Bibendum: Το ανθρωπάκι της Michelin

Η ιστορία του εμβληματικού ευτραφούς ομοιώματος ανθρώπου, του Bibendum, που είναι η μασκότ της Michelin για 130 χρόνια.

Ακούστε το άρθρο

Η ιστορία του εμβληματικού ευτραφούς ομοιώματος ανθρώπου, του Bibendum που είναι η μασκότ της Michelin για 130 χρόνια.

Ο Bibendum, γνωστός και στα αγγλικά ως Michelin Man ή Michelin Tire Man, είναι η επίσημη μασκότ της εταιρείας ελαστικών Michelin. Ένα ανθρωποειδές πλάσμα φτιαγμένο από μια στοίβα λευκών ελαστικών. Έκανε την πρώτη του εμφάνιση στην Έκθεση Αυτοκινήτου της Λυών το 1894, στο περίπτερο των αδερφών Michelin. Ο Bibendum είναι σήμερα ένα από τα παλαιότερα εμπορικά σήματα στον κόσμο που εξακολουθεί να είναι σε χρήση. Και έχει πάρει το όνομα του από τη φράση «Nunc est bibendum» που σημαίνει «Τώρα είναι η ώρα να πιείς» από τις Ωδές του Οράτιου.

Bibendum: Το ανθρωπάκι της Michelin

Στις πρώτες του μέρες, ο Bibendum είχε εντελώς διαφορετική εμφάνιση. Που έμοιαζε κάπως ανατριχιαστική σαν μούμια. Σε αυτό παίζει ρόλο το μικρό μέγεθος κάθε δακτύλιου. Αφού εκείνη την εποχή ο κύριος όγκος των ελαστικών ήταν για ποδήλατα. Όμως και τα αυτοκίνητα είχαν τεράστιας διαμέτρου και πολύ λεπτούς τροχούς. Επιπλέον στις διαφημίσεις ο Bibendum κρατούσε ένα ποτήρι με το «Nunc est Bibendum», το οποίο ήταν γεμάτο με καρφιά και σπασμένα γυαλιά. Για να δείξει πόσο ανθεκτικά ήταν τα ελαστικά της μάρκας και ότι δεν θα τρυπήσουν τόσο εύκολα. Ενώ άλλες φορές κρατούσε ένα πούρο, για να προσελκύσει και την άρχουσα τάξη.

Βέβαια με τα χρόνια οι δακτύλιοι αύξησαν το πλάτος τους κι ο χαριτωμένος Bibendum άφησε οριστικά πίσω του το ποτήρι και το πούρο. Για λόγους πολιτικής ορθότητας.

Bibendum: Το ανθρωπάκι της Michelin

Λευκά ελαστικά;

Φυσικά προκύπτει το ερώτημα για το χρώμα του Bibendum. Αφού θεωρητικά είναι από ελαστικά, γιατί δεν είναι μαύρου χρώματος. Ο πρώτος Michelin Man του 1894 είναι λευκού χρώματος επειδή τα λάστιχα ήταν τότε γκρι-λευκά είτε είχαν ένα ελαφρύ διαφανές μπεζ χρώμα. Μετά από το 1912, που στα ελαστικά μπήκαν χημικές ενώσεις άνθρακα, απέκτησαν μαύρο χρώμα. Αυτή η αλλαγή ήταν δομική, όχι αισθητική.

Με την προσθήκη άνθρακα, τα ελαστικά έγιναν πιο ανθεκτικά. Και ήταν εκείνη την εποχή που η Michelin άρχισε τις διάσημες κριτικές εστιατορίων. Το έκανε με σκοπό περισσότεροι άνθρωποι να ταξιδεύουν μεγαλύτερες αποστάσεις με τα αυτοκίνητά τους για να φάνε σε αυτά τα εστιατόρια. Αυτό θα μεγάλωνε την ανάγκη για νέα ελαστικά λόγω χρήσης.

Bibendum: Το ανθρωπάκι της Michelin

Μια ιστορία 130 ετών

Η Michelin κυριαρχούσε στη γαλλική βιομηχανία ελαστικών για δεκαετίες. Και παραμένει μεταξύ των κορυφαίων κατασκευαστών ελαστικών. Οι διάσημοι οδηγοί της με αξιολογήσεις για εστιατόρια και ξενοδοχεία χρησιμοποιούνται ευρέως από ταξιδιώτες Και λάτρεις του καλού φαγητού. Ο Bibendum ήταν μια απεικόνιση του κυρίαρχου της βιομηχανίας και ταυτόχρονα ένας πατριώτης και υποστηρικτής του γαλλικού πνεύματος. Στη δεκαετία του 1920, ο Bibendum παρότρυνε τους Γάλλους να προτιμούν τα προϊόντα της χώρας τους. Μάλιστα, καθώς τα αυτοκίνητα έγιναν προσιτά στη μεσαία τάξη, η διαφημίσεις και ο οδηγός της εταιρείας ακολούθησαν την ίδια κατεύθυνση. Και πλέον στις σελίδες του μπήκαν εστιατόρια και ξενοδοχεία μιας ευρύτερης γκάμας κατηγοριών και τιμών.

 

abb_img