Λίγες μέρες πριν από τα Χριστούγεννα, η Volkswagen και το εργατικό σωματείο IG Metall κατέληξαν σε συμβιβασμό, δίνοντας τέλος στη συνεχιζόμενη μισθολογική διαμάχη. Μέχρι το 2030, 35.000 θέσεις εργασίας πρόκειται να περικοπούν και η VW θα μειώσει την παραγωγική ικανότητα στη Γερμανία, κατά περισσότερα από 700.000 οχήματα, συμπεριλαμβανομένων των ηλεκτρικών αυτοκινήτων.
Μετά από πέντε ημέρες διαπραγματεύσεων, η VW πέτυχε τελικά την επιθυμητή συμφωνία πριν από τα Χριστούγεννα. Αν η μισθολογική διαμάχη είχε επεκταθεί κατά τη διάρκεια των εορτών, το αποτέλεσμα θα μπορούσε να ήταν εκτεταμένες απεργίες τη νέα χρονιά.
Ωστόσο, ο συμβιβασμός που παρουσιάστηκε από τη Volkswagen και το εργατικό σωματείο IG Metall το βράδυ της Παρασκευής είναι σημαντικός: περισσότερες από 35.000 θέσεις εργασίας θα περικοπούν έως το 2030. Όταν ο πρώην διευθύνων σύμβουλος του Ομίλου VW Herbert Diess πρότεινε μείωση 30.000 θέσεων το φθινόπωρο του 2021, προκάλεσε μεγάλη αναταραχή. Τώρα, ένας τόσο υψηλός αριθμός, αποτελεί μέρος ενός συμβιβασμού και θα μπορούσε να ήταν ακόμη υψηλότερος, χωρίς τις μακροχρόνιες διαπραγματεύσεις.
4.000 θέσεις προς περικοπή
Η Volkswagen AG, λέει ότι τοποθετείται ανταγωνιστικά για το μέλλον. Με τη συλλογική σύμβαση για την εσωτερική μισθολογική σύμβαση, η εταιρεία δημιουργεί προϋποθέσεις για ετήσια μείωση του οικονομικού κόστους εργασίας 1,5 δισ. ευρώ έως το 2030. Aναμένεται να έχουν επιπτώσεις στο κόστος άνω των 4 δισεκατομμυρίων ευρώ ετησίως μεσοπρόθεσμα. Είναι σημαντικό για το διοικητικό συμβούλιο, αυτή η συμφωνία θα βοηθήσει την Volkswagen, να επιτύχει τον στόχο κερδοφορίας της μεσοπρόθεσμα.
Σημειωτέον, η VW σκοπεύει να αποφύγει τις απολύσεις και οι σημερινοί εργαζόμενοι έχουν εγγυημένες θέσεις εργασίας μέχρι το 2030. Πρόσθετα μέτρα αποταμίευσης περιλαμβάνουν περικοπές στα μπόνους και στην κατανομή κερδών. Ωστόσο, το αίτημα του διοικητικού συμβουλίου για μείωση μισθών κατά 10% απορρίφθηκε. Αντίθετα, η πρόταση της IG Metall για ένα «Future Fund », που προηγουμένως είχε απορριφθεί ως «ανεπαρκής» από το διοικητικό συμβούλιο, εγκρίθηκε ως μέρος του συμβιβασμού. Σύμφωνα με τη γερμανική Handelsblatt, «μια αύξηση μισθού λίγο πάνω από το 5% θα καταβληθεί σε ένα ταμείο σε δύο στάδια και όχι στους λογαριασμούς των εργαζομένων». Αυτό το ταμείο θα χρησιμοποιηθεί, για παράδειγμα, για τη χρηματοδότηση ευέλικτων μειώσεων των ωρών εργασίας, για ορισμένους υπαλλήλους.
Όσον αφορά τις περιοχές όπου θα περικοπούν θέσεις εργασίας, έχει προσδιοριστεί συγκεκριμένα μόνο ένα τμήμα. Η VW ανακοίνωσε ότι «για να επενδύσει περισσότερο στις καινοτομίες, το τμήμα Τεχνικής Ανάπτυξης θα αναδιοργανωθεί. Με τη μόχλευση των συνεργειών των ομίλων, η ανταγωνιστικότητα της Τεχνικής Ανάπτυξης θα ενισχυθεί βιώσιμα». Στο πλαίσιο αυτής της αναδιάρθρωσης, περίπου 4.000 θέσεις εργασίας θα περικοπούν έως το 2030.
VW : Τελειώνει η παραγωγή στη Δρέσδη, πωλείται το Osnabrück
Η VW επιβεβαίωσε πληροφορίες από το Der Spiegel ότι η VW θα μειώσει την «τεχνική ικανότητα για την κατασκευή 734.000 αυτοκινήτων ετησίως» στα γερμανικά εργοστάσιά της. Αυτό αντιστοιχεί σχεδόν στη χωρητικότητα του κύριου εργοστασίου του Wolfsburg. Για να καταδείξουμε την πλεονάζουσα χωρητικότητα της VW: αν και το Wolfsburg έχει σχεδιαστεί για να παράγει περίπου 750.000 αυτοκίνητα ετησίως, μόνο περίπου 490.000 οχήματα Volkswagen παρήχθησαν εκεί το 2023.
Ένας αριθμός συμφωνημένων αλλαγών μοντέλων μεταξύ των εργοστασίων, αναφέρθηκε λεπτομερώς στη δήλωση της IG Metall. Όπως διέρρευσε την Πέμπτη, το εργοστάσιο ηλεκτρικών οχημάτων του Zwickau, επηρεάζεται επίσης: το VW ID.3 και το αδελφό του μοντέλο Cupra Born, που κατασκευάζονται επί του παρόντος στην ίδια γραμμή, θα παράγονται στο μέλλον στο Wolfsburg. Το ID.4 θα μεταφερθεί εξ ολοκλήρου στο Emden, αφήνοντας το Zwickau με μόνο μία γραμμή παραγωγής και μόνο το μοντέλο Audi Q4 e-tron.
Στο Wolfsburg, θα προστεθούν δύο νέα μοντέλα. Ωστόσο, το εμβληματικό Golf (ως κινητήρας εσωτερικής καύσης) θα κατασκευάζεται «σε άλλη τοποθεσία» στο μέλλον, σύμφωνα με την ένωση. Εν τω μεταξύ, το κύριο εργοστάσιο θα προετοιμαστεί για την ηλεκτρική πλατφόρμα SSP με το ηλεκτρικό ID.Golf. Στο Emden, ολόκληρη η σειρά ID.4 θα κατασκευαστεί μαζί με τα ID.7 και ID.7 Tourer.
VW : ID.5 αντιμετωπίζει διακοπή;
Ένα μοντέλο που ούτε η ένωση ούτε η IG Metall έχει αναφέρει είναι το ID.5. Δεν παράγεται πλέον στο Zwickau και δεν περιλαμβάνεται στα μοντέλα του Emden. Αυτό το κουπέ SUV θα μπορούσε επομένως να διακοπεί, αν και αυτό δεν έχει ακόμη επιβεβαιωθεί.
Ενώ το Emden και το Ανόβερο είναι ασφαλή, δύο μικρότερες τοποθεσίες δεν έχουν μέλλον. Η παραγωγή στο Transparent Factory στη Δρέσδη (Gläserne Manufaktur), όπου η αυτοκινητοβιομηχανία κατασκευάζει ηλεκτρικά αυτοκίνητα με βάση το MEB σε μικρή κλίμακα (πιο πρόσφατα περίπου 6.000 ID.3), θα τελειώσει στα τέλη του 2025. Η τοποθεσία θα «επανασχεδιαστεί». Το εργοστάσιο του Osnabrück, το οποίο δεν θα είχε κανένα μοντέλο για παραγωγή από το 2026 και μετά, πρόκειται να πουληθεί. Σύμφωνα με πληροφορίες της Handelsblatt, το πρώην εργοστάσιο της Karmann «θα μπορούσε να πάει σε μια εταιρεία άμυνας ή ανακύκλωσης». Προς το παρόν, η παραγωγή του T-Roc Cabrio έχει παραταθεί μέχρι το 2027. Μέχρι τότε, πρέπει να βρεθεί αγοραστής, διαφορετικά οι συζητήσεις θα αναζωπυρωθούν.
Το Zwickau με μόνο ένα μοντέλο στο μέλλον
Το Zwickau παραμένει λειτουργικό σύμφωνα με τους όρους του συμβιβασμού. Ωστόσο, τα μοντέλα που έχουν μετακινηθεί, θέτουν αμφιβολίες για τις μακροπρόθεσμες προοπτικές του. Με τα ID.3, Born, ID.4, ID.5 και Q4 e-tron, το εργοστάσιο είχε ήδη υπο-χρησιμοποιηθεί. Η νυχτερινή βάρδια ακυρώθηκε πριν από ένα χρόνο και πρόσφατα επιβεβαιώθηκε ότι λήγουν όλες οι προσωρινές συμβάσεις. Με ένα μόνο μοντέλο στο μέλλον, το Zwickau πιθανότατα θα δυσκολευτεί να παραμείνει κερδοφόρο. Σε κάθε περίπτωση, η επιτυχία του εργοστασίου θα εξαρτηθεί από τη ζήτηση για μία μόνο σειρά μοντέλων.
Η διοίκηση της VW είχε στοχεύσει έως και τρία εργοστάσια, ενώ οι μικρότερες τοποθεσίες στη Δρέσδη και στο Osnabrück ήταν οι πρώτοι υποψήφιοι για το κλείσιμο. Το Kassel έχει επίσης λάβει περαιτέρω δεσμεύσεις για εξαρτήματα ηλεκτρικής κινητικότητας. Στο Salzgitter, το δεύτερο μπλοκ του εργοστασίου κυψελών PowerCo δεν είναι πλέον αντικείμενο συζήτησης, ενώ η απόφαση για το πότε θα αρχίσουν να παράγονται οι μπαταρίες στο δεύτερο μπλοκ, θα ληφθεί το αργότερο μέχρι τον Γύρο Σχεδιασμού το 2026.
«Αποφασιστικά βήματα για το μέλλον που έγιναν»
«Μετά από μακρές και έντονες διαπραγματεύσεις, η συμφωνία είναι ένα σημαντικό μήνυμα για τη μελλοντική βιωσιμότητα της μάρκας Volkswagen, της Volkswagen Commercial Vehicles και των εργοστασίων εξαρτημάτων», δήλωσε ο CEO Oliver Blume, σύμφωνα με την ανακοίνωση της εταιρείας. «Με το πακέτο μέτρων που επιτεύχθηκε, η εταιρεία έχει θέσει αποφασιστικά βήματα για το μέλλον της, όσον αφορά το κόστος, τις δυνατότητες και τις δομές. Το διοικητικό συμβούλιο και η διοίκηση συμμετέχουν δυσανάλογα».
«Για το μέλλον της μάρκας Volkswagen, έχουμε θέσει τρεις προτεραιότητες: τη μείωση της πλεονάζουσας παραγωγικής ικανότητας στη Γερμανία, τη μείωση του κόστους εργασίας και την επίτευξη ανταγωνιστικού κόστους ανάπτυξης», δήλωσε ο επικεφαλής της επωνυμίας της VW, Thomas Schäfer. «Οι διαπραγματεύσεις οδήγησαν σε βιώσιμα αποτελέσματα και στους τρεις τομείς. Με το συμφωνηθέν πακέτο μέτρων, είμαστε σε θέση να καλύψουμε σε μεγάλο βαθμό το κενό στο πρόγραμμα επιδόσεων μας».
«Κανένας ιστότοπος δεν θα κλείσει, κανείς δεν θα απολυθεί και η εσωτερική μας μισθολογική συμφωνία είναι εξασφαλισμένη μακροπρόθεσμα. Με αυτήν την τριπλή προσέγγιση, έχουμε αγωνιστεί για μια σταθερή λύση κάτω από τις πιο δύσκολες οικονομικές συνθήκες», δήλωσε η Daniela Cavallo, Πρόεδρος του Συμβουλίου Εργασίας της Volkswagen AG. «Αν και υπάρχουν συλλογικές παραχωρήσεις πέρα από τα μηνιαία εισοδήματα, αυτές αντισταθμίζονται από τη διατήρηση όλων των τοποθεσιών με μελλοντικές προοπτικές με γνώμονα την αλληλεγγύη, ένα νέο σχέδιο ασφάλειας εργασίας μέχρι το τέλος του 2030 και κυρίως, τη διαβεβαίωση για τη διοίκηση ότι στη Volkswagen, οι αλλαγές ενάντια στη θέληση του εργατικού δυναμικού, είναι καταδικασμένες να αποτύχουν».
Η Handelsblatt περιγράφει τη συμφωνία ως «ανακάλυψη» για τον Διευθύνοντα Σύμβουλο του Ομίλου Oliver Blume, «καθώς μπορούν τώρα να γίνουν περαιτέρω βήματα για τον κρίσιμο γύρο προγραμματισμού στον όμιλο». Ο τρέχων γύρος προγραμματισμού ήταν αρχικά προγραμματισμένος για τον Νοέμβριο, αλλά αναβλήθηκε λόγω της μισθολογικής διαφωνίας. Σε αυτούς τους γύρους προγραμματισμού, η VW κατανέμει επενδύσεις για τα επόμενα πέντε χρόνια και καθορίζει τη διανομή των μοντέλων, στα περίπου 100 εργοστάσια της παγκοσμίως.
Πηγή: volkswagen-group.com