Ένα test drive της μη-κερδοσκοπικής οργάνωσης Consumer reports έδειξε μέσω ενός βίντεο που ανέβηκε στο site του ότι η λειτουργία αυτόματου πιλότου ενός Tesla μπορεί να ενεργοποιηθεί χωρίς να βρίσκεται κάποιος στη θέση του οδηγού.
Το test έγινε μετά από ένα θανατηφόρο ατύχημα στο Τέξας το περασμένο Σαββατοκύριακο. Σε αυτό το δυστύχημα, σύμφωνα με την αστυνομία, δεν βρισκόταν κανείς στη θέση του οδηγού ενός Tesla Model S όταν έπεσε με μεγάλη ταχύτητα σε ένα δέντρο, σκοτώνοντας τους δύο επιβάτες του.
Τη Δευτέρα ο Διευθύνων Σύμβουλος της Tesla, Elon Musk, έκανε ένα tweet για το ατύχημα γράφοντας ότι “Τα αρχεία καταγραφής δεδομένων που έχουν ανακτηθεί μέχρι στιγμής δείχνουν ότι ο αυτόματος πιλότος δεν ήταν ενεργοποιημένος” και επιπλέον ότι o standard αυτόματος πιλότος θα χρειαζόταν οι διαγραμμίσεις δρόμου να ήταν αναμμένες, κάτι που ο συγκεκριμένος δρόμος δεν είχε.
Your research as a private individual is better than professionals @WSJ!
— Elon Musk (@elonmusk) April 19, 2021
Data logs recovered so far show Autopilot was not enabled & this car did not purchase FSD.
Moreov{“type”:”block”,”srcClientIds”:[“68e7fdf1-634b-477b-9912-c16f8123dbf5″],”srcRootClientId”:””}er, standard Autopilot would require lane lines to turn on, which this street did not have.
Δεν είναι σαφές από το tweet του Musk αν εννοούσε ότι το σύστημα αυτόματου πιλότου δεν ήταν ενεργοποιημένο τη στιγμή της σύγκρουσης ή ότι δεν είχε χρησιμοποιηθεί καθόλου κατά τη διάρκεια της διαδρομής που συνέβη το ατύχημα.
Η Tesla έχει αντιμετωπίσει επανειλημμένως ισχυρισμούς ότι το όνομα του συστήματος αυτόματου πιλότου είναι παραπλανητικό, καθώς οδηγεί στο λανθασμένο συμπέρασμα σε ορισμένους ότι το αυτοκίνητο μπορεί πράγματι να οδηγηθεί με ασφάλεια από μόνο του.
Ωστόσο, το Consumer Reports δεν προσπαθούσε να αναπαραστήσει απαραίτητα το δυστύχημα στο Τέξας, δήλωσε ο Jake Fisher επικεφαλής του ελέγχου αυτοκινήτων στον οργανισμό.
Αυτό το περιστατικό διερευνάται ακόμα, οπότε δεν είναι γνωστό ακριβώς τι συνέβη. Αντί αυτού, είπε ο Fisher, ότι οι ερευνητές του Consumer Report προσπαθούσαν να δείξουν πώς συστήματα υποστήριξης οδηγών όπως αυτό – που θα μπορούσαν να περιλαμβάνουν συστήματα και εταιρειών πέραν της Tesla – είναι ανοιχτά σε κατάχρηση χωρίς αποτελεσματικότερη παρακολούθηση του οδηγού.
Οι ερευνητές του Consumer Reports διαπίστωσαν ότι είναι αρκετά εύκολο να ξεγελάσει κάποιος τη λειτουργία autopilot της Tesla στο ότι οδηγεί, χωρίς να βρίσκεται στη θέση του οδηγού.
“Στην αξιολόγησή μας, το σύστημα όχι μόνο απέτυχε να βεβαιώσει ότι ο οδηγός δεν πρόσεχε, αλλά επίσης δεν μπόρεσε να εντοπίσει εάν υπήρχε οδηγός”, δήλωσε ο Fisher, ο οποίος διεξήγαγε το πείραμα.
Η επίδειξη πραγματοποιήθηκε στην πίστα δοκιμών του Consumer Report στο Connecticut, όπου δεν υπήρχαν άλλα αυτοκίνητα, πεζοί και δέντρα ή άλλα εμπόδια που θα μπορούσε να χτυπήσει το όχημα εάν τα πράγματα πήγαν άσχημα, ανέφερε η έκθεση.
Αυτό το μέρος του κομματιού της πίστας του Consumer Report έχει σχεδιαστεί ειδικά για δοκιμασίες συστημάτων υποβοήθησης οδήγησης, όπως o autopilot.
Στο test του Consumer Reports, ο Fisher είπε ότι ενεργοποίησε τον αυτόματο πιλότο ενώ το αυτοκίνητο ήταν σε κίνηση στην πίστα και στη συνέχεια μηδένισε την ταχύτητα.
Στη συνέχεια τοποθέτησε στο τιμόνι μια μικρή αλυσίδα με δύο βαρίδια προσομοιώνοντας τη δύναμη που ασκείται από τον οδηγό, κάνοντας το Tesla να πιστεύει ότι κάποιος αγγίζει το τιμόνι. Έπειτα μεταφέρθηκε στη θέση του συνοδηγού, όπου ήταν σε θέση να επιταχύνει και να επιβραδύνει το όχημα.
“Το αυτοκίνητο οδηγούσε πάνω-κάτω επανειλημμένα στη λωρίδα μισού μιλίου της πίστας μας, χωρίς να αντιληφθεί ότι δεν βρισκόταν κανείς στο κάθισμα του οδηγού, ούτε να παρατηρήσει ότι δεν άγγιζε κανείς το τιμόνι ή ότι δεν υπήρχε βάρος στο κάθισμα” σημείωσε ο Fisher.
“Ήταν λίγο τρομακτικό όταν συνειδητοποιήσαμε πόσο εύκολο ήταν να παρακάμψουμε τα συστήματα ασφαλείας των Tesla, τα οποία αποδείξαμε ότι ήταν σαφώς ανεπαρκή.”
Τα οχήματα Tesla έχουν αισθητήρα βάρους στο κάθισμα του οδηγού, είπε ακόμα ο Fisher, ο οποίος χρησιμοποιείται από το όχημα για να αναγνωρίζει πότε το κάθισμα χρησιμοποιείται, ώστε να μπορεί να ενεργοποιήσει το όχημα, καθώς δεν διαθέτει παραδοσιακό κλειδί ή κουμπί εκκίνησης.
Ωστόσο, ο αισθητήρας καθίσματος δεν είναι, προφανώς, συνδεδεμένος στο σύστημα αυτόματου πιλότου για να αποτρέψει τη χρήση του συστήματος χωρίς να βρίσκεται κάποιος στη θέση του οδηγού.
Ο Fisher δήλωσε επίσης ότι η Tesla υστερεί σε σχέση με άλλες αυτοκινητοβιομηχανίες όπως η GM και η Ford που χρησιμοποιούν τεχνολογία σε μοντέλα με προηγμένα συστήματα υποβοήθησης οδηγού που βεβαιώνουν ότι ο οδηγός κοιτάζει το δρόμο.
Διαβάστε ακόμα: Βίντεο της beta έκδοσης της πλήρως αυτόνομης οδήγησης της Tesla δείχνει ότι το σύστημα θα αποτύγχανε σε εξετάσεις οδήγησης
Οι BMW, Ford, GM, Subaru και άλλες αυτοκινητοβιομηχανίες χρησιμοποιούν συστήματα υποστήριξης οδηγού με κάμερα για να παρακολουθούν την κίνηση των ματιών και της θέσης του κεφαλιού για να βεβαιωθούν ότι προσέχουν στο δρόμο.
Μερικά από αυτά τα οχήματα, συμπεριλαμβανομένων εκείνων του συστήματος Super Cruise της GM, επιβραδύνουν αυτόματα σε περίπτωση που αισθάνονται ότι οι οδηγοί είναι δεν είναι προσεκτικοί ή δεν βρίσκονται στο κάθισμα.
Τα οχήματα της Tesla δεν διαθέτουν τέτοιο σύστημα κάμερας για την παρακολούθηση του οδηγού, αλλά έχουν αισθητήρες στο τιμόνι που μπορούν να ανιχνεύσουν εάν τα χέρια του οδηγού είναι στο τιμόνι.
Τα οχήματα ειδοποιούν τους οδηγούς να βάλουν τα χέρια τους πίσω στο τιμόνι αν δεν είναι προσεχτικοί. Το Autopilot ή το FSD (πλήρης αυτό-οδήγηση,) μπορεί τελικά να κλειδωθεί εάν ένας οδηγός αγνοήσει πολλές προειδοποιήσεις.
Όπως δείχνει η δοκιμή του Fisher, είναι εύκολο να μιμηθεί κάποιος την πίεση που ασκείται από το χέρι στο τιμόνι.
Αξίζει να σημειωθεί ότι το 2018, η Εθνική Διοίκηση Ασφάλειας Κυκλοφορίας στην Εθνική Οδό (NHTSA) απαγόρευσε μια συσκευή που έχει σχεδιαστεί ειδικά για να ξεγελάσει ένα τέτοιο σύστημα ώστε να πιστεύει ότι κάποιος κρατούσε τιμόνι. Ήταν απλά ένα βάρος που είχε σχεδιαστεί για να κρέμεται από το τιμόνι.
Το δυστύχημα στο Texas το οποίο αποτέλεσε την αφορμή για τη δοκιμή του Consumer Reports συνεχίζει να τραβάει την προσοχή.
Την Πέμπτη, οι Γερουσιαστές. Richard Blumenthal και Ed Markey, έγραψαν μια επιστολή στον διοικητή του NHTSA, ζητώντας από τον οργανισμό να διενεργήσει διεξοδική έρευνα για το ατύχημα και να προτείνει διορθωτικές ενέργειες για την πρόληψη παρόμοιων ατυχημάτων στο μέλλον.