Fiat 131 Abarth Rally: Το «τούβλο» που έγραψε ιστορία!

Το τετράγωνο Ιταλικό σεντάν που πήγαινε αέρα και «με τις πόρτες», κέρδισε 4 παγκόσμιους τίτλους στα ράλι και έγινε θρύλος.

Ακούστε το άρθρο

Το Fiat 131 Abarth Rally Stradale, είναι το «μητρικό» αυτοκίνητο που έθεσε και τις βάσεις για τις λαμπρές επιτυχίες της εταιρείας. Στην «αρρένα» του παγκόσμιου πρωταθλήματος ράλι και στην κατηγορία του γκρούπ 4, 1977, 1978,1980 νικήτρια και στο παγκόσμιο πρωτάθλημα κατασκευαστών.  Συν και ένα παγκόσμιο πρωτάθλημα οδηγών με τον Βάλτερ Ρέρλ το 1980. Σχεδιαστικά το έργο ανατέθηκε στον Μπερτόνε και στην εταιρεία του Bertone Style Centre.

Προηγουμένως και πριν συμβούν όλα αυτά, η Fiat είχε αναλάβει απο το 1971 και την Abarth, ρίχνοντας στους αγώνες το Fiat 124 Abarth Rally. Προετοιμάζοντας έτσι το έδαφος, για την δημιουργία της επίσημης εργοστασιακής αγωνιστικής ομάδας, την Fiat Racing Team. Το 124 Abarth, σημείωσε εξαιρετικά αποτελέσματα, κατακτώντας δύο ευρωπαϊκά πρωταθλήματα το 1972 και το 1975. Και έτσι έπεισε τα αφεντικά της Fiat, να αυξήσουν το μπάτζετ για τους αγώνες.

Αλλα το 1976, αποφασίστηκε να αντικατασταθεί η γερασμένη σειρά των 124 και προετοιμάστηκε μια sport έκδοση δρόμου, για το νέο σεντάν 131. Το σκεπτικό ήταν, να εκμεταλλευτεί η εταιρεία τις αγωνιστικές της επιτυχίες με το 124. Για να αυξήσει έτσι τις πωλήσεις του 131, που ήταν στα σκαριά.

Ένα σεντάν με DNA αγωνιστικού.

Έτσι ο Μπερτόνε λοιπόν, ανέλαβε δράση για να φτιάξει ενα «πολεμικό» αυτοκίνητο δρόμου. Και που να μοιάζει με το Fiat 131 Mirafiori στην δίθυρη έκδοσή του. Αλλά να είναι και δραστικά πιο ελαφρύ και να μπορεί να εξελιχθεί στα όρια του γκρουπ 4. Για να επιτευχθεί η ζητούμενη μείωση του βάρους, χρησιμοποιήθηκε ρυτίνη σε καπό και λασπωτήρες. Και πλαστικό και πλέξιγκλας περιφερειακά, ενώ οι πόρτες ήταν απο αλουμίνιο. Έτσι κατασκευάστηκαν απο το 1976 έως 1978, 400 αντίγραφα  (κανονισμοί της FIA), του Fiat 131 Abarth Rally Stradale. Και που ήταν απαραίτητα για την επίσημη αναγνώριση.

Μηχανικά τώρα, η Abarth τοποθέτησε τον υποτετράγωνο (84 x 90mm), δίλιτρο (1995 κ.εκ), 16V, τετρακύλινδρο σε σειρά κινητήρα. Αλλα με δύο επικεφαλείς εκκεντροφόρους, διπλά ελατήρια βαλβίδων και συμπίεση 10,3:1, ο οποίος απέδιδε 140 άλογα στις 6.400 σ.α.λ. Και ροπή 17,2 κιλών στις 3.600 σ.α.λ και τον οποίον τροφοδοτούσε με καύσιμο ένα διπλό 34άρι καμπυρατέρ της Weber.

Το σεντάν των 960 κιλών, είχε ένα 5άρι μηχανικό κιβώτιο της ZF. Τα δακτυλίδια συγχρονισμού αφαιρέθηκαν, καθώς επιτρέπονταν μόνο μη συγχρονισμένα γρανάζια για την αναγνώριση. Το αυτοκίνητο έκανε τα 0-100 απο στάση σε 8,1” και είχε τελική ταχύτητα 195 χλμ/ώρα! Και με  σχεδόν 7 κιλά ανα ίππο, το αυτοκίνητο για εκείνη την εποχή, ήταν απίστευτα γρήγορο και ανταγωνιστικό.

Η μπροστινή ανάρτηση, περιελάμβανε γόνατα Μακ Φέρσον με σπειροειδή ελατήρια και αμορτισέρ. Και ενω η πίσω, είχε ανεξάρτητη ανάρτηση Μακ Φέρσον, παρόμοια με αυτή του 124 Abarth Spider, με συρόμενα ψαλίδια, βραχίονες και αντηρίδες. Το διαφορικό ήταν μπλοκέ, δανεικό απο το Fiat 130, με ενισχυμένο περίβλημα, απο ειδικό ανθεκτικό κράμα.

ABARTH 131 RALLY GR.4

Η καθαρόαιμη αγωνιστική έκδοση «Corsa» του131 Abarth Rally Stradale για την κατηγορία Gr.4 είχε αριθμό ομολογκασίον 647. Και είχε συμπίεση κινητήρα 11:1, με απόδοση 225 ίππους στις 7.000 σ.α.λ. Αλλα και ροπή 22,5 κιλών στις 5.600 σ.α.λ.

Φυσικά, στην αγωνιστική έκδοση, υπήρχαν και εντελώς διαφορετικές δυνατότητες. Όπως λίπανση ξηρού κάρτερ και ψυγείο λαδιού, μηχανικός ψεκασμός Kugelfischer της Bosch, και ενισχυμένα αμορτισέρ της Bilstein. Αλλα και κοντύτερη κρεμαγιέρα με 2,8 στροφές απο άκρη σε άκρη, αγωνιστικός δίσκος συμπλέκτη 230 χλστ, φρένα της ΑΤΕ με αεριζόμενους δίσκους 300 χλστ μπροστά και 275 χλστ πίσω. Και ζάντες της Cromodora 7×15 μπροστά και 8 x 15 πίσω, για το χώμα και 10 x15 και 11x15 για την άσφαλτο.

Τα ελαστικά για το χώμα ήταν της Pirelli διαστάσεων 185/70, ενώ για την άσφαλτο, 205/60/ μπροστά και 285/35/ πίσω P7 της Pirelli. Επίσης υπήρχαν διαφορετικές τελικές σχέσεις μετάδοσης του διαφορικού, ανάλογα με το είδος του αγώνα. Με κοντά 4 κιλά στον ίππο, το αγωνιστικό σεντάν της Abarth, κοιτούσε κατάματα τον συναγωνισμό και τον κέρδιζε σε αρκετές περιπτώσεις, παρόλο τον όχι πάντα αξιόπιστο κινητήρα.

Κυριαρχία στα Ράλι

Για τέσσερα ολόκληρα χρόνια, το 131 Abarth rally, κυριάρχησε στα ράλι σε όλο τον κόσμο, από τη Φινλανδία και την Αργεντινή μέχρι το Μοντεκάρλο. Στον πρώτο του αγώνα στο ράλι της νήσου Έλβα το 1976, κέρδισε θριαμβευτικά! Την ίδια χρονιά ο Μάρκου Άλεν στο Φινλανδικό ράλι 1000 λίμνες, που προσμετρούσε στο παγκόσμιο πρωτάθλημα ράλι, πήρε την πρωτιά. Και το ίδιο έκανε άλλες τρεις φορές συνεχόμενα.

Ο ίδιος οδηγός, κέρδισε το κύπελλο οδηγών FIA του 1978. Ενώ στον τελευταίο αγώνα που έδωσε το 131 abarth στο ράλι της Πορτογαλίας το 1981, ο Άλεν πήρε επισης την νίκη. Το Fiat 131 Abarth Rally γνώρισε επίσης δόξες στα χέρια των Ρέρλ, Σάλονεν, Βάλτεργκαρντ, της Μισέλ Μουτόν. Καθώς και στα χέρια των Ιταλών οδηγών Μπέτεγκα, Μουνάρι, Τσεράτο, Ζανούσι και άλλων. Απο το 1976 έως το 1980, το 131 Abarth κέρδισε 25 καθαρές νίκες, δημιουργώντας τον δικό του επικό μύθο στους αγώνες!

abb_img