Η Lancia που γεννήθηκε μέσα από τραγωδία και έγινε αθάνατη – Η ιστορία της θρυλικής Delta Integrale

Από τα αποκαΐδια του Group B έως την κυριαρχία της στους αγώνες ράλι, η Lancia Delta Integrale έγραψε την πιο ένδοξη ιστορία στο WRC

Ακούστε το άρθρο

Ας το πούμε ο «νόμος των ακούσιων συνεπειών». Από μια σειρά τραγικών και απρόβλεπτων γεγονότων, γεννήθηκε ένα από τα σπουδαιότερα αυτοκίνητα όλων των εποχών, η Lancia Delta HF Integrale, το αυτοκίνητο που όχι μόνο σάρωσε τα ράλι, αλλά καθόρισε μια ολόκληρη εποχή για τη Lancia και για τους φίλους του μηχανοκίνητου αθλητισμού.

Από το Group B στο χάος

Όλα ξεκίνησαν στα μέσα της δεκαετίας του ’80, όταν η Lancia προσπάθησε να κατασκευάσει το απόλυτο όπλο, για την κατηγορία Group B. Το αποτέλεσμα ήταν το Delta S4, ένα θηρίο με 500 PS και συνδυασμό turbo και κομπρέσορα. Ήταν όμως ένα αυτοκίνητο υπερβολικά ακραίο, ένα μηχάνημα που ζούσε στα όρια. Παρότι εντυπωσιακό, δεν κατάφερε να εκθρονίσει την Peugeot και την Audi, χάνοντας τους τίτλους του 1985 και του 1986.

Το 1986, η τραγωδία χτύπησε στο Ράλλυ Πορτογαλίας: το δυστύχημα του Henri Toivonen και του συνοδηγού του, έβαλε απότομα τέλος στην πιο επικίνδυνη εποχή των ράλι. Η FISA (σημερινή FIA), ακύρωσε την κατηγορία Group B και μαζί της εξαφανίστηκαν τέρατα όπως το Audi Quattro S1, το 205 T16 και το Delta S4.

Η Lancia, ωστόσο, είχε ήδη στα σκαριά το επόμενο της βήμα: ένα πρωτότυπο για την κατηγορία S, το ECV (Experimental Composite Vehicle). Όταν όμως η Ομάδα S ακυρώθηκε πριν καν γεννηθεί, η ιταλική εταιρεία, αναγκάστηκε να κάνει επανεκκίνηση. Και αυτή η στροφή της μοίρας, αποδείχθηκε σωτήρια.

Η Lancia που γεννήθηκε μέσα από τραγωδία και έγινε αθάνατη: Ο μύθος της θρυλικής Delta Integrale

Το ταπεινό hatchback που έγινε ήρωας

Το Lancia Delta, ένα μικρό πεντάθυρο hatchback σχεδιασμένο από τον Giorgetto Giugiaro και παρουσιασμένο το 1979, δεν είχε καμία πρόθεση να γίνει πολεμικό εργαλείο. Ήταν ένα κομψό αυτοκίνητο πόλης, βασισμένο στο πλαίσιο του Fiat Ritmo. Κι όμως, αυτό το ήσυχο οικογενειακό μοντέλο, έμελλε να εξελιχθεί στο πιο επιτυχημένο ράλι αυτοκίνητο όλων των εποχών.

Η Saab είχε βοηθήσει στην ανάπτυξή του, προσφέροντας τεχνογνωσία στην αντισκωριακή προστασία και τον εξαερισμό. Μάλιστα, κυκλοφόρησε και ως Saab-Lancia 600 στις σκανδιναβικές χώρες – χωρίς επιτυχία. Παρ’ όλα αυτά, το Delta ανακηρύχθηκε Ευρωπαϊκό Αυτοκίνητο της Χρονιάς για το 1980, κερδίζοντας τις εντυπώσεις με τον εκλεπτυσμένο χαρακτήρα του. Κανείς τότε δεν μπορούσε να φανταστεί πως κρυβόταν μέσα του ένα μελλοντικό «θηρίο» των ειδικών διαδρομών.

Η Lancia που γεννήθηκε μέσα από τραγωδία και έγινε αθάνατη: Ο μύθος της θρυλικής Delta Integrale

Από το λάθος της 037 στη σωτηρία της τετρακίνησης

Η Lancia είχε ήδη κάνει ένα ριψοκίνδυνο λάθος με την Rally 037, επιμένοντας στην πίσω κίνηση, όταν οι αντίπαλοι είχαν στραφεί στην τετρακίνηση. Παρ’ όλα αυτά, με οδηγούς όπως οι Walter Röhrl και Markku Alén, κατάφερε το ακατόρθωτο: κατέκτησε το Παγκόσμιο Πρωτάθλημα Κατασκευαστών το 1983 – η τελευταία φορά που ένα πισωκίνητο αυτοκίνητο κατέκτησε τον τίτλο. Η αντικατάσταση της 037, το Delta S4, ήταν το ακριβώς αντίθετο: ένα μηχανολογικό θαύμα με σωληνωτό πλαίσιο, κεντρομήχανη διάταξη και τετρακίνηση. Παρ’ όλο που δεν πρόλαβε να εκπληρώσει το δυναμικό του, αποτέλεσε τη βάση πάνω στην οποία θα χτιζόταν ο θρύλος.

Η Lancia που γεννήθηκε μέσα από τραγωδία και έγινε αθάνατη: Ο μύθος της θρυλικής Delta Integrale

Η γέννηση της Integrale

Μετά το τέλος των Group B, η FIA εισήγαγε την Group A, μια πιο «γήινη» κατηγορία βασισμένη σε αυτοκίνητα παραγωγής. Και εκεί η Lancia είχε έτοιμο χαρτί: το Delta HF 4WD. Το 1987, με οδηγούς όπως ο Juha Kankkunen και ο Miki Biasion, η Lancia κατέκτησε άνετα το πρωτάθλημα, αφήνοντας πίσω Audi και Peugeot.

Αλλά το καλύτερο ερχόταν. Τον Μάρτιο του 1988, στον αγώνα της Πορτογαλίας, εμφανίστηκε το Delta HF Integrale. Το αυτοκίνητο που θα άλλαζε τα πάντα. Ήταν πιο φαρδύ, πιο στιβαρό, με αναβαθμισμένο turbo Garrett T3 και κινητήρα Lampredi, βασισμένο στην τεχνογνωσία των ράλι. Ένα αυτοκίνητο που οι μηχανικοί λάτρεψαν να τελειοποιούν.

Η Lancia Integrale σάρωσε τα πάντα στο διάβα της. Ο Miki Biasion κατέκτησε δύο συνεχόμενους τίτλους (1988-1989) και η Lancia έγινε συνώνυμο της τελειότητας. Οι πωλήσεις εκτοξεύθηκαν και η φήμη του αυτοκινήτου δρόμου εκτοξεύτηκε στα ύψη.

Η τελειοποίηση: Integrale 8v και 16v

Η Lancia που γεννήθηκε μέσα από τραγωδία και έγινε αθάνατη: Ο μύθος της θρυλικής Delta Integrale

Το πρώτο Integrale 8v απέδιδε 185 PS και επιτάχυνε στα 100 km/h σε 6,4 δευτερόλεπτα, νούμερα απίστευτα για τα τέλη της δεκαετίας του ’80. Με σύστημα τετρακίνησης που κατένειμε τη ροπή 56/44 μπροστά-πίσω, φρένα 284 mm και θόλους για φαρδύτερα ελαστικά, ήταν έτοιμο για κάθε είδους διαδρομή. Στο τέλος του 1988, εμφανίστηκε το Integrale 16v. Με ισχύ 200 PS, νέο turbo, μεγαλύτερα μπεκ και intercooler, το αυτοκίνητο έγινε ακόμη πιο εκρηκτικό. Ο κινητήρας ανέπνεε καλύτερα, η κατανομή ροπής άλλαξε σε 47/53 υπέρ του πίσω άξονα, και η οδήγηση έγινε πιο άμεση και δυναμική. Στην ουσία, ήταν η πιο ισορροπημένη εκδοχή της Integrale – γρήγορη, αξιόπιστη και συναρπαστική.

Η Lancia που γεννήθηκε μέσα από τραγωδία και έγινε αθάνατη: Ο μύθος της θρυλικής Delta Integrale

Η εποχή των Evolution

Το 1991, η Integrale Evolution έκανε πρεμιέρα στη Φρανκφούρτη, με 210 PS, φαρδύτερο αμάξωμα, ανασχεδιασμένη ανάρτηση και φρένα Brembo. Οι επιτυχίες συνεχίστηκαν, παρά το ότι η Lancia είχε αποσυρθεί επίσημα από το WRC. Το Jolly Club, με υποστήριξη της Fiat και της Abarth, ανέλαβε το έργο και χάρισε στη Lancia τον έκτο συνεχόμενο τίτλο κατασκευαστών το 1992, ένα ρεκόρ που παραμένει ακατάρριπτο. Η τελευταία πράξη ήρθε με την Evolution II το 1993. Με 215 PS, νέο Garrett turbo, ECU Marelli και αναβαθμισμένο εσωτερικό με καθίσματα Recaro, τιμόνι Momo και ζάντες 16 ιντσών, ήταν το τέλειο αποχαιρετιστήριο μοντέλο. Κυκλοφόρησε σε τρία μόνο χρώματα – λευκό, κόκκινο και σκούρο μπλε – και σήμερα θεωρείται συλλεκτικό στολίδι.

Η Lancia που γεννήθηκε μέσα από τραγωδία και έγινε αθάνατη: Ο μύθος της θρυλικής Delta Integrale

Το άπιαστο Evo III και η μοναδική Spider

Η κορωνίδα της σειράς ήταν η Integrale Evolution III Viola, ένα μοβ μοντέλο χειροποίητο από τον Maggiora, με 236 PS και αναβαθμισμένο σύστημα μετάδοσης. Κατασκευάστηκε σε ελάχιστα κομμάτια και αποτελεί σήμερα έναν από τους πιο σπάνιους θησαυρούς της Lancia. Ακόμη πιο μοναδικό όμως ήταν το Delta Spider Integrale, ένα δίθυρο cabrio που δημιουργήθηκε το 1992, αποκλειστικά για τον πρόεδρο της Fiat, Gianni Agnelli. Με ενισχυμένο πλαίσιο και κοντύτερο μεταξόνιο, το αυτοκίνητο αυτό παρέμεινε στα χέρια του μέχρι τον θάνατό του το 2003 και εκτίθεται πλέον στο Μουσείο Αυτοκινήτου του Τορίνο. Ένα κομμάτι ιστορίας που δεν ξαναφτιάχτηκε ποτέ.

Η Lancia που γεννήθηκε μέσα από τραγωδία και έγινε αθάνατη: Ο μύθος της θρυλικής Delta Integrale

Η κληρονομιά του θρύλου

Συνολικά, κατασκευάστηκαν 44.926 μονάδες της Delta Integrale. Η Lancia, αν και έχει αποσυρθεί εδώ και δεκαετίες από το Παγκόσμιο Πρωτάθλημα Ράλι, παραμένει ο πιο επιτυχημένος κατασκευαστής στην ιστορία του θεσμού. Η Delta Integrale δεν ήταν απλώς ένα αυτοκίνητο, ήταν μια εποχή, ένα σύμβολο αφοσίωσης, μηχανολογίας και πάθους. Από την ταπεινή της αρχή, ως οικογενειακό hatchback, μέχρι το βάθρο του παγκόσμιου πρωταθλητή, η πορεία της ενσαρκώνει το πνεύμα της καινοτομίας και της ιταλικής τελειότητας. Ίσως να μη δούμε ποτέ ξανά κάτι τόσο αγνό, τόσο αφοσιωμένο στον αγώνα και τόσο γεμάτο «ψυχή».

Πηγή: whichcar.com.au