Τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα θεωρούνται οικολογικά και αθόρυβα, αλλά συμφέρουν οικονομικά; Η ADAC εξετάζει σε τακτική βάση το συνολικό κόστος διατήρησης διαφόρων τύπων οχημάτων, ηλεκτρικών, plug-in υβριδικών, βενζινοκίνητων και πετρελαιοκίνητων και δημοσιεύει αναλυτικές συγκρίσεις. Σε μια πρόσφατη αξιολόγηση, η λέσχη αυτοκινήτου, μελέτησε πώς επηρεάζουν οι τιμές ρεύματος το κόστος χρήσης σε βάθος πενταετίας, με μέση ετήσια χιλιομετρική κάλυψη 15.000 χλμ.

Παρότι οι τιμές καταλόγου των ηλεκτρικών οχημάτων έχουν ελαφρώς μειωθεί και η προσφορά αυξάνεται, αυτά συχνά παραμένουν ακριβότερα σε σχέση με τα συμβατικά αυτοκίνητα. Ο βασικός λόγος είναι η μεγαλύτερη αρχική απώλεια αξίας λόγω του υψηλότερου κόστους αγοράς, το οποίο εξακολουθεί να είναι ο κυρίαρχος παράγοντας στο συνολικό κόστος, ανεξαρτήτως τύπου κινητήρα. Επιπλέον, οι αυξημένες τιμές στους δημόσιους σταθμούς φόρτισης και οι σχετικά χαμηλές τιμές καυσίμων, ευνοούν τους κινητήρες εσωτερικής καύσης.

Ωστόσο, στην κατηγορία των μικρομεσαίων και μεσαίων αυτοκινήτων, υπάρχουν πλέον ηλεκτρικά μοντέλα, που αποδεικνύονται πιο οικονομικά από τα αντίστοιχα βενζινοκίνητα ή πετρελαιοκίνητα. Όταν το κόστος αγοράς εξισώνεται, τα ηλεκτρικά έχουν το πλεονέκτημα λόγω της χαμηλότερης δαπάνης για «καύσιμο» και συντήρηση. Αντιθέτως, στην κατηγορία των μικρών και οικονομικών ηλεκτρικών, υπάρχει ακόμα έλλειψη ανταγωνιστικών επιλογών, που θα επέτρεπαν την ευρεία υιοθέτηση.

Καθοριστικό ρόλο παίζει η τιμή της ηλεκτρικής ενέργειας, που ποικίλλει σημαντικά ανάλογα με το πού φορτίζει κανείς. Η ADAC υπολόγισε τέσσερα σενάρια κόστους, από 18 σεντς/kWh (π.χ. φόρτιση μέσω οικιακού φωτοβολταϊκού) έως 60 σεντς/kWh (δημόσιοι ταχυφορτιστές). Με υψηλές τιμές ηλεκτρικού ρεύματος, μόνο το 16% των ηλεκτρικών μοντέλων είναι πιο συμφέροντα από τα θερμικά. Με κόστος 18 σεντς/kWh, όμως, το ποσοστό αυτό ανεβαίνει στο 36%.

Ενδεικτικά: Με ρεύμα στα 18 σεντς, μοντέλα όπως το Opel Astra EV υπερτερούν κόστους. Αν όμως η τιμή αυξηθεί στα 45 σεντς/kWh, τότε η αντίστοιχη έκδοση ντίζελ γίνεται πιο συμφέρουσα. Αντίστοιχα, plug-in υβριδικά, αποδίδουν οικονομικά μόνο εφόσον φορτίζονται συστηματικά και οδηγούνται κυρίως ηλεκτρικά. Σε αντίθετη περίπτωση, η εξοικονόμηση εξανεμίζεται.

Η ADAC καλεί τους κατασκευαστές και το κράτος, να ενισχύσουν την ηλεκτροκίνηση με προσιτά ηλεκτρικά αυτοκίνητα και δίκαιες, ξεκάθαρες, τιμολογήσεις φόρτισης. Μόνο έτσι θα μπορέσουν τα ηλεκτρικά οχήματα, να ανταγωνιστούν πραγματικά τα συμβατικά, σε όλα τα επίπεδα.
Πηγή: ADAC