Σύμφωνα με τα τελευταία στοιχεία του Κέντρου Διαχείρισης Αυτοκινήτων (CAM), οι μέσες ταξινομήσεις στα ηλεκτρικά αυτοκίνητα με μπαταρία στην Ευρώπη, έχουν μειωθεί μόνο κατά 5,5 τοις εκατό φέτος. Ωστόσο, υπάρχουν μεγάλες διαφορές μεταξύ των χωρών, καθώς η αγορά ηλεκτρικής κινητικότητας, έχει αναπτυχθεί ευνοϊκά στις περισσότερες από αυτές, ενώ οι προοπτικές για το 2025 είναι θετικές.
Συγκεκριμένα, 1.213.262 ηλεκτρικά αυτοκίνητα με μπαταρία, ταξινομήθηκαν πρόσφατα στην Ευρώπη μεταξύ Ιανουαρίου και Αυγούστου του τρέχοντος έτους, όπως γράφει ο διευθυντής του CAM Stefan Bratzel σε ανάρτηση στο LinkedIn. Την ίδια περίοδο του 2023, υπήρχαν 1.283.776 νέα ηλεκτρικά αυτοκίνητα. Στην «Ευρώπη», η CAM συνοψίζει τα κράτη της ΕΕ, τις τέσσερις χώρες της ΕΖΕΣ (Ισλανδία, Λιχτενστάιν, Νορβηγία και Ελβετία) και το Ηνωμένο Βασίλειο.
Αυτό είναι σημαντικό, γιατί οι αγορές της ΕΖΕΣ περιλαμβάνονται τελικά και στον υπολογισμό των ορίων του στόλου CO2 των κατασκευαστών. Η κατάσταση είναι διαφορετική για το Ηνωμένο Βασίλειο, το οποίο έχει τον δικό του κανονισμό για το CO2, από τότε που έφυγε από την ΕΕ.
Ο Bratzel βλέπει «σημαντικές αλλαγές στην ευρωπαϊκή αγορά». Με λίγα λόγια, θα μπορούσατε να πείτε ότι ό,τι πωλείται λιγότερο στη Γερμανία πωλείται πλέον και σε άλλες χώρες. «Ενώ οι συνολικές ταξινομήσεις BEV σε όλη την ΕΕ, την ΕΖΕΣ και το Ηνωμένο Βασίλειο μειώθηκαν κατά 5,5% σε σύγκριση με το προηγούμενο έτος, υπάρχουν αντίθετες εξελίξεις σε βασικές αγορές», λέει ο ειδικός στον τομέα της αυτοκινητοβιομηχανίας.
Οι περισσότεροι θα είναι εξοικειωμένοι με την κατάσταση στη Γερμανία. Την περίοδο από τον Ιανουάριο έως τον Αύγουστο, οι νέες εγγραφές BEV μειώθηκαν κατά 32 τοις εκατό φέτος, πριν από το τέλος της επιδότησης περιβαλλοντικού μπόνους για τους εμπορικούς ιδιοκτήτες.
Και το απότομο τέλος του περιβαλλοντικού μπόνους τον Δεκέμβριο στις αρχές του 2024 άσκησε πίεση στις πωλήσεις από την άλλη. Είτε έτσι είτε αλλιώς, 241.911 EVs αντί για 355.575 οχήματα την ίδια περίοδο πέρυσι, αποτελούν σημαντική πτώση στη μεγαλύτερη αγορά αυτοκινήτου της Ευρώπης.
Αντίθετα, «το Ηνωμένο Βασίλειο παρουσίασε ισχυρή ανάπτυξη 10,5%, φτάνοντας τις 213.544 εγγραφές BEV. Με αυτή τη δυναμική, το Ηνωμένο Βασίλειο κλείνει τη διαφορά με τη Γερμανία και θα μπορούσε σύντομα να πάρει την ηγετική θέση στην ευρωπαϊκή αγορά», λέει ο Bratzel. Εάν η κατάσταση στη Γερμανία δεν αλλάξει σύντομα, το Ηνωμένο Βασίλειο θα μπορούσε σύντομα να γίνει η μεγαλύτερη αγορά ηλεκτρικών αυτοκινήτων στην Ευρώπη. Η Γαλλία, τώρα στην τρίτη θέση (188.575 BEVs, +8,1%), πλησιάζει επίσης.
Ωστόσο, καθώς αγορές όπως η Γερμανία και η Γαλλία, σε αντίθεση με το Ηνωμένο Βασίλειο, σχετίζονται με τα όρια στόλου CO2 από το 2025, οι κατασκευαστές σε αυτές τις αγορές είναι πιθανό να εντείνουν τις προσπάθειές τους για EV σύντομα, ενώ η πρόσφατη μείωση τιμής για το VW ID.3, είναι πιθανώς ένα τέτοιο παράδειγμα.
Δεν είναι μόνο οι τρεις μεγάλες αγορές που βλέπουν «αξιοσημείωτες εξελίξεις», όπως το θέτει ο Bratzel. Σε αντίθεση με ό,τι θα περίμενε κανείς, δεν ήταν η Νορβηγία ή η Ολλανδία που κατέλαβαν την τέταρτη θέση (στη Νορβηγία, οι πωλήσεις EV μειώθηκαν κατά 3,2 τοις εκατό στις 68.431 μονάδες το τρέχον έτος, αν και με πολύ υψηλό μερίδιο αγοράς EV στη χώρα στο την ίδια ώρα).
Το Βέλγιο ξεπέρασε ακόμη και τη Σουηδία, με αύξηση 41,3 τοις εκατό και έχει εκτιναχθεί στην τέταρτη θέση με 84.137 ηλεκτρικά οχήματα, μια «εντυπωσιακή αύξηση», λέει ο Bratzel.
Το πραγματικό άλμα στα ηλεκτρικά αυτοκίνητα θα γίνει το 2025
Μεταξύ των δέκα κορυφαίων χωρών, ωστόσο, η Δανία κατέγραψε την υψηλότερη ανάπτυξη με 50,8%. Μέχρι στιγμής φέτος, η Δανία έχει ταξινομήσει 51.945 νέα ηλεκτρικά αυτοκίνητα, σε σύγκριση με μόλις 34.440 μονάδες πριν από ένα χρόνο. Αυτό σημαίνει ότι η χώρα έχει σκαρφαλώσει από την ένατη στην όγδοη θέση και βρίσκεται ακριβώς πίσω από τη Σουηδία (54.304 νέα EV).
Στη Σουηδία όπως και στη Γερμανία, μια νέα πολιτική επιδοτήσεων επηρέασε σημαντικά τις πωλήσεις, οι οποίες είναι μειωμένες κατά 21 τοις εκατό σε σχέση με το προηγούμενο έτος. Την πρώτη δεκάδα ολοκληρώνουν η Ιταλία (35.785 BEV, -12,3%) και η Ισπανία (31.665 BEV, +2,5%).
Το βασικό ερώτημα τώρα είναι πώς θα εξελιχθούν τα πράγματα τους επόμενους μήνες. Τελικά, οι κατασκευαστές αυτοκινήτων θα είναι ευσυνείδητοι να επιτύχουν τους στόχους του στόλου CO2 και ταυτόχρονα, να μην πουλήσουν πάρα πολλά ηλεκτρικά αυτοκίνητα; Αναμένεται επίσης ότι τα μέτρα και οι εκστρατείες πωλήσεων, θα οδηγήσουν τελικά σε περίπου τον ίδιο αριθμό ηλεκτρικών αυτοκινήτων που ταξινομήθηκαν στις σχετικές ευρωπαϊκές αγορές, όπως και το προηγούμενο έτος.
Το πραγματικό άλμα δεν αναμένεται παρά το επόμενο έτος, όπως εξηγεί εντυπωσιακά ο επικεφαλής της ICCT Europe, Peter Mock, στο τελευταίο μας (γερμανικό) podcast. Ο Μοκ μιλά για «οχήματα με μπαταρία 25 τοις εκατό» ως εκτίμηση, ίσως λίγο λιγότερο, ίσως λίγο περισσότερο. «Και αυτός ο αριθμός θα παραμείνει αμετάβλητος μέχρι το 2029».
Πηγή: linkedin.com