Η πυροσβεστική υπηρεσία της Σλοβακίας βρήκε τρόπο να σβήσει τη φωτιά σε μπαταρίες λιθίου. Kαι μάλιστα τον παρουσίασε ο ίδιος ο Αρχηγός της, στην Ελλάδα.
Σε ημερίδα με θέμα τη διαχείριση κινδύνου στα οχήματα με εναλλακτικά καύσιμα ο Αρχηγός της πυροσβεστικής της Σλοβακίας παρουσίασε τα ευρήματα των δοκιμών τους. Την ημερίδα διοργάνωσε η Ένωση Αξιωματικών του Πυροσβεστικού σώματος την Παρασκευή 12 Απριλίου, στα πλαίσια της Έκθεσης «Interaigis 2024».
Αυτό είναι το υλικό που σβήνει ηλεκτρικά αυτοκίνητα
Ο κύριος Adrian Mifkovic αφού ανέλυσε τις ενέργειες που κάνει η Πυροσβεστική Υπηρεσία της Σλοβακίας σε περίπτωση πυρκαγιάς σε εξηλεκτρισμένο όχημα, παρουσίασε ένα βίντεο. Σε αυτό είδαμε σε Παγκόσμια πρώτη μετάδοση και σε πραγματικό χρόνο την ανάφλεξη ενός αμιγώς ηλεκτρικού επιβατικού αυτοκινήτου, ενώ ο ίδιος εξηγούσε τί συμβαίνει σε κάθε στάδιο. Αφού άφησαν τη φωτιά να εξαπλωθεί, αρχικά οι πυροσβέστες έριξαν το πρώτο υλικό που δοκίμαζαν. Η αδυναμία του να σβήσει τη φωτιά οδήγησε στη χρήση του δεύτερου υλικού, που ονομάζεται Bonpet και ήταν σε ανάμειξη 6% με νερό. Παρά τις πολλές αναζωπυρώσεις, τελικά η φωτιά έσβησε μετά από λίγα λεπτά. Και μάλιστα με χρήση μόνο 600 κιλών νερού.
Στη συγκεκριμένη δοκιμή του αυτοκίνητο ήταν σε εξωτερικό χώρο και υπό γωνία 45ο κάτι που διευκόλυνε την κατάσβεση.
Ο Αρχηγός επεσήμανε ότι η μπαταρία του συγκεκριμένου αυτοκινήτου ήταν 100% γεμάτη. Κάτι που κάνει διαφορά. Αφού όπως είπε, αν η μπαταρία είναι κάτω από το 30% συνήθως δεν πιάνει φωτιά. Αλλά ακόμα και αν πάρει φωτιά, αυτή δεν θα πάρει διαστάσεις.
Όπως είχε αναφέρει νωρίτερα την ίδια εκδήλωση ο Έλληνας Αντιπύραρχος Αχιλλέας Σαΐτης, υπολογίζεται ότι για να σβήσει μια φωτιά σε ηλεκτρικό όχημα χρειάζονται 50-150 τόνοι νερού. Όταν για φωτιά οικίας χρειάζονται 2-5 τόνοι νερό. Ενώ έχει γίνει επανάφλεξη ακόμα και 4 εικοσιτετράωρα μετά την αρχική φωτιά. Έτσι ο Σλοβάκος Αρχηγός της Πυροσβεστικής εξήγησε ότι μετά την κατάσβεση, προληπτικά το όχημα μπαίνει για 48 ώρες σε ειδικά κοντέινερς γεμάτα με νερό.
Επόμενο βήμα, η φωτιά σε υπόγειο χώρο στάθμευσης
Μάλιστα αποκάλυψε ότι στις 25 Απριλίου θα γίνει νέα δοκιμή, αυτή τη φορά σε υπόγειο χώρο στάθμευσης. Και με την ευκαιρία έδειξε βίντεο με ειδικά κατασκευασμένα ρομπότ που χρησιμοποιούν στην χώρα του. Για να απομακρύνουν με ασφάλεια από κλειστούς χώρους τα αυτοκίνητα που έχουν πάρει φωτιά. Τα ρομπότ, που μερικές φορές είναι ερπυστριοφόρα, έχουν πλατφόρμες. Και με τηλεχειρισμό τοποθετούνται κάτω από το όχημα, το σηκώνουν και το απομακρύνουν.
Το συγκεκριμένο υλικό που παρουσίασε ο Αρχηγός της Σλοβακικής Πυροσβεστικής, το Bonpet, είναι σε αναμονή πιστοποίησης και δημιουργίας προτύπου. Ώστε να αποδείξει και επίσημα ότι έχει όλα τα τυπικά προσόντα. Τέλος, αξίζει να πούμε ότι το υλικό είναι ήδη στην Ελλάδα, για χρήση σε οικιακές και βιομηχανικές φωτιές.