Το νέο, αμιγώς ηλεκτρικό MINI Cooper SE κρύβει καλά την σημαντικότερη βελτίωση της πιο σύγχρονης γενιάς του.
Πέρα από εμβληματικό μοντέλο στην ιστορία της αυτοκίνησης, το Mini με τις Ελληνικές του ρίζες δεν θα πάψει ποτέ να μας κάνει να νιώθουμε μια εθνική υπερηφάνεια. Γιατί η βασική σχεδιαστική ταυτότητα που ο sir Αλέξανδρος Ισηγόνης έδωσε στο δημιούργημα του που ο κόσμος γνώρισε ως το πρώτο Mini το 1959 εξακολουθεί να είναι διακριτή 65 χρόνια αργότερα. Στις αναλογίες και τις χαρακτηριστικές λεπτομέρειες, γιατί αν ανοίξουμε το κεφάλαιο του μεγέθους, θα αντικρίσουμε μια χαοτική διαφορά.
Δύο στοιχεία κυριαρχούν στην ανανέωση, η αλλαγή ονομασίας, αφού πλέον το αυτοκίνητο λέγεται Mini Cooper και η ολοκαίνουρια πλατφόρμα. Στο εξής όλες οι εκδοχές του μικρού MINI θα ονομάζονται «MINI Cooper». Αν ο κινητήρας είναι ηλεκτρικός τότε η κατάληξη είναι E ή SE και αν είναι θερμικός η κατάληξη είναι αντίστοιχα C ή S. Τα συμβατικά Mini Cooper βασίζονται σε μια αναβαθμισμένη έκδοση παλαιότερου πατώματος του BMW Group, ενώ τα ηλεκτροκίνητα σε μια ολοκαίνουρια πλατφόρμα της Spotlight Automotive. Μιας κοινοπραξίας μεταξύ των BMW και Great Wall Motor με έδρα την Κίνα. Εκεί όπου κατασκευάζονται, προς το παρόν τα ηλεκτρικά MINI Cooper. Μέχρι το 2026 που η παραγωγή θα μεταφερθεί στο εργοστάσιο της μάρκας στην Οξφόρδη. Το οποίο για την ώρα ασχολείται με τις θερμικές εκδόσεις.
Αναγνωρίσιμο αλλά ολοκαίνουριο το MINI Cooper
Η σύγχρονη premium εκδοχή του MINI διατηρεί τα στρογγυλά φανάρια και ανταλλάσσει τα μαύρα πλαστικά του αμαξώματος με ασημί στοιχεία που παραπέμπουν σε χρωμιωμένα και ενισχύουν τη στροφή στην κληρονομιά του πρώτου MINI. Ελαφρώς μεγαλύτερο από την απερχόμενη γενιά το μοντέλο έχει μήκος 3,86 μέτρα (δηλαδή ένα εκατοστό παραπάνω από το προηγούμενο), πλάτος 1,76 μέτρα και ύψος 1,46 μέτρα. Οι δύο τελευταίες διαστάσεις, όπως και το μεταξόνιο (στα 2,53 μέτρα) έχουν αύξηση κατά 3 εκατοστά. Κάτι που καταλαβαίνει κάποιος όταν βρεθεί εντός του MINI Cooper, από την αύξηση της άνεσης.
Αν δεν τον συνεπάρει η πρωτότυπη στρογγυλή οθόνη OLED με διάμετρο 9,4 ιντσών στο κέντρο του ταμπλό. Ένα heritage χαρακτηριστικό, προσαρμοσμένο εξαιρετικά στη σύγχρονη εποχή, η οποία διψά για πρωτοτυπία.
Πίνακα οργάνων δεν θα βρούμε, παρά μόνο ένα Head-up display που ανορθώνεται ηλεκτρικά όταν θέτουμε σε λειτουργία τον κινητήρα. Η οθόνη, σχεδιασμένη προσεκτικά, εκμεταλλεύεται ουσιαστικά το σχήμα της, ωστόσο απαιτεί ένα διάστημα προσαρμογής στο MINI Operating System 9 για να γίνονται μηχανικά οι χειρισμοί.
Ευτυχώς το MINI δέχεται φωνητικές εντολές, ενώ διατηρεί ορισμένους φυσικούς διακόπτες, όπως το περιστρεφόμενο Start-Stop που θυμίζει την κίνηση που κάναμε στη μίζα με το κλειδί. Στα αριστερά του βρίσκεται ο μικρός σύγχρονος επιλογέας ταχυτήτων και στα δεξιά του άλλος ένας επιλογέας για τον ορισμό της… εμπειρίας.
Η MINI πιστή στον απόλυτα οδηγοκεντρικό του χαρακτήρα του αυτοκινήτου ονομάζει τα προγράμματα «Experiences» (εμπειρίες). Και δεν θα μπορούσε να τα περιγράψει με μεγαλύτερη ακρίβεια. Κάθε ένα είναι και πραγματική εμπειρία. Όπως και το παρουσιαστικό της εντυπωσιακής ανάλυσης οθόνης με 7 επιλογές (Go Kart, Core, Green, Vivid, Timeless, Personal, Balance) που κάθε μια αλλάζει αναλόγως χρωματισμούς και ύφος.
Η γυάλινη οροφή με ηλεκτρικό σκίαστρο επιτρέπει στον ήλιο να λούζει την καμπίνα των επιβατών και να δίνει μια αίσθηση μεγαλύτερης ευρυχωρίας. Κάτι που, για να είμαστε ειλικρινείς θυσιάζεται από την μεσαία κολώνα και πίσω, στον βωμό των συμπαγών διαστάσεων. Έτσι στο πίσω κάθισμα θα βολευτούν δύο επιβάτες μονάχα αν είναι μικρόσωμοι ενώ στον χώρο των αποσκευών (210 λίτρων) θα μπουν τα απαραίτητα.
Η ανοιχτόχρωμη επένδυση των καθισμάτων προσθέτει πόντους στην κομψότητα και την πολυτέλεια. Ενώ το τιμόνι με την χοντρή στεφάνη και τον ιμάντα ως κάτω ακτίνα μας έβαλε στο κλίμα για την ουσία του MINI Cooper, την οδήγηση.
Ένα Go-kart στον δρόμο
Στην ηλεκτρική εκδοχή του το MINI Cooper δίνει δύο επιλογές. Την έκδοση Ε με ισχύ 184 ίππων και 290 Nm, που χρησιμοποιεί μπαταρία 40,7 kWh και έχει αυτονομία 305 χλμ. και την SE της δοκιμής μας. Αυτή, η ισχυρότερη έκδοση έχει απόδοση 218 ίππων και 330 Nm με μπαταρία 54,2 kWh (49,2 kWh ωφέλιμη)και αυτονομία 402 χιλιομέτρων. Αυτή η μεγάλη μπαταρία συμβάλει σημαντικά στο συνολικό βάρος των 1.680 κιλών του αυτοκινήτου. Όμως δεν επηρεάζει τον χειρισμό και τις επιδόσεις. Έτσι το «SE» επιταχύνεται από στάση στα 100 χλμ./ώρα σε 6,7 δευτερόλεπτα και μπορεί να φτάσει έως τα 170 χλμ./ώρα.
Μέσω του επιλογέα «Experience Modes» ο οδηγός διαλέγει και πρόγραμμα οδήγησης ανάμεσα στα Eco, Core και Go Kart, με το τελευταίο να είναι ένα από το χαρακτηριστικά γνωρίσματα του οχήματος. Αφού πέραν της αλλαγής εμφάνισης στην οθόνη, η οποία ντύνεται στο κόκκινο της φωτιάς, αλλάζει τον τεχνητό ήχο του αυτοκινήτου και παραμετροποιεί τα επιμέρους συστήματα για να πάνε την όλη εμπειρία σε άλλο επίπεδο.
Το άκαμπτο πλαίσιο και οι ελάχιστες κλίσεις δίνουν στον οδηγό αυτοπεποίθηση, ενώ το MINI ξεδιπλώνει το ταλέντο πρόσφυσης του. Ασφαλώς όλα αυτά έχουν ένα μικρό τίμημα αφού η απόλυτη άνεση τοποθετείται πίσω από τον σπορ χαρακτήρα. Βέβαια αυτό περιμένουμε από το συγκεκριμένο μοντέλο.
Ωστόσο το «βαρύ πόδι» έχει επίπτωση στην αυτονομία, η οποία σε αστική κίνηση με συνετή οδήγηση είναι επαρκής, αλλά όσο απομακρυνόμαστε από τα όρια της πόλης και αυξάνονται τα όρια ταχύτητας, μειώνεται με πιο γοργό ρυθμό. Ο ενσωματωμένος φορτιστής AC των 11 kW και η γρήγορη φόρτιση DC με έως και 95 kW κάνουν σχετικά γρήγορο restart στο MINI. Με μια πλήρη φόρτιση AC να απαιτεί σύνδεση στην πρίζα για περίπου 5,5 ώρες και μια φόρτιση DC να πηγαίνει την μπαταρία από το 10 στο 80% σε μισή ώρα.
Στο ταμείο με το MINI Cooper
Το MINI Cooper εξακολουθεί να είναι μια πολύ καλή επιλογή για την κατηγορία του και στην ηλεκτρική εποχή. Ειδικά σε αυτή, την πιο ισχυρή εκδοχή του. Η μάρκα δίνει και με τους δύο ηλεκτρικούς κινητήρες τέσσερα εξοπλιστικά πακέτα, τα Essential, Classic, Favoured και John Cooper Works καθώς και πολλά στοιχεία προαιρετικού εξοπλισμού. Με τιμή εκκίνησης, προ της κρατικής επιδότησης του προγράμματος «Κινούμαι Ηλεκτρικά ΙΙI» στα 37.450 ευρώ.
ΤΕΧΝΙΚΑ ΧΑΡΑΚΤΗΡΙΣΤΙΚΑ
KΙΝΗΤΗΡΑΣ: Ηλεκτρικός μόνιμου μαγνήτη
ΑΠΟΔΟΣΗ: 218 PS, 330 Nm
KIBΩΤΙΟ: Αυτόματο μίας σχέσης
ΔΙΑΣΤΑΣΕΙΣ: 3.858 x 1.756 x 1.460 mm
ΧΩΡΟΣ ΑΠΟΣΚΕΥΩΝ: 210-800 lt
ΒΑΡΟΣ: 1.605 kg
ΕΠΙΔΟΣΕΙΣ
0-100 km/h: 6,7″
ΤΕΛΙΚΗ ΤΑΧΥΤΗΤΑ: 170 km/h
ΜΕΣΗ ΚΑΤΑΝΑΛΩΣΗ: 14,1 kWh /100 km
ΕΚΠΟΜΠΕΣ CO2: 0 g/km
AYTONOMIA: 402 km
ΦΟΡΤΙΣΗ
DC 95 kW, 10-80%: 30′
AC 11 kW, 0-100%: 5,5 ώρες