Η ηλεκτροκίνηση εξελίσσεται με ιλιγγιώδεις ρυθμούς και η YASA βρίσκεται ξεκάθαρα στην αιχμή αυτής της τεχνολογικής επανάστασης. Η βρετανική εταιρεία, γνωστή για την εξειδίκευσή της σε προηγμένα ηλεκτρικά συστήματα πρόωσης, παρουσίασε έναν εξαιρετικά συμπαγή ηλεκτροκινητήρα που αγγίζει – και σε ορισμένες περιπτώσεις ξεπερνά – τους 1.000 ίππους, με βάρος που δεν ξεπερνά τα 12,7 κιλά. Πρόκειται για ένα τεχνολογικό άλμα, που μέχρι πρόσφατα έμοιαζε σχεδόν αδιανόητο.
Για δεκαετίες, οι κινητήρες εσωτερικής καύσης, αποτελούσαν το απόλυτο σημείο αναφοράς σε όρους πυκνότητας ισχύος. Μοντέλα-σύμβολα όπως το Honda S2000, η Ferrari 458 Speciale ή η Aston Martin Valkyrie, απέδειξαν ότι η μηχανολογία μπορεί να αγγίξει τα όρια της τέχνης. Σήμερα όμως, οι ηλεκτροκινητήρες, όχι μόνο ακολουθούν αυτόν τον δρόμο, αλλά σε ορισμένες περιπτώσεις τον ξεπερνούν, χωρίς θόρυβο, καύσιμα ή πολύπλοκα μηχανικά μέρη.

Η YASA αποτελεί έναν από τους βασικούς «παίκτες» σε αυτή τη νέα εποχή. Η εταιρεία έχει καταφέρει επανειλημμένα να σπάσει ρεκόρ ισχύος, μόνο και μόνο για να τα καταρρίψει ξανά λίγους μήνες αργότερα. Ο πιο πρόσφατος κινητήρας της αποδίδει έως και 1.005 ίππους στιγμιαίας ισχύος, προσφέροντας αναλογία περίπου 36 ίππων ανά κιλό – ένα νούμερο που αφήνει πίσω σχεδόν κάθε γνωστή λύση, ηλεκτρική ή συμβατική.
Παρότι πρόκειται ακόμη για πρωτότυπο, η φιλοσοφία πίσω από την εξέλιξή του είναι ξεκάθαρη. Όπως εξηγεί ο Simon Odling, επικεφαλής νέων τεχνολογιών της YASA, ο βασικός στόχος είναι η δραστική μείωση της μάζας. Τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα χαρακτηρίζονται από αυξημένο βάρος λόγω των μπαταριών και η ελάφρυνση του συστήματος πρόωσης, θεωρείται κρίσιμη για τη δημιουργία πραγματικά σπορ ηλεκτρικών μοντέλων.

Οι εξαιρετικά υψηλές τιμές ισχύος, ανοίγουν νέες προοπτικές και στον τομέα της πέδησης. Η YASA εκτιμά ότι στο μέλλον η ισχυρή αναγεννητική πέδηση, θα μπορούσε να μειώσει δραστικά την ανάγκη για συμβατικά πίσω φρένα, ή ακόμα και να τα καταργήσει πλήρως σε ορισμένες εφαρμογές. Η ιδέα αυτή δεν μένει στη θεωρία, καθώς η εταιρεία έχει ήδη κατασκευάσει πρωτότυπο όχημα με έναν κινητήρα σε κάθε τροχό, αποδεικνύοντας ότι η λύση είναι τεχνικά εφικτή, έστω κι αν συνοδεύεται από προκλήσεις, όπως το αυξημένο μη αναρτημένο βάρος και το κόστος.
Το μυστικό πίσω από αυτή την εντυπωσιακή απόδοση, κρύβεται σε τρεις βασικούς πυλώνες: αρχιτεκτονική αξονικής ροής, προηγμένη μαγνητική διάταξη και εξελιγμένη ψύξη. Η YASA έχει επενδύσει εδώ και χρόνια στους κινητήρες αξονικής ροής, οι οποίοι προσφέρουν υψηλή πυκνότητα ισχύος, σε περιορισμένο όγκο. Στον συγκεκριμένο κινητήρα, η τεχνολογία αυτή συνδυάζεται με διάταξη μαγνητών Halbach, η οποία συγκεντρώνει το μαγνητικό πεδίο εκεί που είναι πραγματικά χρήσιμο, μειώνοντας απώλειες και αυξάνοντας την απόδοση.

Χάρη σε αυτή την προσέγγιση, η εταιρεία μπορεί να περιορίσει δραστικά τη χρήση χάλυβα στον ρότορα, αντικαθιστώντας τον με σύνθετα υλικά και ίνες άνθρακα. Το αποτέλεσμα είναι χαμηλότερο βάρος χωρίς εκτόξευση του κόστους σε απαγορευτικά επίπεδα, τουλάχιστον για σπορ και υπεραυτοκίνητα.
Εξίσου κρίσιμος είναι και ο τομέας της ψύξης. Σε έναν τόσο ισχυρό ηλεκτροκινητήρα, η διαχείριση της θερμότητας, αποτελεί καθοριστικό παράγοντα. Η YASA έχει αναπτύξει ένα σύστημα, στο οποίο ο χαλκός των πηνίων είναι πλήρως βυθισμένος σε λάδι, με επίπεδα σύρματα και βελτιστοποιημένη ροή ρευστού. Έτσι μειώνονται οι απώλειες, επιτρέπεται μεγαλύτερη ένταση ρεύματος και εξασφαλίζεται υψηλή ισχύς, χωρίς επικίνδυνες θερμοκρασίες.
Βέβαια, τα νούμερα χρειάζονται σωστή ανάγνωση. Η μέγιστη ισχύς των 1.005 ίππων είναι στιγμιαία, ενώ η συνεχής απόδοση κυμαίνεται μεταξύ 469 και 536 ίππων – τιμές απολύτως λογικές για ένα τόσο ακραίο σύστημα. Καθοριστικό ρόλο παίζει και ο ηλεκτρονικός έλεγχος, με τη YASA να έχει αναπτύξει δικό της, ειδικά σχεδιασμένο μετατροπέα διπλής διάταξης, ώστε κινητήρας και ηλεκτρονικά, να λειτουργούν ως ένα ενιαίο, απόλυτα βελτιστοποιημένο σύνολο.

Παρότι η τεχνολογία μοιάζει βγαλμένη από το μέλλον, η YASA εκτιμά ότι θα μπορούσε να μπει σε περιορισμένη παραγωγή, γύρω στο 2029. Οι εφαρμογές της δεν περιορίζονται μόνο στα αμιγώς ηλεκτρικά αυτοκίνητα, αλλά επεκτείνονται και στα υβριδικά υψηλών επιδόσεων. Η ιδέα ενός supercar με ηλεκτρική υποβοήθηση 500 ίππων, αντί για τα σημερινά 150-200, αλλάζει ριζικά τα δεδομένα.
Με περισσότερους από 50.000 κινητήρες ήδη παραδομένους και τη στήριξη του ομίλου Mercedes-Benz, η YASA έχει θέσει τις βάσεις, για τη μαζική υιοθέτηση αυτής της τεχνολογίας. Ίσως χρειαστούν ακόμη λίγα χρόνια, μέχρι να τη δούμε σε αυτοκίνητα παραγωγής, αλλά το μήνυμα είναι σαφές: το μέλλον της υψηλής απόδοσης είναι ηλεκτρικό και είναι πιο εντυπωσιακό από ποτέ.
Πηγή: forococheselectricos.com