Η αιφνιδιαστική απόφαση της Renault να σταματήσει την προώθηση του Mobilize Duo, σηματοδοτεί ένα ηχηρό πισωγύρισμα, στην προσπάθειά της να κυριαρχήσει στην ηλεκτρική αστική κινητικότητα. Το μικρό ηλεκτρικό τετράκυκλο, που παρουσιάστηκε την άνοιξη του 2024 ως ο φυσικός διάδοχος του Twizy και ως άμεσος αντίπαλος του Citroën Ami, δεν κατάφερε τελικά να ανταποκριθεί στις προσδοκίες. Λιγότερο από δύο χρόνια μετά το λανσάρισμά του, το project εγκαταλείπεται, αποκαλύπτοντας τα βαθύτερα προβλήματα ενός ιδιαίτερα απαιτητικού και ευαίσθητου σε τιμές segment.
Η απόφαση ελήφθη υπό τη νέα διοίκηση του François Provost, ο οποίος δεν δίστασε να τραβήξει «χειρόφρενο», σε ένα εγχείρημα που δεν έδειχνε προοπτική κερδοφορίας. Το Mobilize Duo αποτέλεσε προϊόν της στρατηγικής «Renaulution» του Luca de Meo, όταν η Renault διαχώρισε τις δραστηριότητές της, σε επιμέρους οντότητες, δημιουργώντας μεταξύ άλλων τη Mobilize Beyond Automotive. Στόχος της ήταν, να προσφέρει εναλλακτικές λύσεις μετακίνησης για τα σύγχρονα αστικά κέντρα, μακριά από τη λογική του παραδοσιακού αυτοκινήτου.
Στη θεωρία, το Duo ταίριαζε απόλυτα σε αυτό το όραμα. Στην πράξη όμως, η εμπορική πραγματικότητα, αποδείχθηκε αμείλικτη. Η νέα διοίκηση προτίμησε να «κόψει» ζημιογόνα projects, αντί να τα συντηρεί για λόγους στρατηγικού κύρους. Ενδεικτικό είναι ότι το Duo δεν μεταφέρθηκε καν σε άλλη μάρκα του ομίλου, όπως η Dacia, όπου μια πιο επιθετική πολιτική τιμολόγησης, θα μπορούσε ενδεχομένως να του δώσει δεύτερη ευκαιρία.
Το μεγαλύτερο πρόβλημα του Mobilize Duo ήταν ξεκάθαρα η τιμή. Με κόστος εκκίνησης σχεδόν 10.000 ευρώ στη Γαλλία για την έκδοση των 45 χλμ./ώρα και 12.500 ευρώ για την ταχύτερη έκδοση των 80 χλμ./ώρα, το μοντέλο τοποθετήθηκε επικίνδυνα κοντά σε κανονικά ηλεκτρικά αυτοκίνητα. Την ίδια στιγμή, το Citroën Ami, παραμένει σημαντικά φθηνότερο, ξεκινώντας από περίπου 8.200 ευρώ, προσφέροντας μια απλούστερη, αλλά σαφώς πιο προσιτή λύση.
Η σύγκριση γίνεται ακόμη πιο επώδυνη όταν ο υποψήφιος αγοραστής, συνειδητοποιεί ότι με παρόμοιο ποσό, μπορεί να αποκτήσει ένα μεταχειρισμένο Renault Twingo Electric. Ένα πλήρες αυτοκίνητο, με τέσσερις θέσεις, πορτμπαγκάζ και σαφώς μεγαλύτερη ευελιξία. Σε αυτό το πλαίσιο, η σχέση τιμής και χρηστικότητας του Duo, δυσκολευόταν να δικαιολογηθεί, ειδικά για ένα κοινό, που κινείται κυρίως με αυστηρά οικονομικά κριτήρια.
Πέρα από την τιμή, σημαντικό ρόλο έπαιξαν και οι επιλογές σχεδιασμού. Η διάταξη tandem, με τον επιβάτη πίσω από τον οδηγό, θεωρήθηκε από πολλούς μη πρακτική για καθημερινή χρήση. Αντίθετα, το Citroën Ami προσφέρει δίπλα-δίπλα καθίσματα, δημιουργώντας μια πιο φιλική και κοινωνική εμπειρία μετακίνησης. Παρά τις βελτιώσεις σε σχέση με το Twizy –κλειστή καμπίνα, αερόσακο οδηγού και αυτονομία άνω των 160 χιλιομέτρων, το Duo δεν κατάφερε να πείσει ότι προσφέρει ουσιαστικό πλεονέκτημα.
Η επιτυχία του Citroën Ami, κάνει την αποτυχία του Mobilize Duo ακόμη πιο εμφανή. Από το 2020, το Ami έχει ξεπεράσει τις 85.000 πωλήσεις, αποδεικνύοντας ότι υπάρχει ζήτηση για ηλεκτρικά τετράκυκλα, αρκεί η συνταγή να είναι σωστή. Η Citroën επένδυσε στην απλότητα, στον παιχνιδιάρικο σχεδιασμό και στην προσιτή τιμή, ενώ ενίσχυσε την παρουσία της μέσω παραλλαγών όπως το Fiat Topolino, μοιράζοντας το κόστος ανάπτυξης σε περισσότερες αγορές.
Αντίθετα, η Renault επέλεξε να κρατήσει το Duo απομονωμένο κάτω από το brand Mobilize, χάνοντας τα πλεονεκτήματα της κλίμακας και της ευρύτερης αναγνωρισιμότητας. Το αποτέλεσμα ήταν ένα προϊόν τεχνολογικά ενδιαφέρον, αλλά εμπορικά ευάλωτο.
Η διακοπή του Mobilize Duo, υπογραμμίζει πόσο δύσκολη παραμένει η εξίσωση στα ηλεκτρικά τετράκυκλα: καινοτομία από τη μία, χαμηλό κόστος από την άλλη. Ο François Provost, δείχνει να υιοθετεί μια πιο αυστηρή, παραδοσιακή βιομηχανική λογική, όπου κάθε επένδυση, πρέπει να αποδίδει γρήγορα και μετρήσιμα. Μπορεί η απόφαση να φαίνεται σκληρή, όμως αντικατοπτρίζει τη νέα πραγματικότητα της αυτοκινητοβιομηχανίας, όπου ακόμη και τα πιο φιλόδοξα projects, δεν έχουν περιθώριο αποτυχίας.
Πηγή: rouleur-electrique.fr