Την Τρίτη, η Ursula von der Leyen παρουσίασε τη νέα της ομάδα για την Ευρωπαϊκή Επιτροπή στο Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο της ΕΕ. Τουλάχιστον τρεις από αυτούς προτείνουν, ότι η πορεία υπέρ της ηλεκτροκίνησης και της πράσινης συμφωνίας θα συνεχιστεί και ότι ο κινητήρας εσωτερικής καύσης θα εκλείψει σταδιακά.
Η μάχη του λόμπι για τα όρια του στόλου CO2 (και πιθανή άμβλυνση των επικείμενων κυρώσεων για τους κατασκευαστές), βρίσκεται σε πλήρη εξέλιξη, ειδικά στη Γερμανία. Ωστόσο, η ηγετική ομάδα που παρουσίασε η πρόεδρος της Ευρωπαϊκής Επιτροπής Ούρσουλα φον ντερ Λάιεν στο Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο στις Βρυξέλλες, πιθανότατα θα αντισταθεί στον πειρασμό να παρεκκλίνει, από τη συμφωνημένη πορεία.
Η Teresa Ribera θα γίνει εκτελεστική αντιπρόεδρος για την καθαρή, δίκαιη και ανταγωνιστική μετάβαση
Υπάρχει η Teresa Ribera. Η Ισπανή σοσιαλίστρια, δεν είναι μόνο ο επικεφαλής ανταγωνισμού της ΕΕ, αλλά έχει επίσης οριστεί από την Ursula von der Leyen ως Αντιπρόεδρος για μια καθαρή, δίκαιη και ανταγωνιστική ενεργειακή μετάβαση. Η Ριμπέρα είναι υπουργός Οικολογικής Μετάβασης στην Ισπανία από το 2018 και θεωρείται φιλόδοξος πολιτικός για το κλίμα. Υποτίθεται ότι θα διασφαλίσει ότι η πράσινη συμφωνία της von der Leyen θα γίνει πραγματικότητα. Τι κάνει αυτό το «ραντεβού» τόσο συναρπαστικό; Η Ribera διαπραγματεύτηκε πρόσφατα αυστηρότερα όρια εκπομπών, για φορτηγά και λεωφορεία.
Οι νέοι κανονισμοί ορίζουν ότι όλα τα νέα αστικά λεωφορεία, πρέπει να είναι απαλλαγμένα από εκπομπές ρύπων από το 2035 και σχεδόν όλα τα νέα φορτηγά από το 2040. Είναι δύσκολο να φανταστεί κανείς ότι η Ribera θα επέτρεπε την ακύρωση αυτού του συμβιβασμού, για τα επαγγελματικά οχήματα.
Η Ribera έχει επίσης τοποθετηθεί ενάντια στην πυρηνική ενέργεια και αντ’ αυτού έκανε εκστρατεία για την επέκταση των ανανεώσιμων πηγών ενέργειας, σε επίπεδο ΕΕ. Επιπλέον, ένα σύμπλεγμα παραγωγής για την ηλεκτρική κινητικότητα, δημιουργείται επί του παρόντος στην Ισπανία, από στοιχεία μπαταρίας, έως ηλεκτρικά αυτοκίνητα. Αυτό ταιριάζει.
Ο Stéphane Séjourné θα γίνει Εκτελεστικός Αντιπρόεδρος για την Ευημερία και τη Βιομηχανική Στρατηγική
Ένα ενδιαφέρον ραντεβού της τελευταίας στιγμής, είναι αυτό του Stéphane Séjourné. Ήταν υπουργός Εξωτερικών της Γαλλίας μόνο από την αρχή του έτους και προτάθηκε από τον Πρόεδρο Εμανουέλ Μακρόν, ως υποψήφιος για την Κομισιόν της ΕΕ, μετά την ξαφνική παραίτηση του Τιερί Μπρετόν.
Τώρα θα διοριστεί Εκτελεστικός Αντιπρόεδρος για την Ευημερία και τη Βιομηχανική Στρατηγική και Επίτροπος για τη Βιομηχανία, τις ΜΜΕ και την Ενιαία Αγορά. Είναι απίθανο ο Séjourné να χρησιμοποιήσει αυτή την ισχύ προς όφελος μιας βιομηχανίας ορυκτών καυσίμων και μιας προσέγγισης «business as usual» στον κινητήρα εσωτερικής καύσης. Στα 39 του δεν είναι μόνο πολύ νέος αλλά και υπέρ των ηλεκτρικών αυτοκινήτων στη Γαλλία.
Η χώρα ευνοεί τον μετασχηματισμό και κάνει ορατή ανάκαμψη στις μεταφορές στο Παρίσι. Πιο πρόσφατα, ο επικεφαλής της PSA Carlos Tavares, ο οποίος είναι επίσης υπεύθυνος για τις γαλλικές μάρκες Peugeot, Citroën και DS, μίλησε επίσης κατά της αλλαγής των ορίων του στόλου της ΕΕ, για τα επιβατικά αυτοκίνητα. Δεν είναι ρεαλιστικό για έναν Γάλλο Επίτροπο Βιομηχανίας να λάβει διαφορετική θέση εδώ.
Ο Επίτροπος Βιώσιμων Μεταφορών κατάγεται από την Ελλάδα
Και μετά είναι ο Απόστολος Τζιτζικώστας. Ο Έλληνας ανήκει στο κόμμα της Νέας Δημοκρατίας και είναι Περιφερειάρχης Κεντρικής Μακεδονίας από το 2014 και Πρόεδρος του Συνδέσμου Περιφερειών Ελλάδας από το 2019. Η Von der Leyen θέλει να τον κάνει Επίτροπο Βιώσιμων Μεταφορών και Τουρισμού. Ο Τζιτζικώστας θα είναι λοιπόν υπεύθυνος για τη μεταφορά ανθρώπων και εμπορευμάτων. Ως Έλληνας από μια χώρα χωρίς σημαντική αυτοκινητοβιομηχανία, είναι πιθανό να έχει σε μεγάλο βαθμό «ανοσία» στις επιρροές του λόμπι της αυτοκινητοβιομηχανίας.
Αποψη
Με την πρώτη ματιά, η Ursula von der Leyen έχει δημιουργήσει μια Επιτροπή για να προωθήσει την πράσινη συμφωνία στην ΕΕ. Σε δελτίο τύπου αναφέρει τις προτεραιότητες της δεύτερης θητείας της. Πρόκειται για την «οικοδόμηση μιας ανταγωνιστικής, ανθρακούχας και κυκλικής οικονομίας, με δίκαιη μετάβαση για όλους. Σχεδιάζοντας μια τολμηρή βιομηχανική στρατηγική με την καινοτομία και τις επενδύσεις στην καρδιά της». Με αυτή την προσέγγιση, η von der Leyen θέλει να αναλάβει ηγετικό ρόλο στον κόσμο. Αυτό ακούγεται σαν ένα μέλλον της σύγχρονης κινητικότητας και όχι μόνο των κινητήρων εσωτερικής καύσης.
Δεδομένου αυτού, θα είναι ενδιαφέρον να δούμε πώς τα κράτη μέλη προσαρμόζονται στη δεύτερη θητεία της von der Leyen. Όσον αφορά την ηλεκτρική κινητικότητα, η νέα Επιτροπή της ΕΕ, είναι πιθανώς μια καλή επιλογή, υπό την προϋπόθεση ότι το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο θα επιβεβαιώσει τα πρόσωπα που κατονομάζονται.
Πηγές: www.electrive.com , europa.eu