Η Κίνα θα καταθέσει επίσημα αγωγή στον Παγκόσμιο Οργανισμό Εμπορίου (ΠΟΕ), ελπίζοντας να αντιστρέψει τους ειδικούς δασμούς που επιβλήθηκαν πρόσφατα στα κινεζικά ηλεκτρικά οχήματα, από την ΕΕ. Οι Βρυξέλλες τώρα προσπαθούν να σβήσουν τη φωτιά.
«Προκειμένου να διαφυλαχθούν τα αναπτυξιακά συμφέροντα της βιομηχανίας ηλεκτρικών οχημάτων και η παγκόσμια συνεργασία για τον πράσινο μετασχηματισμό, η Κίνα αποφάσισε να καταθέσει μήνυση κατά των τελικών μέτρων της ΕΕ», δήλωσε σχετικά το κινεζικό υπουργείο Εμπορίου. Ο εκπρόσωπος πρόσθεσε, ότι οι δασμοί αποτελούν κατάχρηση των εμπορικών διορθωτικών μέτρων και πρακτική εμπορικού προστατευτισμού, στο όνομα του αντισταθμιστικού.
Η μήνυση αφορά τους πρόσφατους ειδικούς δασμούς από 8 έως 35% στα κινεζικά ηλεκτρικά οχήματα. Τα κράτη μέλη της ΕΕ ενέκριναν το μέτρο στις αρχές Οκτωβρίου και οι ειδικοί δασμοί, έχουν τεθεί επίσημα σε ισχύ από τις 31 Οκτωβρίου .
Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή ανακοίνωσε για πρώτη φορά τους ειδικούς δασμούς τον Ιούλιο. Μετά από μακρά έρευνα κατά των επιδοτήσεων, η ΕΕ διαπίστωσε ότι ορισμένοι κατασκευαστές αυτοκινήτων, λαμβάνουν παράνομα υψηλές κρατικές επιδοτήσεις στην Κίνα, επιτρέποντάς τους να προσφέρουν τα προϊόντα τους σε ευνοϊκότερες τιμές στην Ευρώπη, από τις ευρωπαϊκές εταιρείες. Οι ακριβείς ειδικοί δασμοί, εξαρτώνται από το επίπεδο στρέβλωσης του ανταγωνισμού που εντοπίστηκε.
Η Κίνα έχει ήδη στραφεί στο όργανο επίλυσης διαφορών του ΠΟΕ τον Αύγουστο, πριν από την τελική ψηφοφορία της ΕΕ. Το κινεζικό υπουργείο Εμπορίου, υποστηρίζει ότι η προσωρινή απόφαση της ΕΕ να επιβάλει ειδικούς δασμούς στα ηλεκτρικά αυτοκίνητα που κατασκευάζονται στην Κίνα και εισάγονται στην ΕΕ, δεν είχε πραγματική και νομική βάση.
Ο ΠΟΕ επιβεβαίωσε τις προθέσεις της Κίνας. Ένας εκπρόσωπος είπε: «Μπορούμε τώρα να επιβεβαιώσουμε, ότι έχει ληφθεί αίτημα από την Κίνα για διαβουλεύσεις με την Ευρωπαϊκή Ένωση, σχετικά με τους οριστικούς αντισταθμιστικούς δασμούς της ΕΕ στα ηλεκτρικά οχήματα».
Ελπίζοντας να αποτρέψει μια αγωγή, η ΕΕ στέλνει μια ομάδα στην Κίνα, για να διαπραγματευτεί έναν συμβιβασμό. Αυτό θα μπορούσε να έχει ως αποτέλεσμα, οι Κινέζοι κατασκευαστές, να συμφωνήσουν σε μια ελάχιστη τιμή, για την οποία θα πουλούσαν τα ηλεκτρικά τους αυτοκίνητα στην Ευρώπη, μια πρόταση που έχει μπει και βγει στο τραπέζι μερικές φορές.
Η Κίνα έχει επίσης καταθέσει καταγγελία στον Παγκόσμιο Οργανισμό Εμπορίου (ΠΟΕ), σχετικά με τους κανόνες επιδοτήσεων των ΗΠΑ για ηλεκτρικά αυτοκίνητα, βάσει του νόμου για τη μείωση του πληθωρισμού (IRA). Το κινεζικό Υπουργείο Εμπορίου, εξηγεί ότι αυτοί οι κανόνες είναι «μεροληπτικοί» και έχουν «στραβώσει σοβαρά» την παγκόσμια αλυσίδα εφοδιασμού, των ηλεκτρικών οχημάτων.
Η SAIC πήρε πρόσφατα την κατάσταση στα χέρια της, λέγοντας ότι θα καταθέσει αγωγή στο Δικαστήριο της Ευρωπαϊκής Ένωσης, για να προστατεύσει τα δικαιώματα και τα συμφέροντά της. Η SAIC επηρεάζεται από το υψηλότερο ειδικό τιμολόγιο του 35,3%. Κατηγορεί την Επιτροπή της ΕΕ, ότι έκανε «λάθος στον καθορισμό των επιδοτήσεων» και στα «διογκωμένα ποσοστά επιδότησης», αγνοώντας σημαντικές πληροφορίες και τα αντεπιχειρήματα της εταιρείας.
Πηγές: reuters.com , politico.eu