη και σέρνεται στο πάτωμα του σαλονιού σας, δεν θα σας φαινόταν απαίσιο; Όμως αυτό έκαναν οι άνθρωποί όταν η Zenith έφτιαξε το πρώτο τηλεχειριστήριο του κόσμου, το «Lazy Bones», το 1950. Ίσως τόσο πρωτόγονο να μοιάζει πολλά χρόνια αργότερα αυτό που κάνουμε σήμερα. Επειδή στο μέλλον όλα δείχνουν ότι θα φορτίζουμε τα αυτοκίνητα όπως φορτίζουμε σήμερα τα τηλέφωνά μας μέσα στα σύγχρονα αυτοκίνητα. Ναι, η ασύρματη φόρτιση, όπως υπόσχεται το πρόσφατο Halcyon EV concept της Chrysler, είναι σίγουρα το μέλλον. Αλλά πόσο μακριά είναι;
Οι προκλήσεις για την ασύρματη φόρτιση ηλεκτρικών οχημάτων
Δυστυχώς, όπως εξηγεί ένα πρόσφατο άρθρο του Bloomberg, η ασύρματη φόρτιση ηλεκτρικών οχημάτων μπορεί να είναι πιο μακριά από ό, τι θα θέλαμε. Αν μιλάμε για τη μετατροπή επιφανειών των αυτοκινητοδρόμων σε περιοχές φόρτισης, αυτό είναι πολύ μακριά λόγω του τεράστιου κόστους. Κάποιες δοκιμές έχουν γίνει και υπάρχουν μερικά μικρά τμήματα δρόμων που λειτουργούν για επιλεγμένα οχήματα. Πέρυσι στις ΗΠΑ η Electreon οδήγησε ένα RAV 4 PHEV για πάνω από 100 ώρες χωρίς να αδειάσει την μπαταρία των 18 kWh. Η δοκιμή έγινε σε πίστα, επομένως ναι, η τεχνολογία υπάρχει, αλλά δεν θα είναι σύντομα διαθέσιμη.
Ένας πιο πιθανός τρόπος υιοθέτησης της ασύρματης φόρτισης σε μεγάλη κλίμακα μακροπρόθεσμα είναι στις θέσεις στάθμευσης. Αντί να πρέπει να συνδέσουμε το καλώδιο στον φορτιστή, ή να το κάνει ένα ρομπότ, όπως έδειξε η VW στην CES, απλά θα παρκάρουμε. Ίσως πρέπει να πατήσουμε ένα κουμπί στην οθόνη ή να δώσουμε μια φωνητική εντολή για να αρχίσει η φόρτιση. Η πραγματική διαδικασία φόρτισης δεν είναι διαφορετική από αυτήν που γίνεται όταν βάλουμε το τηλέφωνό μας στο σημείο ασύρματης φόρτισης στο αυτοκίνητό ή στο γραφείο μας. Το ηλεκτρικό ρεύμα περνά από ένα πηνίο στην επιφάνεια του δρόμου. Αυτό δημιουργεί ένα μαγνητικό πεδίο που παράγει ηλεκτρικό ρεύμα σε ένα δεύτερο πηνίο στο αυτοκίνητο. Και η ηλεκτρική γεμίζει τη μπαταρία.
Αργές ταχύτητες φόρτισης
Όμως η φόρτιση είναι με αργές ταχύτητες, όπως ξέρουμε από την αντίστοιχη του smartphone. Το Bloomberg εξηγεί ότι οι περισσότεροι ασύρματοι φορτιστές ηλεκτρικών οχημάτων είναι πολύ πιο αργοί από τους γρήγορους φορτιστές DC. Αυτούς δηλαδή που χρησιμοποιούν οι εταιρείες ως σημείο αναφοράς στους χρόνους φόρτισης. Όμως η Αμερικανική Hevo εργάζεται πάνω σε έναν ασύρματο γρήγορο φορτιστή 300 kW. Κάτι που δείχνει ότι υπάρχει στο μέλλον λύση για την ταχύτητα. Ένα άλλο εμπόδιο είναι το κόστος. Τόσο των υποδομών όσο και του εξοπλισμού που χρειάζεται ένα ηλεκτρικό όχημα για να φορτίσει ασύρματα. Αυτό το κόστος είναι σήμερα περίπου στα 2.500 δολάρια ανά όχημα αλλά θα πέσει τα επόμενα χρόνια.
Μερικοί κατασκευαστές αυτοκινήτων έχουν ήδη αρχίσει
Όλες αυτές οι προκλήσεις έχουν απομακρύνει τους κατασκευαστές αυτοκινήτων. Εκτός από μερικούς κινέζους και την Tesla, η οποία αγόρασε τη γερμανική εταιρεία τεχνολογίας ασύρματης φόρτισης Wiferion πέρυσι. Μάλιστα ο επικεφαλής σχεδιαστής είπε στον Jay Leno ότι η εταιρεία ασχολείται ενεργά με μια πλάκα ασύρματης φόρτισης που οι ιδιοκτήτες μπορούν να τοποθετήσουν στο πάτωμα του γκαράζ τους.
Αυτοί οι φορτιστές πάνω στο έδαφος φαίνεται ότι θα ανοίξουν τον δρόμο της ασύρματης φόρτισης. Πέρυσι, η WiTricity παρουσίασε την Halo. Μια επιφάνεια φόρτισης η οποία μπορεί να φορτίσει στα 11 kW. Πρακτικά αυτό σημαίνει ότι για κάθε μια ώρα τέτοιας φόρτισης, το αυτοκίνητο θα προσθέτει 56-64 χιλιόμετρα αυτονομίας. Ενώ ένα Tesla Model 3 θα γεμίσει την μπαταρία του σε έξι ώρες.
Θυμίζουμε ότι η BMW έκανε κάτι παρόμοιο πριν από χρόνια. Ένα δοκιμαστικό πρόγραμμα που άρχισε στη Γερμανία το 2018 και πέρασε στην Καλιφόρνια το 2019. Τότε έδωσαν σε μερικές εκατοντάδες κατόχους 530e έναν ασύρματο φορτιστή 3,2 kW που μπορούσαν να χρησιμοποιήσουν στο σπίτι τους. Για να γεμίσουν την μικρή μπαταρία των 9,2 kWh του υβριδικού τους σε 3,5 ώρες. Αν και δεν έχουμε ακούσει άλλα για αυτήν την τεχνολογία, δεν μπορούμε να πιστέψουμε ότι η BMW έχει εγκαταλείψει την ιδέα.
Ένα εμπόδιο που ξεπεράστηκε είναι, σύμφωνα με το Bloomberg, η έλλειψη τυποποίησης. Η SAE έχει ήδη καθιερώσει ένα πρότυπο για την ασύρματη φόρτιση σε ελαφρά οχήματα και αυτοκίνητα. Αυτό σημαίνει ότι έργα υποδομής είναι τώρα πολύ πιο πιθανό να πάρουν χρηματοδότηση. Και οι αυτοκινητοβιομηχανίες μπορούν να κάνουν σχέδια για την τεχνολογία στα επόμενα μας ηλεκτρικά και υβριδικά αυτοκίνητα.
Πηγή: carscoops.com