Το Ομοσπονδιακό Υπουργείο Παιδείας και Έρευνας επιβεβαίωσε αυτό που φοβόντουσαν οι ερευνητές μπαταριών στη Γερμανία, σχετικά με τον επερχόμενο προϋπολογισμό. Από το 2025, πιθανότατα δεν θα χρηματοδοτεί πλέον νέα ερευνητικά έργα μπαταριών. Μόνο τα έργα που βρίσκονται σε εξέλιξη θα λάβουν τα απαραίτητα μετρητά για να συνεχίσουν.
Το δίκτυο αρμοδιοτήτων για μπαταρίες ιόντων λιθίου (Klib) προειδοποίησε την περασμένη εβδομάδα, ότι η χρηματοδότηση των μπαταριών θα μπορούσε όχι μόνο να μειωθεί, αλλά και να διακοπεί. Η ένωση υποστήριξε ότι το τρέχον προσχέδιο προϋπολογισμού για το 2025, πρότεινε ότι το γερμανικό υπουργείο σχεδίαζε να χρηματοδοτήσει μόνο έργα που βρίσκονται σε εξέλιξη. Αποδεικνύεται ότι το δίκτυο είχε δίκιο. Σύμφωνα με το δίκτυο, θα απειλήσει σοβαρά την ανταγωνιστικότητα των γερμανικών βιομηχανιών.
Το Ομοσπονδιακό Υπουργείο Παιδείας και Έρευνας (BMBF) στη Γερμανία, επιβεβαίωσε ότι «είναι απίθανο να ξεκινήσουν νέα ερευνητικά έργα μπαταριών με τα υπόλοιπα κεφάλαια από το 2025». Αν και το Ταμείο για το κλίμα και τον μετασχηματισμό έχει συσταθεί έως το 2028, θα υποστηρίζει μόνο έργα που βρίσκονται σε εξέλιξη, ή νέα έργα που ξεκινούν φέτος.
Εκπρόσωπος του υπουργείου ανέφερε: «Στο τρέχον οικονομικό έτος 2024, μπορούν ακόμη να δοθούν νέα κίνητρα στον τομέα της έρευνας μπαταριών, η οποία θα συνεχιστεί μέχρι το 2028. Τα κονδύλια που απαιτούνται για τα έτη 2025 έως 2028, περιλαμβάνονται στον προϋπολογισμό. «Το BMBF εξετάζει επίσης επί του παρόντος περισσότερες, ρεαλιστικές επιλογές για την ενίσχυση των ερευνητικών δραστηριοτήτων μπαταριών».
Το Klib το είχε δει αυτό να έρχεται. Στήριξε τους φόβους του, κυρίως στα δημοσιονομικά σχέδια της ομοσπονδιακής κυβέρνησης: φέτος, η βιομηχανία έπρεπε ήδη να αντιμετωπίσει έναν μειωμένο προϋπολογισμό 155 εκατομμυρίων ευρώ. Το ταμείο χρηματοδότησης χωρίζεται σε 135 εκατ. ευρώ για έργα σε εξέλιξη και 20 εκατ. ευρώ για νέες εγκρίσεις.
Σε σχέση με τις νέες εγκρίσεις, τα ποσά παρακολούθησης δεσμεύονται επίσης για τα επόμενα χρόνια, καθώς τα ερευνητικά έργα γενικά συνεχίζονται για αρκετά χρόνια και όχι μόνο για ένα. Αυτά τα δεσμευμένα ποσά στους μελλοντικούς προϋπολογισμούς, ονομάζονται πιστώσεις αναλήψεων υποχρεώσεων.
Μολονότι το προσχέδιο προϋπολογισμού του 2025 στη Γερμανία περιλαμβάνει 118 εκατομμύρια ευρώ για έρευνα μπαταριών, σε αντίθεση με τον προϋπολογισμό του 2024, δεν περιέχει πλέον πιστώσεις ανάληψης υποχρεώσεων που θα μπορούσαν να εγγυηθούν τη συνέχιση νέων έργων. Συμπέρασμα του Klib: τα 118 εκατομμύρια ευρώ θα χρησιμοποιηθούν για τη χρηματοδότηση έργων που βρίσκονται σε εξέλιξη, τα νέα έργα δεν θα εγκρίνονται πλέον. Τώρα φαίνεται ότι η ένωση είχε δίκιο.
Η ένωση φοβάται ότι η ακύρωση του αγωγού έρευνας και ανάπτυξης, θα στεγνώσει την πηγή καινοτομιών που οδηγούν σε βιομηχανικές εφαρμογές. Η Hildegard Müller, Πρόεδρος του Γερμανικού Συνδέσμου της Αυτοκινητοβιομηχανίας (VDA) είναι επίσης ανήσυχη. «Ενώ η γερμανική κυβέρνηση εξακολουθούσε να μιλούσε για τη μετατροπή της Γερμανίας σε κέντρο για μπαταρίες πριν από ένα χρόνο, η χρηματοδότηση της έρευνας θα εξαλειφθεί εντελώς στο μέλλον». Οι προγραμματισμένες περικοπές είναι «παραδειγματικές της αντίφασης μεταξύ των στόχων που έχουν τεθεί και της πραγματικής πολιτικής».
Ο Μάρτιν Γουίντερ από το Κέντρο Έρευνας Μπαταριών MEET στο Πανεπιστήμιο του Μίνστερ δήλωσε: «Όλες οι άλλες χώρες αυξάνουν τη χρηματοδότησή τους επειδή τώρα είναι θέμα εφαρμογής». Χώρες όπως η Κίνα και η Νότια Κορέα, επένδυσαν μαζικά στην τεχνολογία, η οποία είναι κεντρικής σημασίας για σκοπούς, όπως η ηλεκτρική κινητικότητα ή η αποθήκευση ανανεώσιμης ενέργειας.
Πηγή: spiegel.de