Υπήρξε μια εποχή που τα οικογενειακά hatchback ήταν οι απόλυτοι πρωταγωνιστές στους δρόμους. Πριν τα SUV αρχίσουν να γεμίζουν κάθε γωνιά του χάρτη, τα χαμηλά, ευκίνητα και πρακτικά hatchback, είχαν τον πρώτο λόγο στις πωλήσεις. Σήμερα, τα ψηλωμένα SUV έχουν κλέψει τα βλέμματα, αλλά πολλοί οδηγοί που τα έχουν συγκρίνει απευθείας, γνωρίζουν πως ένα καλό hatchback, μπορεί ακόμη να προσφέρει περισσότερη οδηγική ευχαρίστηση, μικρότερο βάρος, καλύτερο έλεγχο και χαμηλότερη κατανάλωση.

Σε αυτή τη σύγκριση, δύο μοντέλα αναλαμβάνουν να αποδείξουν ότι η κατηγορία δεν έχει πει την τελευταία της λέξη: το Honda Civic και το SEAT Leon. Το Civic της 11ης γενιάς, που κυκλοφόρησε το 2022 και απέσπασε εξαιρετικές κριτικές, μόλις ανανεώθηκε και έρχεται ακόμα πιο ώριμο. Από την άλλη, το Leon, ένα μοντέλο που συχνά περνά πιο χαμηλά στο ραντάρ του κόσμου, αρχίζει επιτέλους να δείχνει ξανά τα δυνατά του σημεία, καθώς η SEAT αναδιοργανώνεται και ετοιμάζει μια σειρά νέων βελτιώσεων. Το μεγάλο ερώτημα, λοιπόν: ανάμεσα στα δύο αυτά δημοφιλή – αλλά και παραγνωρισμένα – hatchback, ποιο καταφέρνει να κερδίσει τον τίτλο του πιο ολοκληρωμένου οικογενειακού μοντέλου;
Honda Civic: ώριμο, υβριδικό και έτοιμο για όλα

Το Civic δεν είναι άγνωστο στη διάκριση. Η πλήρως υβριδική του έκδοση, απέσπασε τον τίτλο «Προσιτό Υβριδικό της Χρονιάς» το 2023, χάρη στην ισορροπία ανάμεσα σε δύναμη, οικονομία και άνεση. Η ανανεωμένη έκδοση του 2025, δεν αλλάζει τον χαρακτήρα του αυτοκινήτου, αλλά βελτιώνει αρκετές λεπτομέρειες, που κάνουν την καθημερινή εμπειρία πιο ευχάριστη.

Κινητήρας και οδήγηση
Το Civic διαθέτει ένα υβριδικό σύστημα e:HEV 2.0 λίτρων με συνολική απόδοση 181 ίππων. Το ενδιαφέρον εδώ είναι ο τρόπος που δουλεύει το σύστημα: τις περισσότερες φορές, ο βενζινοκινητήρας λειτουργεί ως γεννήτρια, που παράγει ρεύμα για τον ηλεκτροκινητήρα. Το αυτοκίνητο δηλαδή κινείται σαν ηλεκτρικό στη μεγαλύτερη διάρκεια της οδήγησης, με την άμεση ροπή και την ομαλότητα που αυτό συνεπάγεται.

Η επιτάχυνση 0-100 χλμ/ώρα ολοκληρώνεται σε 7,8 δευτερόλεπτα, τιμή που το τοποθετεί πάνω από το μέσο όρο της κατηγορίας. Η αίσθηση στο δρόμο είναι στιβαρή, με τιμόνι που δίνει θετική πληροφόρηση, καλή ισορροπία και εξαιρετικό έλεγχο στο πίσω μέρος. Το Civic δείχνει ξεκάθαρα πιο «προπονημένο» από τα περισσότερα hatchback.



Κατανάλωση και άνεση
Το υβριδικό σύστημα διαπρέπει στην πόλη, όπου οι χαμηλές ταχύτητες επιτρέπουν στο αυτοκίνητο να κινείται περισσότερο ηλεκτρικά. Η πραγματική οικονομία στον δρόμο, συχνά πλησιάζει εντυπωσιακές τιμές, για αυτοκίνητο με τέτοια δύναμη.


Σχεδίαση – μικρές ενστάσεις
Η ανανέωση έφερε πιο καθαρές γραμμές, αλλά και ένα πλαστικό κομμάτι γύρω από τη μάσκα, που δεν δείχνει τόσο premium σε ανοιχτές αποχρώσεις. Δεν επηρεάζει τη συνολική εικόνα, αλλά σίγουρα δεν είναι η πιο κομψή λεπτομέρεια.
SEAT Leon: το διαχρονικό hatchback που πάντα είχε κάτι να πει

Το Leon είναι ένα από τα πιο ολοκληρωμένα και ισορροπημένα οικογενειακά hatchback, αλλά για χρόνια έμενε στη σκιά ανταγωνιστών με μεγαλύτερο όνομα. Εδώ, χρησιμοποιούμε την έκδοση 1.5 eTSI FR των 148 ίππων, με ήπια υβριδική τεχνολογία.

Κινητήρας και οδήγηση
Ο 1.5 turbo κινητήρας συνδυάζεται με ένα σύστημα 48V, που υποστηρίζει την εκκίνηση, τη στιγμιαία επιτάχυνση και μειώνει την κατανάλωση. Η επιτάχυνση 0-100 χλμ/ώρα γίνεται σε 8,4 δευτερόλεπτα, τιμή αξιοπρεπής για την κατηγορία.

Στον δρόμο, το Leon είναι σταθερό, ευκολοδήγητο και προβλέψιμο. Δεν φτάνει το Civic σε αίσθηση ή απόκριση, αλλά παραμένει απολαυστικό στην καθημερινότητα και δείχνει την καλή δουλειά της SEAT, στον τομέα της ισορροπίας ανάμεσα σε άνεση και οδηγική ποιότητα.



Τεχνολογία και εργονομία
Το σύστημα infotainment έχει βελτιωθεί σημαντικά, αλλά εξακολουθούν να υπάρχουν μερικά εργονομικά θέματα: ορισμένες λειτουργίες υπάρχουν δυο φορές, ενώ άλλες βρίσκονται σε υπομενού χωρίς λόγο. Οι συντομεύσεις θα μπορούσαν να είναι πιο ευέλικτες.


PHEV: όχι η καλύτερη επιλογή
Η plug-in υβριδική έκδοση, προσφέρει ηλεκτρική αυτονομία έως 132 χιλιόμετρα, αλλά το σύστημα εναλλαγής βενζίνης-ρεύματος δεν είναι τόσο ομαλό και αποδοτικό όσο των πιο σύγχρονων ανταγωνιστών. Η SEAT έχει τον κύριο άσσο της στο απλό eTSI.
Μεταξύ τους: ποιο κερδίζει στους βασικούς τομείς;
1. Οδήγηση και κινητήρας
Το Civic παίρνει ξεκάθαρα την πρωτιά. Είναι πιο γρήγορο, πιο ευέλικτο, με πιο σύγχρονο υβριδικό σύστημα και καλύτερη αίσθηση στο δρόμο. Το Leon είναι άριστο, αλλά όχι τόσο ξεχωριστό.

2. Τεχνολογία συστημάτων κίνησης
Εδώ το Civic και πάλι προηγείται. Το πλήρως υβριδικό σύστημα, κάνει αισθητή διαφορά σε πόλη και ταξίδι. Το Leon με το mild hybrid λειτουργεί ικανοποιητικά, αλλά δεν ανεβάζει τον πήχη.

3. Πρακτικότητα και χώροι
Το Civic είναι πιο μακρύ και κερδίζει σε χώρους για τα πόδια και σε πορτμπαγκάζ, προσφέροντας περίπου 35 λίτρα περισσότερα από το Leon. Το Leon όμως δίνει καλύτερο χώρο για τα κεφάλια των επιβατών και πιο επίπεδο, πρακτικό πορτμπαγκάζ.

4. Ασφάλεια
Και τα δύο μοντέλα έχουν πέντε αστέρια στο Euro NCAP, αλλά το Civic πέρασε από πιο σύγχρονα, αυστηρά πρωτόκολλα. Τα συστήματα του Leon είναι λίγο πιο εύχρηστα, καθώς η Honda έχει ορισμένες λειτουργίες που απενεργοποιούνται μόνο ολικά.

5. Μακροχρόνια αξιοπιστία και ιδιοκτησία
Η Honda έχει εξαιρετική φήμη. Η εταιρεία κατατάσσεται ψηλά στις έρευνες ικανοποίησης και προσφέρει καλή οδική βοήθεια. Η SEAT υστερεί σε βαθμολογίες αξιοπιστίας, αλλά εξακολουθεί να παραμένει σταθερή επιλογή για οικογένειες.
Ετυμηγορία: ποιο hatchback κερδίζει;
Νικητής: SEAT Leon

Το Leon αποδεικνύεται η πιο ολοκληρωμένη και συμφέρουσα επιλογή για τους περισσότερους οδηγούς. Είναι ευρύχωρο, ευχάριστο στην οδήγηση, καλά εξοπλισμένο και ισορροπημένο. Δεν είναι το καλύτερο σε κάθε κατηγορία, αλλά είναι εξαιρετικό σε όλες, κάτι που το κάνει μια πολύ δυνατή συνολική πρόταση.
Δεύτερο: Honda Civic

Το Civic είναι το καλύτερο αυτοκίνητο από πλευράς τεχνολογίας, οδήγησης και απόδοσης. Το υβριδικό του σύστημα είναι κορυφαίο, η ποιότητα κύλισης άριστη και οι χώροι άπλετοι. Η διαφορά τη στιγμή της επιλογής, έρχεται μόνο από τη συνολική αξία σε σχέση με τον ανταγωνισμό. Αν το κριτήριο ήταν αποκλειστικά η οδηγική εμπειρία, το Civic θα κέρδιζε.
Προδιαγραφές
| Αυτοκίνητα | Honda Civic e:HEV Sport | Seat Leon FR 1.5 eTSI |
| Τιμή της επιλογής μας/όπως δοκιμάστηκε – Βρετανία | €40.270/€44.020 | €36.950/€41.950 |
| Κινητήρας και απόδοση | ||
| Μηχανή | 4κύλινδρος σε σειρά/υβριδικός κινητήρας 1.995cc | 4κύλινδρος σε σειρά/ήπιος υβριδικός 1.498cc |
| Ισχύς | 181 ίπποι | 148 ίπποι |
| Ροπή | 315Nm | 250Nm |
| Μετάδοση | Μονή ταχύτητα/εμπρός | Αυτόματο κιβώτιο έξι ταχυτήτων/εμπρός |
| 0-100 χλμ/ώρα/μέγιστη ταχύτητα | 7,8 δευτ./190 χλμ/ώρα | 8,4 δευτ./217 χλμ/ώρα |
| Χωρητικότητα δεξαμενής καυσίμου/μπαταρίας | 40 λίτρα/1,05kWh | 45 λίτρα/0,6kWh |
| Αυτονομία | 800 χλμ | 850 χλμ |
| Εκπομπές CO2 | 113 γρ./χλμ. | 120 γρ./χλμ. |
| Διαστάσεις | ||
| Μήκος/μεταξόνιο | 4.560/2.734 χιλιοστά | 4.368/2.686 χιλιοστά |
| Πλάτος/ύψος | 1.802/1.408 χιλιοστά | 1.800/1.456 χιλιοστά |
| Χώρος για τα γόνατα πίσω | 634-859 χιλιοστά | 623-841 χιλιοστά |
| Χώρος για το κεφάλι/χώρος πίσω | 862/1.502 χιλιοστά | 939/1.448 χιλιοστά |
| Χώρος αποσκευών (καθίσματα ανασηκωμένα/αναδιπλωμένα) | 415/1.220 λίτρα | 380/1.210 λίτρα |
Πηγή: autoexpress.co.uk
