Οι ειδικοί δασμοί της ΕΕ στις εισαγωγές ηλεκτρικών αυτοκινήτων από την Κίνα, θα τεθούν σε ισχύ στις 31 Οκτωβρίου. Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή, ενέκρινε τον αντίστοιχο κανονισμό την Τρίτη. Αυτό σημαίνει, ότι η αντίθεση της Γερμανίας στους δασμούς απέτυχε τελικά.
Ο κανονισμός που εγκρίθηκε από την Επιτροπή, πρόκειται να δημοσιευθεί στην Επίσημη Εφημερίδα της ΕΕ την Τετάρτη 30 Οκτωβρίου και να τεθεί σε ισχύ την επόμενη ημέρα, Πέμπτη 31 Οκτωβρίου 2024, μετά την αποφασιστική ψηφοφορία των κρατών μελών της ΕΕ.
Στην ψηφοφορία, μια αρκετά μεγάλη πλειοψηφία των κρατών μελών της ΕΕ, ψήφισε υπέρ των σχεδίων της Επιτροπής να επιβάλει ειδικούς δασμούς στα ηλεκτρικά αυτοκίνητα που παράγονται στην Κίνα. Μετά τη μακρά έρευνα κατά των επιδοτήσεων, η ΕΕ θεωρεί αποδεδειγμένο, ότι ορισμένοι κατασκευαστές αυτοκινήτων στην Κίνα, υποστηρίζονται από την τοπική κυβέρνηση, με παράνομα υψηλές επιδοτήσεις, γι’ αυτό και αυτές οι εταιρείες μπορούν να προσφέρουν τα προϊόντα τους στην Ευρώπη σε ευνοϊκότερες τιμές από τις ευρωπαϊκές εταιρείες που δεν επιδοτήθηκαν αναλόγως.
Επομένως, οι ακριβείς ειδικοί δασμοί, εξαρτώνται επίσης από το επίπεδο «στρέβλωσης» του ανταγωνισμού που εντοπίστηκε. Ως εκ τούτου, η Επιτροπή, θεωρεί ότι οι αντισταθμιστικοί δασμοί είναι απαραίτητοι, προκειμένου να διασφαλιστεί το μακροπρόθεσμο μέλλον της αυτοκινητοβιομηχανίας στην ΕΕ.
Η Γερμανία είχε καταψηφίσει την πρόταση, καθώς η γερμανική κυβέρνηση φοβάται μια εμπορική σύγκρουση με την Κίνα και τις πιθανές συνέπειες για τους Γερμανούς κατασκευαστές και προμηθευτές αυτοκινήτων. Ως εκ τούτου, το Βερολίνο προσπάθησε να εξασφαλίσει τη δική του πλειοψηφία, για να αποτρέψει τους δασμούς που πρότεινε η Επιτροπή τον Ιούλιο. Ωστόσο, αυτό δεν ήταν επιτυχές. Περαιτέρω διαπραγματεύσεις μετά την ψηφοφορία στην ΕΕ, ήταν επίσης ανεπιτυχείς. Μια επιλογή ήταν οι έμποροι ηλεκτρικών αυτοκινήτων, να αναλάβουν δεσμεύσεις ως προς τις τιμές και έτσι να αποτρέψουν τους δασμούς.
Πιο πρόσφατα, υπήρξαν αναφορές ότι η κυβέρνηση στο Πεκίνο, άσκησε πίεση στις κρατικές αυτοκινητοβιομηχανίες, να σταματήσουν την επέκτασή τους στην Ευρώπη για τα όποια σχέδια είχαν, για πιθανά ευρωπαϊκά εργοστάσια, προκειμένου να παρακάμψουν τους εισαγωγικούς δασμούς.
Εκτός από τον ήδη εφαρμοστέο εισαγωγικό δασμό του 10%, τα ηλεκτρονικά αυτοκίνητα από την BYD, θα υπόκεινται σε επιπλέον δασμό 17% από τον Νοέμβριο, 27% συνολικά. Για την Geely, η τελική απόφαση, είναι 18,8 και 28,8% αντίστοιχα, ενώ ο μέγιστος συντελεστής για την SAIC είναι 35,3% ειδικός δασμός και 45,3% συνολικός δασμός. Υπάρχει επίσης ένας ειδικός κανονισμός για την Tesla: η αμερικανική αυτοκινητοβιομηχανία λειτουργεί η ίδια το Giga Shanghai και όχι με τη μορφή κοινοπραξίας με κινέζο κατασκευαστή. Ως αποτέλεσμα, η Tesla έχει λάβει λιγότερες επιδοτήσεις από την Κίνα και ως εκ τούτου έχει μικρότερο ανταγωνιστικό πλεονέκτημα από την οπτική γωνία της Ευρωπαϊκής Επιτροπής. Ως αποτέλεσμα, ορίστηκε εδώ ειδικός δασμός 7,8% και συνολικά 17,8%.
Όλοι οι άλλοι κατασκευαστές, πρέπει να πληρώνουν τουλάχιστον 21,3% ειδικό δασμό όταν εισάγουν ηλεκτρικά αυτοκίνητα που κατασκευάζονται στην Κίνα, στην ΕΕ. Το ποσοστό αυτό ισχύει εάν οι κατασκευαστές έχουν συνεργαστεί με την Ε.Ε. Εάν δεν έχουν, ισχύει το 35,3%. Για τους Γερμανούς κατασκευαστές αυτοκινήτων, εξαρτάται από το αν έχουν συνεργαστεί και ποια είναι η κατάσταση με τους εταίρους τους σε κοινοπραξία. Στην περίπτωση της SAIC-VW, για παράδειγμα, ισχύει ο μέγιστος συντελεστής 35,3%. Ωστόσο, αυτό δεν ισχύει στην πράξη, καθώς η SAIC-VW, δεν εξάγει ηλεκτρικά αυτοκίνητα στην Ευρώπη.
Αντιδράσεις από το Πεκίνο
Λίγες ώρες μετά την απόφαση της ΕΕ, ήρθε μια πρώτη αντίδραση από το Πεκίνο. Η Κίνα «ούτε συμφωνεί ούτε αποδέχεται» τους πρόσθετους δασμούς. Η χώρα «θα λάβει όλα τα απαραίτητα μέτρα για να προστατεύσει σθεναρά τα νόμιμα δικαιώματα και τα συμφέροντα των κινεζικών εταιρειών», εξήγησε εκπρόσωπος του υπουργείου Εμπορίου στο Πεκίνο. Η Κίνα υπέβαλε καταγγελία, στο πλαίσιο του μηχανισμού επίλυσης διαφορών του Παγκόσμιου Οργανισμού Εμπορίου (ΠΟΕ).