Τέσσερις μεγάλες αυτοκινητοβιομηχανίες, δύο από την Ευρώπη και δύο από την Κίνα BMW, BYD, Geely και SAIC, συνεργάστηκαν για να αμφισβητήσουν τους δασμούς που έχει επιβάλει η Ευρωπαϊκή Ένωση (ΕΕ), στα αυτοκίνητα που εισάγονται από την Κίνα. Οι δασμοί αυτοί θεσπίστηκαν μετά από έρευνα της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, η οποία κατέληξε στο συμπέρασμα ότι η κρατική βοήθεια στην Κίνα, έδινε στις κινεζικές αυτοκινητοβιομηχανίες αθέμιτα πλεονεκτήματα.
Η βοήθεια περιλάμβανε φθηνά δάνεια και επιδοτήσεις για μπαταρίες, ενώ ορισμένες εταιρείες επωφελήθηκαν περισσότερο από άλλες. Έτσι, τα ποσοστά δασμών ποικίλλουν: για παράδειγμα, η BYD έχει δασμούς 17%, η Geely 18,8% και η SAIC 35,3%, ενώ ο τυπικός εισαγωγικός δασμός στην ΕΕ είναι 10%.
Για τη BMW, αυτοί οι δασμοί επηρεάζουν ιδιαίτερα τη Mini, καθώς τα νέα ηλεκτρικά μοντέλα της Mini (Cooper και Aceman SUV), κατασκευάζονται στην Κίνα και εισάγονται στην Ευρώπη, τουλάχιστον μέχρι το 2026 που αναμένεται να ξεκινήσει η παραγωγή τους στο Ηνωμένο Βασίλειο.
Εν τω μεταξύ, πολλές κινεζικές εταιρείες, εξετάζουν το ενδεχόμενο να κατασκευάζουν τα αυτοκίνητά τους απευθείας στην Ευρώπη, για να αποφύγουν τους δασμούς. Για παράδειγμα, η Chery κατασκευάζει αυτοκίνητα στην Ισπανία, ενώ η BYD σχεδιάζει εργοστάσια σε Ουγγαρία και Τουρκία.
Η διαμάχη αυτή είναι ενδεικτική των ευρύτερων γεωπολιτικών και εμπορικών εντάσεων ανάμεσα στις δύο περιοχές, ενώ το μέλλον των δασμών, θα παίξει καθοριστικό ρόλο στη στρατηγική των αυτοκινητοβιομηχανιών.
Διαβάστε επίσης: Στη Δικαιοσύνη προσφεύγουν οι Κινέζοι για τους δασμούς της ΕΕ