Η Stellantis ανακοίνωσε ότι θα βάλει «στον πάγο» τις επενδύσεις στο εργοστάσιο αυτοκινήτων της στο Belvidere του Ιλινόις. Το εργοστάσιο πρόκειται να μετατραπεί σε παραγωγή ηλεκτρικών οχημάτων, με τη βοήθεια κυβερνητικών κεφαλαίων των ΗΠΑ. Το συνδικάτο United Auto Workers (UAW), επέκρινε την κίνηση και απειλεί με απεργία.
Ο λόγος που η κίνηση αφήνει τους εργάτες των συνδικάτων στο περιθώριο, είναι ότι η UAW και η Στελλάντης είχαν συμφωνήσει για την επένδυση με σύμβαση, μετά από απεργία έξι εβδομάδων κατά της Ford, της General Motors και της Stellantis πέρυσι.
«Μέσω της δύναμης της Stand Up Strike μας, σώσαμε το Belvidere», συνόψισε τότε τις διαπραγματεύσεις ο αντιπρόεδρος της UAW Rich Boyer. Η Stellantis συμφώνησε να επενδύσει 1,5 δισεκατομμύρια δολάρια στο εργοστάσιο του Ιλινόις, όπου θα κατασκεύαζε φορτηγά μεσαίου μεγέθους έως το 2027. Επιπλέον, ο κατασκευαστής είπε ότι θα κατασκευάσει ένα εργοστάσιο μπαταριών 3,2 δισεκατομμυρίων δολαρίων, το τρίτο του στις ΗΠΑ, το οποίο θα βρισκόταν επίσης στο Belvidere.
Σε μια δήλωση που έλαβε το πρακτορείο ειδήσεων Reuters, ο Πρόεδρος της UAW Shawn Fain είπε, ότι τα επενδυτικά σχέδια είναι «δεσμεύσεις σε μια συνδικαλιστική σύμβαση και εμείς ως UAW σκοπεύουμε να επιβάλουμε αυτή τη σύμβαση στο μέγιστο βαθμό». Η Stellantis αντέκρουσε τους ισχυρισμούς της UAW, λέγοντας ότι το σωματείο δεν είχε δικαίωμα να απεργήσει, καθώς η αυτοκινητοβιομηχανία δεν παραβίαζε τους όρους της συμφωνίας. Άλλωστε, η επένδυση απλώς καθυστερούσε, δεν ακυρωνόταν.
«Στην πραγματικότητα, η UAW συμφώνησε με την επικτατούσα άποψη, που επιτρέπει ρητά στην εταιρεία, να τροποποιεί τις επενδύσεις προϊόντων και τα επίπεδα απασχόλησης. Ως εκ τούτου, το σωματείο δεν μπορεί να μας «χτυπήσει» νομικά, για παραβίαση αυτής της επιστολής αυτή τη στιγμή», ανέφερε σε ανακοίνωσή της η εκπρόσωπος της Stellantis, Jodi Tinson.
Ο Fain εξακολουθεί να φοβάται ότι οι πόρτες στο Belvidere θα μπορούσαν να παραμείνουν κλειστές. «Λένε ότι θέλουν να «καθυστερήσουν» την επαναλειτουργία στο Belvidere, αλλά θέλουν πραγματικά να σταματήσουν τη λήξη του συμβολαίου μας, ώστε να μπορούν ξαφνικά να αναφέρουν ξανά τις «συνθήκες της αγοράς» και να μην ανοίξουν ποτέ αυτό το εργοστάσιο», είπε ο Fain. Το συμβόλαιο με την Stellantis λήγει στα μέσα του 2028.
Έκτοτε, η Ένωση κάλεσε τον διευθύνοντα σύμβουλο της Stellantis, Carlos Tavares, να παραιτηθεί. «Πιστεύω ότι είτε πρέπει να πάει ή να πάρει κάποιον κοντά του να συνεργαστεί μαζί του, για να διαχειριστεί την εταιρεία, γιατί δεν νομίζω ότι ξέρει τι κάνει», είπε ο Kevin Gotinsky, ο ηγέτης της UAW που είναι υπεύθυνος για όλα τα θέματα με την Stellantis, κατά τη διάρκεια συγκέντρωσης στο εργοστάσιο του Belvidere.
Τον Ιούλιο, το Υπουργείο Ενέργειας των ΗΠΑ (DOE), ανακοίνωσε ότι θα υποστηρίξει τη μετατροπή του εργοστασίου Belvidere με 334 εκατομμύρια δολάρια. H Stellantis έλαβε το μεγαλύτερο μέρος του μεριδίου της προβλεπόμενης χρηματοδότησης των 1,7 δισεκατομμυρίων δολαρίων για τη μετατροπή έντεκα κλειστών ή προβληματικών εργοστασίων παραγωγής και συναρμολόγησης αυτοκινήτων σε οκτώ πολιτείες των ΗΠΑ για παραγωγή EV.
Εκτός από τη χρηματοδότηση για το Ιλινόις, ο κατασκευαστής έλαβε επίσης σχεδόν 250 εκατομμύρια δολάρια, για να μετατρέψει το εργοστάσιο μετάδοσης στο Kokomo της Ιντιάνα, για την παραγωγή ηλεκτροκινητήρων. Ωστόσο, οι επιχορηγήσεις δεν είναι προφανώς οριστικές και θα μπορούσαν να ακυρωθούν.
Πηγές: stellantisnorthamerica.com , reuters.com , cbtnews.com