Ο οργανισμός δοκιμών Dekra αναφέρει ότι περισσότερα από 25.000 τεστ «κατάστασης της υγείας της μπαταρίας» έχουν πλέον ολοκληρωθεί, χρησιμοποιώντας την κατοχυρωμένη με δίπλωμα ευρεσιτεχνίας, διαδικασία ταχείας δοκιμής μπαταρίας. Με βάση τα δεδομένα που συλλέχθηκαν, η Dekra δηλώνει ότι «οι μπαταρίες των ηλεκτρικών αυτοκινήτων είναι πιο ανθεκτικές από ό,τι φοβούνται μερικές φορές οι καταναλωτές».
Η δοκιμή γρήγορης μπαταρίας από την DEKRA που εισήχθη το 2022, είναι επί του παρόντος διαθέσιμη για περίπου 130 διαφορετικά μοντέλα οχημάτων και προσφέρεται σε πολλές ευρωπαϊκές χώρες, σύμφωνα με τον οργανισμό δοκιμών. Μέσα σε 15 λεπτά, η διαδικασία με μια στατική δοκιμή και μια σύντομη επιτάχυνση περίπου 50 έως 100 μέτρω, θα πρέπει να παρέχει ακριβές αποτέλεσμα, για την κατάσταση της υγείας της μπαταρίας. Η προσέγγιση βασίζεται στη λεγόμενη παραμετροποίηση των μεμονωμένων μοντέλων οχημάτων, στα οποία η μπαταρία φορτίζεται και αξιολογείται σε νέες συνθήκες, κατά τη διάρκεια πολύπλοκων δοκιμών, υπό μεγάλη ποικιλία συνθηκών.
«Αυτό δημιουργεί ένα είδος δομής συντεταγμένων, που χρησιμοποιεί το σύστημά μας για να αναλύσει και να αξιολογήσει τις πραγματικές μετρούμενες τιμές κατά τη διάρκεια της δοκιμής», εξηγεί ο Christoph Nolte, Εκτελεστικός Αντιπρόεδρος της DEKRA και Επικεφαλής του Τμήματος Οχημάτων Service. «Η ουσία είναι μια δήλωση σχετικά με την κατάσταση της μπαταρίας που καμία άλλη μέθοδος στην αγορά δεν μπορεί να προσφέρει τόσο γρήγορα και ταυτόχρονα με την ίδια ακρίβεια».
Η αυξανόμενη δεξαμενή δεδομένων, η οποία τώρα τροφοδοτείται από περίπου 25.000 ολοκληρωμένες δοκιμές, δίνει τη δυνατότητα στους ειδικούς της Dekra, να κάνουν πιο γενικές δηλώσεις, σχετικά με τη γήρανση της μπαταρίας. Δηλώνουν ότι «ακόμα και με υψηλότερα χιλιόμετρα, η συντριπτική πλειονότητα των μπαταριών, είναι ακόμα σε καλή κατάσταση». Ένα παράδειγμα είναι τα ηλεκτρικά ταξί Jaguar που τέθηκαν σε λειτουργία στο Μόναχο το 2018. Έξι από τα Jaguar I-Pace, δοκιμάστηκαν από την Dekra φέτος. Με χιλιόμετρα μεταξύ 180.000 και άνω των 260.000, η «κατάσταση υγείας» των μπαταριών ήταν μεταξύ 95 και 97%.
«Κατά μέσο όρο, φορτίζαμε τα οχήματα περίπου μιάμιση φορά την ημέρα και όχι ήπια, αλλά πάντα πλήρως φορτισμένα, για να παρέχουμε στους οδηγούς το κατάλληλο επίπεδο ασφάλειας, όσον αφορά την αυτονομία. Η εμπειρία μας με τα ηλεκτρικά οχήματα ήταν εξαιρετικά θετική», δήλωσε ο Gregor Beiner, Διευθύνων Σύμβουλος του Κέντρου Ταξί του Μονάχου (MTZ).
«Οι μπαταρίες είναι πολύ, πολύ ανθεκτικές και ειδικά με τα προστατευτικά ασφαλείας που τοποθετούν οι κατασκευαστές, διατηρούν τη χωρητικότητά τους για πολύ μεγάλο χρονικό διάστημα. Γι’ αυτό συνεχίσαμε σε αυτόν τον δρόμο. Σήμερα, έχουμε περίπου 70 οχήματα στο στόλο μας, το ένα τρίτο των οποίων, είναι ηλεκτρικά οχήματα από διάφορες μάρκες. Θέλουμε να έχουμε ηλεκτροδοτήσει ολόκληρο τον στόλο μας μέχρι το 2029».
Ωστόσο, σύμφωνα με τη Dekra, υπάρχουν και ακραίες τιμές. Ανάλογα με το στυλ οδήγησης, το κλίμα και τη συμπεριφορά φόρτισης, μια μπαταρία σε ένα ηλεκτρικό όχημα μπορεί να γεράσει πιο αργά ή πιο γρήγορα. «Ως το πιο ακριβό εξάρτημα ολόκληρου του οχήματος, έχει καθοριστική επίδραση στην αξία ενός μεταχειρισμένου ηλεκτρικού αυτοκινήτου. Αυτός είναι ο λόγος για τον οποίο οι αξιόπιστες πληροφορίες για την κατάσταση της μπαταρίας, είναι καθοριστικός παράγοντας, για μια λειτουργική αγορά μεταχειρισμένων αυτοκινήτων». Όπως γνωρίζουμε, αυτή η αγορά δεν αναπτύσσεται ακόμη.
Σύμφωνα με τον Christoph Nolte, πολλοί άνθρωποι μεταφέρουν τις εμπειρίες τους με τις μπαταρίες smartphone, για παράδειγμα, στο θέμα της ηλεκτροκίνησης: «Έχουν βιώσει ότι οι φορητές συσκευές έχουν αισθητά χαμηλότερη χωρητικότητα μπαταρίας, μετά από λίγα μόλις χρόνια και φοβούνται το ίδιο αποτέλεσμα με τα ηλεκτρικά οχήματα».
Ο Nolte λέει, ότι η εμπειρία της Dekra με την ταχεία δοκιμή μπαταρίας, αποδεικνύει σημαντικά μεγαλύτερη διάρκεια ζωής. Οι μπαταρίες είναι πολύ καλές συνολικά. «Ακόμη και με υψηλότερα χιλιόμετρα, εξακολουθούμε να βρίσκουμε μια «κατάσταση υγείας» πάνω από 90% στις περισσότερες περιπτώσεις». Και τα 74 υποκαταστήματα Dekra στη Γερμανία προσφέρουν το γρήγορο τεστ κατόπιν ραντεβού. Ταυτόχρονα, ο οργανισμός δοκιμών εργάζεται για περαιτέρω ανάπτυξη της διαδικασίας δοκιμών, που δεν απαιτεί καθόλου οδήγηση. «Κατά τη διάρκεια του επόμενου έτους, θέλουμε να φέρουμε σταδιακά την περαιτέρω αναπτυγμένη διαδικασία δοκιμών στην αγορά για διάφορα μοντέλα οχημάτων. Τότε το όλο θέμα θα είναι ακόμα λιγότερο περίπλοκο», λέει ο Νόλτε.
Εν τω μεταξύ, η Dekra, δεν είναι μόνη στην εκτίμησή της ότι οι μπαταρίες ηλεκτρονικών αυτοκινήτων θα μπορούσαν να διαρκέσουν περισσότερο από το αναμενόμενο. Πρόσφατα, αμερικανοί επιστήμονες στο Πανεπιστήμιο του Στάνφορντ για παράδειγμα, δήλωσαν ότι οι μπαταρίες των ηλεκτρικών οχημάτων θα μπορούσαν να διαρκέσουν έως και 40% περισσότερο, από ό,τι υποτίθεται προηγουμένως. Ο λόγος είναι ότι οι συνήθειες οδήγησης και φόρτισης στον «πραγματικό κόσμο», λέγεται ότι επιβαρύνουν λιγότερο τις μπαταρίες, από ό,τι υποδεικνύουν οι εργαστηριακές δοκιμές.
Πηγή: dekra.de