Η Κίνα υποβάλλει καταγγελία στον ΠΟΕ για τους δασμούς της δύσης στα EV

Η διαδικασία επίλυσης διαφορών του ΠΟΕ, αποσκοπεί κυρίως στη διασφάλιση και ομαλοποίηση της ασφάλειας στο διεθνές εμπόριο

Ακούστε το άρθρο

Η κυβέρνηση της Κίνας έχει στραφεί στο όργανο επίλυσης διαφορών του Παγκόσμιου Οργανισμού Εμπορίου ΠΟΕ, σχετικά με τους τιμωρητικούς δασμούς της Ευρωπαϊκής Ένωσης στα ηλεκτρικά αυτοκίνητα. Πιστεύει ότι η χώρα της έχει εκτεθεί άδικα στους προσωρινούς τιμωρητικούς δασμούς της ΕΕ, οι οποίοι τέθηκαν σε ισχύ τον Ιούλιο.

Το κινεζικό Υπουργείο Εμπορίου, αναφέρει την προστασία των δικαιωμάτων και των συμφερόντων της εγχώριας βιομηχανίας ηλεκτρικών οχημάτων, ως λόγο για αυτό το βήμα. Διάφορα ειδησεογραφικά πρακτορεία, επικαλέστηκαν έναν εκπρόσωπο του υπουργείου, ότι είπε ότι η προσωρινή απόφαση της ΕΕ, δεν είχε πραγματική και νομική βάση. Σύμφωνα με τα κινεζικά κρατικά μέσα ενημέρωσης, το υπουργείο ενδέχεται επίσης να εξετάσει το ενδεχόμενο υποβολής καταγγελίας κατά της ΕΕ στον Παγκόσμιο Οργανισμό Εμπορίου (ΠΟΕ). Θα ήταν το επόμενο στάδιο της κλιμάκωσης.

Αυτό έρχεται αφότου η ΕΕ εισήγαγε προσωρινούς τιμωρητικούς δασμούς στις εισαγωγές ηλεκτρικών αυτοκινήτων από την Κίνα στις αρχές Ιουλίου. Μια έρευνα αποκάλυψε ότι οι Κινέζοι κατασκευαστές ηλεκτρικών αυτοκινήτων, έχουν απαράδεκτα ανταγωνιστικά πλεονεκτήματα χάρη στις υψηλές επιδοτήσεις από την κυβέρνηση στο Πεκίνο και μπορούν έτσι να προσφέρουν τα ηλεκτρικά τους αυτοκίνητα σε χαμηλότερη τιμή στην Ευρώπη, από τους εγχώριους κατασκευαστές. Για το λόγο αυτό, οι ειδικοί δασμοί δεν επιβλήθηκαν γενικά, αλλά σε ειδική βάση για τον κατασκευαστή, σύμφωνα με τις επιδοτήσεις που προσδιορίστηκαν στην έρευνα.

Η κινεζική κρατική αυτοκινητοβιομηχανία SAIC, αντιμετωπίζει τον υψηλότερο δασμό 37,6%, ενώ στην μητρική εταιρεία της Volvo Car AB Geely και στην BYD, επιβλήθηκαν πρόσθετες εισφορές 19,9% και 17,4% αντίστοιχα. Οι ΗΠΑ προσπάθησαν επίσης να περιορίσουν τις εισαγωγές ηλεκτρικών αυτοκινήτων κινεζικής κατασκευής, επιβάλλοντας δασμούς άνω του 100%, υποστηρίζοντας ότι το Πεκίνο πλημμυρίζει τον κόσμο με φθηνά αγαθά, ειδικά στις νέες πράσινες βιομηχανίες. Ο Καναδάς εξετάζει επί του παρόντος παρόμοια βήματα. Καθώς υπάρχει ήδη εισαγωγικός δασμός 10%, οι δασμοί θα αυξηθούν έως και 48%.

Οι ΗΠΑ προχωρούν ακόμη παραπέρα και αυξάνουν τους δασμούς στα EV από την Κίνα από 25 σε 100%. Το μέτρο επρόκειτο να τεθεί σε ισχύ την 1η Αυγούστου, αλλά έχει αναβληθεί για τουλάχιστον δύο εβδομάδες . Ο Καναδάς εξετάζει παρόμοια μέτρα για να «αποτρέψει την εκτροπή του εμπορίου», που θα μπορούσε να προκύψει από τους ειδικούς δασμούς που έχουν ήδη ανακοινωθεί, ή εισαχθεί από τις ΗΠΑ και την ΕΕ. Με άλλα λόγια, η κυβέρνηση φοβάται ότι περισσότερα ηλεκτρονικά αυτοκίνητα από την Κίνα, θα καταλήξουν στην καναδική αγορά.

Αφού η Κίνα είχε προειδοποιήσει πολλές φορές ότι δεν θα αντιδρούσε για τους ειδικούς δασμούς με την εισαγωγή αντιδασμών, η χώρα αναλαμβάνει τώρα επίσημη δράση κατά των ειδικών δασμών της ΕΕ στον ΠΟΕ. «Η απόφαση για το προσωρινό συμπέρασμα της ΕΕ, στερείται πραγματικών και νομικών θεμελίων», δήλωσε εκπρόσωπος του κινεζικού υπουργείου Εμπορίου με τη δήλωση.

«Παραβίασε σοβαρά τους κανόνες του ΠΟΕ και υπονόμευσε την παγκόσμια συνεργασία, για την αντιμετώπιση της κλιματικής αλλαγής. Προτρέπουμε την ΕΕ να διορθώσει αμέσως τις αδικίες της και να προστατεύσει από κοινού την οικονομική και εμπορική συνεργασία Κίνας-ΕΕ, καθώς και τη σταθερότητα της αλυσίδας εφοδιασμού EV».

Εν τω μεταξύ, η Επιτροπή της ΕΕ, παραμένει πεπεισμένη ότι η έρευνά της και τα μέτρα κατά των κρατικών επιδοτήσεων για κινεζικά ηλεκτρικά οχήματα είναι συμβατά με τους κανόνες του Παγκόσμιου Οργανισμού Εμπορίου. Σε μια πρώτη αντίδραση στο αίτημα της Κίνας για διευθέτηση διαφορών στον ΠΟΕ, η Επιτροπή της ΕΕ, είπε ότι εξέτασε προσεκτικά όλες τις λεπτομέρειες του αιτήματος του Πεκίνου προς τον ΠΟΕ και θα απαντήσει στις κινεζικές αρχές σε εύθετο χρόνο, σύμφωνα με τις διαδικασίες του ΠΟΕ.

Ωστόσο, ένας εκπρόσωπος είπε επίσης: «Αυτό το αίτημα για διαβουλεύσεις με τον ΠΟΕ δεν επηρεάζει το χρονοδιάγραμμα της έρευνας κατά των επιδοτήσεων, η οποία στο μεταξύ συνεχίζεται». Μόλις ολοκληρωθεί η αξιολόγηση, οι προσωρινοί δασμοί θα γίνουν τακτικοί δασμοί.

Η Κίνα υποβάλλει καταγγελία στον ΠΟΕ για τους δασμούς της ΕΕ στα EV

Η Κίνα έχει επίσης καταθέσει καταγγελία στον Παγκόσμιο Οργανισμό Εμπορίου (ΠΟΕ) σχετικά με τους κανόνες επιδοτήσεων των ΗΠΑ, για ηλεκτρικά αυτοκίνητα βάσει του νόμου για τη μείωση του πληθωρισμού (IRA). Το κινεζικό Υπουργείο Εμπορίου εξηγεί ότι αυτοί οι κανόνες είναι «μεροληπτικοί» και έχουν «στραβώσει σοβαρά» την παγκόσμια αλυσίδα εφοδιασμού ηλεκτρικών οχημάτων.

Ο λόγος είναι ότι τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα με εξαρτήματα μπαταριών και υλικά από την Κίνα, δεν πληρούν τις προϋποθέσεις για την πλήρη έκπτωση φόρου στις ΗΠΑ, όπως αναφέρεται. Αν και ο νόμος για τη μείωση του πληθωρισμού ψηφίστηκε το 2022, οι κανόνες προέλευσης για τα εξαρτήματα και τα υλικά μπαταριών, προστέθηκαν αργότερα και η Κίνα θεωρεί ότι υφίσταται διακρίσεις από αυτούς τους κανόνες.

Στον πυρήνα του βρίσκεται ο αποκαλούμενος ορισμός «FEOC» του κανονισμού των ΗΠΑ, δηλαδή «Ξένη οντότητα ανησυχίας». Σύμφωνα με τις κατευθυντήριες γραμμές που δημοσιεύθηκαν στα τέλη του 2023, μια εταιρεία θεωρείται FEOC εάν «είναι ιδιοκτησία ή ελέγχεται ή υπόκειται στη δικαιοδοσία ή την καθοδήγηση μιας κυβέρνησης. Οι εν λόγω χώρες είναι η Ρωσία, η Βόρεια Κορέα, το Ιράν και η Κίνα.

Από το 2024, τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα δεν θα μπορούν πλέον να περιέχουν εξαρτήματα μπαταριών που συναρμολογούνται ή κατασκευάζονται από FEOC, εάν το όχημα πρόκειται να λάβει την πλήρη επιδότηση των ΗΠΑ. Το επόμενο βήμα θα ακολουθήσει από το 2025: οι μπαταρίες δεν θα επιτρέπεται πλέον να περιέχουν κρίσιμα ορυκτά που εξορύσσονται, υποβάλλονται σε επεξεργασία ή ανακυκλώνονται από μια FEOC.

Καθώς τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα από Κινέζους κατασκευαστές περιέχουν γενικά και μπαταρίες από την Κίνα, δεν θα είναι πλέον επιλέξιμα για επιδοτήσεις στις ΗΠΑ. Ως εκ τούτου, θα βρεθούν σε τεράστιο ανταγωνιστικό μειονέκτημα. Ωστόσο, επηρεάζονται και τα EV από άλλους κατασκευαστές. Για παράδειγμα, ένα εργοστάσιο μπαταριών Ford που κατασκευάζεται μαζί με τον κινεζικό γίγαντα μπαταριών CATL. Η Ford κατασκευάζει τώρα επίσημα στο ίδιο το εργοστάσιο, αλλά χρησιμοποιεί την τεχνολογία της CATL, κατόπιν άδειας για να αποφύγει προβλήματα που προκαλούνται από την κινεζική εμπλοκή.

Η διαδικασία επίλυσης διαφορών του ΠΟΕ, αποσκοπεί κυρίως στη διασφάλιση της ασφάλειας στο διεθνές εμπόριο, καθώς αυτή η πλατφόρμα βοηθά στην επίλυση εμπορικών διαφορών. Ωστόσο, τέτοιες διαδικασίες μπορούν να κινηθούν μόνο από κράτη μέλη του ΠΟΕ και όχι από εταιρείες. Ο στόχος της επίλυσης διαφορών είναι η επίλυση συγκρούσεων και όχι η έκδοση δεσμευτικής κρίσης.

Πηγή: reuters.com

abb_img