Πολύ πιθανόν είναι, να έχετε δει κάποια πλάνα ενός EV να καίγεται. Είναι ένα αρκετά τρομακτικό θέαμα. Ο κακός, μαύρος καπνός που κυλάει κάτω από το αυτοκίνητο, φωτίστηκε από σπινθήρες και ατελείωτες φλόγες, που φαινομενικά καμία ποσότητα νερού, δεν μπορεί να σβήσει. Αυτές οι πυρκαγιές, επισημαίνονται τόσο συχνά στις ειδήσεις και στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης, που είναι εύκολο να σκεφτείς ότι συμβαίνουν συνεχώς.
Μια ανάκληση του ηλεκτρικού Bolt της Chevrolet, που σχετίζεται με πιθανό κίνδυνο πυρκαγιάς, σίγουρα δεν βοήθησε σε αυτή την λανθασμένη αντίληψη του κοινού, παρέχοντας όλο και περισσότερα «πυρομαχικά» σε «ειδικούς» κατά των EV, που θα σας έλεγαν ότι το να παρκάρετε ένα ηλεκτρικό αυτοκίνητο στο γκαράζ σας, είναι τόσο καλό, όσο το παιχνίδι με τα σπίρτα σε ένα ξύλινο υπόστεγο.
Αλλά αν αυτή ήταν η αλήθεια, δεν θα βλέπαμε περισσότερες πυρκαγιές; Οι Αμερικανοί αγόρασαν περισσότερο από μισό εκατομμύριο ηλεκτρικά αυτοκίνητα, μόνο το πρώτο εξάμηνο του τρέχοντος έτους. Ποια είναι η πραγματική αλήθεια για τον κίνδυνο πυρκαγιάς των ηλεκτρικών οχημάτων;
Τι προκαλεί τις πυρκαγιές σε ένα EV;
Όλοι ξέρουν τι χρειάζεται για να βάλεις φωτιά στη βενζίνη: Μια μικρή σπίθα αρκεί. Η εύφλεκτη φύση της βενζίνης, την καθιστά ιδανική για εσωτερική καύση, αλλά είναι επίσης πολύ εύκολο να αναφλεγεί, με την παραμικρή λανθασμένη κίνηση σε εξωτερικό χώρο.
Οι πυρκαγιές της μπαταρίας ωστόσο, είναι διαφορετικές. Η τυπική χημική κυψέλη σε ένα EV, είναι γεμάτη από «εξωτικά» συστατικά, που μπορεί να γνωρίζετε ελάχιστα. Αλλά ο ίδιος συνδυασμός των υλικών που δημιουργεί μια εξαιρετικά πυκνή πηγή ενέργειας για το αυτοκίνητό σας, μπορεί επίσης να δημιουργήσει την τέλεια «καταιγίδα» για μια πραγματικά άσχημη φωτιά.
Για να λάβετε όλες τις λεπτομέρειες, σας συνιστούμε να ανατρέξετε στο “The Science of Fire and Explosion Hazards from Lithium-Ion Batteries” από τον Adam Barowy, ερευνητή μηχανικό στο UL’s Fire Safety Research Institute.
Αλλά η ουσία είναι, ότι οι πυρκαγιές μπαταριών ιόντων λιθίου, συνήθως συμβαίνουν λόγω ενός παράγοντα, που ονομάζεται θερμική διαφυγή. Αυτό συμβαίνει όταν μια κυψέλη μπαταρίας, αρχίζει να αποκτά θερμοκρασία πιο γρήγορα από ό,τι μπορεί να την αποβάλει. Αυτό μπορεί να συμβεί για διάφορους λόγους, όπως ένα ελάττωμα στην κατασκευή της μπαταρίας, ή μια αστοχία κατά τη φόρτιση.
Μπορεί επίσης να προκληθεί από φυσική βλάβη στην κυψέλη, η οποία μπορεί να συμβεί σε μια καταστροφική σύγκρουση, ή εάν τύχει να οδηγήσετε πάνω από συντρίμμια που με κάποιο τρόπο καταφέρνουν να τρυπήσουν την κυψέλη. Αυτό μπορεί να προκαλέσει βραχυκύκλωμα στην μπαταρία, με αποτέλεσμα την πολύ γρήγορη απελευθέρωση πολλής ενέργειας.
Καθώς η κυψέλη υπερθερμαίνεται και η ενέργεια απελευθερώνεται, τα εσωτερικά εξαρτήματα της μπαταρίας, αρχίζουν να διασπώνται, συμπεριλαμβανομένου του εύφλεκτου ηλεκτρολύτη. Ξεκινά ένα είδος εμπρηστικής αλυσιδωτής αντίδρασης, που μπορεί να μην σταματήσει, μέχρι να καταναλωθεί ολόκληρη η μπαταρία. Αυτές οι πυρκαγιές, μπορούν να καίνε για ώρες, ακόμη και να αναφλεγούν ξανά μετά την κατάσβεσή τους.
Ευτυχώς, υπάρχει πολλή τεχνολογία στις σύγχρονες μπαταρίες, για να αποφευχθεί κάτι τέτοιο, συμπεριλαμβανομένης της προηγμένης θερμικής διαχείρισης και των τεράστιων ποσοτήτων προστασίας από σύγκρουση, όπως η προστασία κάτω από το αμάξωμα, από ανθρακονήματα π.χ στην ηλεκτρική Mercedes-Benz G-Class, ή η προστασία απο εξαρτήματα αλουμινίου, που η Audi στοιβάζει γύρω από τις κυψέλες του Audi Q8 E-Tron .
Πυρκαγιές ηλεκτρικών οχημάτων λόγω αλμυρού νερού
Στον απόηχο του τυφώνα Helene, ένα βίντεο με ένα Tesla Model X να παίρνει φωτιά κάνει τον γύρο του διαδικτύου. Αυτό το αυτοκίνητο εκτέθηκε στην καταιγίδα στη δυτική ακτή της Φλόριντα και αργότερα έπιασε φωτιά, καταστρέφοντας τραγικά το σπίτι. Δεν είναι η πρώτη φορά που βλέπουμε μια τέτοια κατάσταση. Όταν ο τυφώνας Ian διέσχισε τη Φλόριντα πριν από δύο χρόνια, υπήρξαν και πάλι πυρκαγιές EV, συμπεριλαμβανομένου ενός άλλου Tesla Model X.
Η ουσία είναι, ότι η παρατεταμένη έκθεση σε αλμυρό νερό, μπορεί να παραβιάσει τις προστατευτικές σφραγίδες της μπαταρίας. Τα «προβλήματα» μπορούν να σχηματιστούν μέσα στη μπαταρία, είτε απευθείας από το αγώγιμο αλμυρό νερό, είτε από εναποτιθέμενο αλάτι μετά την υποχώρηση του νερού. Αυτά τα προβλήματα, μπορούν στη συνέχεια να οδηγήσουν σε μια θερμική κατάσταση.
Ας δούμε τη ρίζα του πράγματος: Τα EV είναι πραγματικά παγίδες θανάτου; Έχουν γίνει αρκετές μελέτες για το θέμα, και όλες καταλήγουν στο ίδιο συμπέρασμα, ότι τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα είναι πολύ λιγότερο πιθανό να καούν, από τα αυτοκίνητα με κινητήρες εσωτερικής καύσης.
Μία από τις πιο ολοκληρωμένες μελέτες προέρχεται από την Υπηρεσία Πολιτικών Εκτάκτων Αναγκών της Σουηδίας (MSB), η οποία το 2022 ανέφερε 23 πυρκαγιές από μια ομάδα 611.000 ηλεκτρικών οχημάτων. Αυτό συγκρίθηκε, με 3.400 πυρκαγιές σε 4,4 εκατομμύρια αυτοκίνητα που καίνε καύσιμα.
Κάνετε τα μαθηματικά και το 0,004 τοις εκατό των EVs πήρε φωτιά εκείνο το έτος, σε σύγκριση με το 0,08 τοις εκατό των αυτοκινήτων ICE. Μια αρχειοθετημένη έκδοση της μελέτης, αν και όχι στα αγγλικά είναι διαθέσιμη εδώ.
Το EV Fire Safe, μια αυστραλιανή πρωτοβουλία για την εκπαίδευση των υπαλλήλων πυρόσβεσης έκτακτης ανάγκης, σχετικά με το πώς να εργάζονται με ασφάλεια γύρω από τα EV, πραγματοποίησε τη δική του έρευνα και κατέληξε σε παρόμοιους αριθμούς. Σύμφωνα με αυτή την έρευνα, μεταξύ 2010 και 2020, ένα EV είχε 0,0012 τοις εκατό πιθανότητα να πιάσει φωτιά παγκοσμίως. Ωστόσο, τα αυτοκίνητα ICE είχαν πιθανότητες 0,1%.
Τέλος, το Νορβηγικό Ίδρυμα Άμυνας Έρευνας (FFI) έχει μια μελέτη που ακολουθεί διαφορετική οδό, εξετάζοντας τις ασφαλιστικές αξιώσεις για πυρκαγιές οχημάτων. Κατά την περίοδο μεταξύ 2006 και 2016, οι πυρκαγιές EV αποτελούσαν μόλις το 4,8 τοις εκατό των συνολικών πυρκαγιών οχημάτων. Είναι ενδιαφέρον ότι ο αριθμός αυτός μειώθηκε σημαντικά κατά την περίοδο της μελέτης. Εξετάζοντας τα στοιχεία του 2016, το 2,3 τοις εκατό των πυρκαγιών οχημάτων οφείλονταν σε ηλεκτρικά οχήματα, φαινομενικά υποδεικνύοντας ότι τα πιο πρόσφατα αυτοκίνητα είναι ακόμη πιο ασφαλή.
Και τι γίνεται με την εισβολή αλμυρού νερού; Οι αριθμοί είναι κάπως πιο δύσκολο να εντοπιστούν, καθώς είναι ένα σπάνιο φαινόμενο, αλλά σύμφωνα με έρευνα του NHTSA, από τα 3.000 έως 5.000 EV που βυθίστηκαν τουλάχιστον εν μέρει σε αλμυρό νερό που εκτέθηκε κατά τη διάρκεια του τυφώνα Ian το 2022, 36 EVs πήραν φωτιά, ή λιγότερο από 0,01 τοις εκατό.
Νέες τεχνικές για την κατάσβεση πυρκαγιών EV
Έτσι, αυτό δείχνει οριστικά ότι οι πυρκαγιές EV είναι εξαιρετικά σπάνιες, αλλά όπως εξηγήθηκε παραπάνω, μπορεί να είναι απίστευτα βίαιες όταν συμβούν. Ποια είναι η λύση; Ίσως χρειαστεί να ξανασκεφτούμε πώς θα σβήσουμε τις πυρκαγιές.
Όπως εξηγείται από την CTIF, τη Διεθνή Ένωση Υπηρεσιών Πυροσβεστικής και Διάσωσης, ένα βίντεο δείχνει ένα μέσο διείσδυσης και έγχυσης νερού απευθείας στην εσωτερική δομή των αναφλεγόμενων μπαταριών ενός EV. Το αποτέλεσμα είναι μια μπαταρία EV που σβήνει μέσα σε λίγα λεπτά.
Απαιτείται κάποιος εξειδικευμένος εξοπλισμός για τη χρήση αυτής της τεχνικής, που είναι κάτι περισσότερο, από τα Jaws of Life (πιο επίσημα, τα Εργαλεία διάσωσης Hurst), τα οποία αποτελούν τυπικό εξοπλισμό, για τους πυροσβέστες έκτακτης ανάγκης σε όλο τον κόσμο. Και σε αντίθεση με αυτά τα καθιερωμένα εργαλεία, αυτό το είδος του πυροσβεστικού εξοπλισμού, μπορεί να είναι αποτελεσματικό και για την κατάσβεση και άλλων τύπων πυρκαγιών.
Πηγή: insideevs.com