Τα τελευταία χρόνια, οι premium κατασκευαστές ηλεκτρικών και ηλεκτρικών σπορ αυτοκινήτων, έχουν εμπλακεί σε μια άτυπη «κούρσα εξοπλισμών», συγκρίνοντας ποιος θα πετύχει τον πιο εντυπωσιακό χρόνο επιτάχυνσης. Σήμερα, το να φτάνει ένα ηλεκτρικό όχημα από 0 στα 100 km/h σε περίπου 3 δευτερόλεπτα – ή και λιγότερο– δεν είναι πια προνόμιο των υπεραυτοκινήτων. Ενδεικτικά, το Hyundai Ioniq 5 N κάνει το σπριντ σε 3 δευτερόλεπτα, το Audi e-tron GT RS Performance σε 2,5 δευτερόλεπτα, ενώ το Tesla Model S Plaid είχε «σπάσει τα κοντέρ» ήδη από το 2021 με μόλις 2,1 δευτερόλεπτα. Ωστόσο, όσο εντυπωσιακές κι αν είναι αυτές οι επιδόσεις, δεν συμβάλλουν απαραίτητα στην οδική ασφάλεια. Μετά από σειρά σοβαρών ατυχημάτων, το κινεζικό Υπουργείο Δημόσιας Ασφάλειαςμ παρουσίασε ένα νέο πλαίσιο εθνικών προτύπων, το οποίο προτείνει επίσημο περιορισμό στη μέγιστη επιτάχυνση των οχημάτων.
Όριο τα 5 δευτερόλεπτα στα 0-100 km/h
Σύμφωνα με το CarNewsChina, το προσχέδιο κανονισμού «Τεχνικοί Όροι για τη Λειτουργική Ασφάλεια των Μηχανοκίνητων Οχημάτων» ορίζει πως κάθε επιβατικό όχημα θα πρέπει, ως εργοστασιακή ρύθμιση, να χρειάζεται τουλάχιστον 5 δευτερόλεπτα για τα 0-100 km/h. Στόχος είναι η μείωση των κινδύνων που συνδέονται με την υπερβολικά γρήγορη εκκίνηση.
Έξτρα μέτρα για ηλεκτρικά και plug-in υβριδικά
Το προσχέδιο δεν μένει μόνο στο όριο επιτάχυνσης. Για ηλεκτρικά και PHEV ορίζονται επιπλέον απαιτήσεις ασφαλείας:
Τεχνολογία αποφυγής εσφαλμένου πατήματος γκαζιού.
Σύστημα που περιορίζει την ισχύ, όταν το όχημα είναι στάσιμο ή κινείται αργά.
Ακουστικές και οπτικές προειδοποιήσεις, για αποτροπή ακούσιας επιτάχυνσης.
Παράλληλα, τα αμιγώς ηλεκτρικά και τα plug-in υβριδικά οχήματα, θα πρέπει να μπορούν να διακόπτουν αυτόματα την ηλεκτρική τους παροχή, σε ορισμένες επικίνδυνες καταστάσεις – όπως απότομη αλλαγή ταχύτητας (άνω των 25 km/h σε μόλις 150 ms) ή ενεργοποίηση μη αναστρέψιμων συστημάτων, όπως οι αερόσακοι.
Αυστηρή παρακολούθηση μπαταρίας και αντοχή στη φωτιά
Ιδιαίτερη έμφαση δίνεται στην ασφάλεια των μπαταριών: Συνεχής παρακολούθηση της κατάστασης και έγκαιρη προειδοποίηση σε περίπτωση ανωμαλιών. Ενσωματωμένοι μηχανισμοί απαγωγής πίεσης για την αποφυγή κινδύνου για τους επιβάτες. Για ηλεκτρικά και plug-in υβριδικά λεωφορεία μήκους άνω των 6 μέτρων, η μπαταρία δεν πρέπει να αναφλεγεί ή να εκραγεί για τουλάχιστον 5 λεπτά, μετά την ενεργοποίηση συναγερμού, δίνοντας χρόνο στους επιβάτες να εκκενώσουν με ασφάλεια.
Έλεγχος οδηγού με βιομετρικά ή λογαριασμό χρήστη
Το σχέδιο κανονισμού επιβάλλει και νέους κανόνες στα συστήματα υποβοήθησης οδηγού. Τα οχήματα με τέτοιες λειτουργίες, πρέπει να ελέγχουν – μέσω βιομετρικής αναγνώρισης ή σύνδεσης σε λογαριασμό – ότι ο οδηγός έχει κατάλληλη εκπαίδευση πριν ενεργοποιηθούν. Σε προηγμένα συστήματα, το όχημα οφείλει να παρακολουθεί την προσοχή του οδηγού πάνω από τα 10 km/h, χρησιμοποιώντας δύο μεθόδους:
ανίχνευση hands-off
παρακολούθηση βλέμματος
Επιπλέον, για να μειωθούν οι περισπασμοί, η αναπαραγωγή βίντεο και τα παιχνίδια στις οθόνες ψυχαγωγίας, θα μπλοκάρονται όταν η ταχύτητα υπερβαίνει τα 10 km/h.
Όχι πλήρης απαγόρευση – αλλά τέλος στην “εμπορική επίδειξη”
Το προσχέδιο βρίσκεται σε δημόσια διαβούλευση και δεν αποκλείει εντελώς τις επιταχύνσεις κάτω των 5 δευτερολέπτων. Προβλέπει ότι ο τυπικός χρόνος εκκίνησης από το εργοστάσιο δεν πρέπει να πέφτει κάτω από το όριο. Οι οδηγοί, ωστόσο, θα μπορούν να αλλάξουν τις ρυθμίσεις και να πετύχουν ταχύτερες επιταχύνσεις, όπως συμβαίνει με τα συστήματα διατήρησης λωρίδας, που ενεργοποιούνται υποχρεωτικά στην ΕΕ αλλά μπορούν να απενεργοποιηθούν. Αν όμως το μέτρο εφαρμοστεί, οι κατασκευαστές δεν θα μπορούν πλέον να χρησιμοποιούν τις εντυπωσιακές επιταχύνσεις ως «κράχτη» στο μάρκετινγκ των νέων μοντέλων.
Πηγή: elektroauto-news.net