Μπορούν τα ηλεκτρικά οχήματα να «αποσυνδεθούν» από τα καλώδια φόρτισης;

Η πρώτη εικόνα που μας έρχεται στο μυαλό όταν κάνουμε λόγο για την “ηλεκτροκίνηση” είναι ένα ηλεκτρικό αυτοκίνητο συνδεδεμένο με το καλώδιο φόρτισής του.

Στην ουσία λίγο-πολύ όλοι μας έχουμε αντικαταστήσει στο μυαλό μας ή για να χρησιμοποιήσουμε και έναν πιο επίσημο όρο κοινωνιολογίας, στο “συλλογικό μας ασυνείδητο”, την πρότερη αντλία καυσίμων για τα αυτοκίνητα με κινητήρες εσωτερικής καύσης, με το καλώδιο του σταθμού φόρτισης ενός ηλεκτρικού οχήματος.

Διαβάστε επίσης: Το παρελθόν, το παρόν και το μέλλον της ηλεκτροκίνησης

Στην πραγματικότητα, ωστόσο, τα πράγματα με το καλώδιο φόρτισης φαίνεται πως είναι αρκετά… πιο μπλεγμένα.

Τesla charging station

Τα μειονεκτήματα ενός καλωδίου φόρτισης

Το γεγονός που περιπλέκει την κατάσταση, είναι ότι το καλώδιο φόρτισης ενός ηλεκτρικού αυτοκινήτου, σε αντίθεση με τη μάνικα που βάζει βενζίνη σε ένα συμβατικό αυτοκίνητο, χρειάζεται να παραμένει συνδεδεμένο από μισή έως τρεις ή και παραπάνω ώρες με την πηγή παροχής ηλεκτρικής ενέργειας, ανάλογα και με τον εκάστοτε σταθμό φόρτισης.

Μάλιστα υπάρχει και ποικιλία διαφορετικών τύπων καλωδίων αναλόγως με το αν γίνεται η φόρτιση από μια απλή οικιακή πρίζα ή από μεγαλύτερης ισχύος επιτοίχια ηλεκτρική παροχή.

Πολλές φορές παρουσιάζεται η ανάγκη να διαθέτει ο οδηγός αποθηκευμένα στο αυτοκίνητό του διάφορα καλώδια τα οποία χρειάζεται επιπλέον να ξετυλίγει και να τυλίγει κάθε φορά που τα χρησιμοποιεί.

Το πέρασμα στην ασύρματη τεχνολογία

Charging Highways

Η δυνατότητα μεταφοράς της ηλεκτρικής ενέργειας χωρίς τη χρήση συνδετικού αγωγού, δηλαδή καλωδίου, δεν αποτελεί κάτι νέο.

Το πρόβλημα, σύμφωνα με το Ελληνικό Ινστιτούτο Ηλεκτροκίνητων Οχημάτων(ΕΛ.ΙΝ.Η.Ο), είναι ότι η ασύρματη μεταφορά ενέργειας απαιτεί ειδικές ηλεκτρολογικές διατάξεις τόσο προς την πλευρά της πηγής της ηλεκτρικής ενέργειας, όσο και προς την πλευρά του αποδέκτη, δηλαδή της συστοιχίας των συσσωρευτών του αυτοκινήτου.

Η μεταξύ τους απόσταση πρέπει να είναι μικρή για να μην υπάρχουν μεγάλες απώλειες και τέλος ο ρυθμός μεταφοράς της ηλεκτρικής ενέργειας να είναι σχετικά βραδύς, συγκρινόμενος με τους ρυθμούς που επιτυγχάνονται με τις καλωδιακές συνδέσεις.

Η ευρεία, ωστόσο, χρήση της ηλεκτροκίνησης, επιταχύνει την έρευνα και γρήγορα εμφανίζονται στην αγορά πολλές και ενδιαφέρουσες εφαρμογές.

Το πρότυπο της επαγωγικής φόρτισης

Είναι γνωστό ότι η εφαρμοσμένη τεχνολογία απαιτεί κανόνες τυποποίησης και κοινών τεχνικών χαρακτηριστικών. Και το Ελληνικό Ινστιτούτο Ηλεκτροκίνητων Οχημάτων (ΕΛ.ΙΝ.Η.Ο) αναφέρει επίσης ότι η SAE (Society of Automotive Engineers), ανακοίνωσε πρόσφατα την πρώτη τυποποίηση συστήματος επαγωγικής φόρτισης ηλεκτρικού αυτοκινήτου σε παγκόσμιο επίπεδο με στόχο κυρίως τον συντονισμό των προσπαθειών και την επιτάχυνση των εξελίξεων αυτής της τεχνολογίας.

Το πρότυπο (SAE J2954) αναφέρεται πλέον σε μονάδες επαγωγικής φόρτισης ηλεκτρικών αυτοκινήτων ισχύος μέχρι 11 kW και θα χρησιμοποιηθεί για την εναρμόνιση των νέων συστημάτων επαγωγικής φόρτισης εξασφαλίζοντας τη διαλειτουργικότητα μεταξύ του εξοπλισμού υποδομής επαγωγικής φόρτισης και των προς επαναφόρτιση ηλεκτρικών αυτοκινήτων ανεξαρτήτως κατασκευαστή.

Παραδείγματα επαγωγικής φόρτισης για EVs

Audi e-tron

To Ελληνικό Ινστιτούτο Ηλεκτροκίνητων Οχημάτων(ΕΛ.ΙΝ.Η.Ο) παραθέτει στην επίσημη ιστοσελίδα του ορισμένα σημαντικά παραδείγματα επαγωγικής φόρτισης για ηλεκτρικά αυτοκίνητα.

Σύστημα επαγωγικής φόρτισης για το BMW 5-Series plugin hybrid

Η επαγωγική φόρτιση επιτυγχάνεται μέσω της δημιουργίας ενός πεδίου μαγνητικού συντονισμού μεταξύ της μονάδας του πομπού, ο οποίος βρίσκεται στο έδαφος, και της μονάδας του δέκτη που βρίσκεται στο κάτω μέρος του αυτοκινήτου το οποίο σταθμεύει ακριβώς πάνω από τον πομπό. Ασυρματικά σήματα μεταξύ του αυτοκινήτου και του συστήματος φόρτισης καθορίζουν την έναρξη και τη λήξη της φόρτισης και την ελέγχουν σε ολόκληρη τη διάρκεια της.

Σύστημα δυναμικής επαγωγικής φόρτισης κατασκευής Electreon

Η επαναστατική αυτή λύση χρησιμοποιεί για την κατασκευή των πομπών επαγωγικής μεταφοράς ενέργειας μαγνητικά υλικά τα οποία αναμιγνύονται με τα δομικά υλικά των οδικών κατασκευών.

Η εφαρμογή αυτή αναμένεται να φέρει την “επανάσταση” στους οδηγούς ηλεκτρικών ταξί και να προκαλέσει εκρηκτική διάδοση της ηλεκτροκίνησης στον κόσμο αυτής της κατηγορίας των επαγγελματιών του τομέα των μεταφορών δημιουργώντας “πιάτσες ταξί” που θα φορτίζουν ασύρματα τα επαγγελματικά αυτά αυτοκίνητα.

Διαβάστε το σχετικό άρθρο εδώ: Οι αυτοκινητόδρομοι που μπορούν να φορτίσουν ασύρματα τα EVs

Αντίστοιχες εφαρμογές φόρτισης αναμένεται να υλοποιηθούν και από άλλους κλάδους μεταφορών που θέλουν να αποτρέψουν την χρήση καλωδίων φόρτισης.

Οι εξελίξεις στον τομέα της ηλεκτροκίνησης είναι ραγδαίες και είμαστε εδώ για να τις παρακολουθούμε.